Strona główna Wiadomości Jak wykorzystać nowoczesną technologię na stacji

Najważniejsze artykuły tygodnia - petrolnet.pl

Jak wykorzystać nowoczesną technologię na stacji

Petrolnet.pl, Stacja Benzynowa & Convenience Store, 14 lipca 2016

W obecnych czasach prawie nie rozstajemy się z naszymi smartphonami. Często obserwujemy, że wielu kierowców mimo groźby mandatu i punktów karnych, nie rezygnuje z rozmów czy korzystania z mobilnych aplikacji nawet w trakcie jazdy. Popularność smartphonów i tzw. social media można wykorzystać także dla promowania marki i oferty stacji paliw.

Jak wykorzystać nowoczesną technologię na stacji

Autor: Shutterstock

 
 

Jakiego telefonu używasz? Zapewne jest to jeden z modeli smartphonów, które zdominowały rynek. „Mobile is transforming shopping” – to hasło widnieje na ścianie biura niejednego dyrektora operacyjnego sieci handlowej. W opracowaniach można spotkać różne dane, jednakże biorąc pod uwagę chociażby raport TNS OBOP – ilość użytkowników smartphonów w Polsce sukcesywnie rośnie i na chwilę obecną ze statystycznego punktu widzenia 6 na 10 użytkowników telefonów korzysta z tych mobilnych urządzeń. Jeśli jednak odejmiemy od tego osoby starsze i „pasjonatów Nokii 6310i” – wówczas otrzymamy wynik w granicach 8 na 10 użytkowników. W nowoczesnym handlu mówi się o zjawisku showroomingu, gdzie konsument podczas obecności w stacjonarnym sklepie czyta opinie, porównuje ceny i sprawdza korzystność oferty sklepowej w środowisku on-line korzystając właśnie ze swojego smartphone’a. Na chwilę obecną bardzo ciężko jest (lub wręcz niemożliwym) zakupić u naszego operatora sieci GSM aparat telefoniczny, który nie jest smartphonem.

Istnieje kilka możliwości jak wykorzystać wyżej wymienioną sytuację do zwiększenia sprzedaży na stacji paliw i to niezależnie od tego czy zarządzamy dużą siecią stacji paliw czy pojedynczym obiektem. Wzrost sprzedaży jest możliwy przede wszystkim za sprawą umiejętnie prowadzonych profili w social mediach – głównie profil typu „fan page” w serwisie facebook oraz profil w serwisie instagram. Narzędzia te w tani i prosty sposób umożliwią nam prezentację ofert oraz komunikowanie się z obecnymi i potencjalnymi klientami. Narzędzie to nie jest wykorzystywane przez koncerny paliwowe (konieczność stworzenia i administrowania setkami pojedynczych profili) jednak wiele regionalnych stacji, najczęściej działających pod własną marką lub w oparciu o umowę franczyzy, robi to naprawdę dobrze z marketingowego punktu widzenia. Przykładowo stacja paliw X, której profil facebookowy śledzę od paru miesięcy, wykorzystuje to narzędzie do informowania o aktualnych cenach paliw, tendencjach zwyżkowych cen zakupu, do informowania o promocjach towarów w danym miesiącu czy też o awariach w obiekcie i przestojach typu „brak prądu”. Bycie blisko z naszymi klientami popłaca – wzbudza zaufanie, buduje pozytywny wizerunek, wzmaga lojalność, co natomiast przekłada się na wyniki sprzedaży. Do informowania o nowościach czy też ukazywania w ciekawy sposób aktualnej oferty może posłużyć konto w serwisie instagram, gdzie dzięki odpowiednim hasztagom (oznaczeniom zdjęć) nasz opublikowany „obrazek” zyskuje popularność. Klienci lubią być na bieżąco z ofertą, często są fanami marki i wbrew temu, co się powszechnie mówi, cenią sobie patriotyzm lokalny. Przykładem, jak robić to dobrze, jest sieć poznańskich kawiarni Weranda – konto (@werandafamily), która to buduje „magię” wokół swoich obiektów, a profil łączy zdjęcia oferty kawiarni z ciekawymi urywkami z życia właścicieli.

STACJA BENZYNOWA & CONVENIENCE STORE  
ZAWSZE BEZPŁATNY DOSTĘP DO PEŁNEGO WYDANIA
- link do aktualnego numeru: MAJ-CZERWIEC 2016

Innym sposobem wykorzystania nowoczesnych technologii jest sieć WiFi, o której wspominałem już na łamach miesięcznika „Stacja Benzynowa & Convenience Store”. Dla przypomnienia, nowocześnie zaprojektowana sieć WiFi umożliwia operatorowi zbieranie informacji o klientach, co w dłuższej perspektywie przekłada się na wyższy poziom lojalności oraz wielkości dokonywanych zakupów. Umożliwia przede wszystkim na podstawie zebranych danych stworzenie spersonalizowanych ofert dla danego klienta i wyświetlanie ich w serwisach typu facebook, google, youtube, co wiąże się z wyższym współczynnikiem konwersji, częstszą ilością odwiedzin danej stacji paliw.

Kolejna możliwość wykorzystania nowoczesnej technologii związana jest z nawiązaniem współpracy z jednym z operatorów telefonii komórkowej – aplikacje preinstalowane. Kupując dany smartphone u naszego operatora otrzymujemy urządzenie z wgranym pakietem aplikacji. Dlaczego nie wgrać tam aplikacji obsługującej nasz program lojalnościowy albo aplikacji informującej o świetnych ofertach na naszej stacji? Przykładowo, operator X posiada 14 mln aktywnych użytkowników, z czego 60 proc. zakupuje smartphony, co daje ilość 8,4 mln potencjalnych klientów lub też 8,4 mln smartphonów z wgraną aplikacją naszego programu lojalnościowego.

Jeszcze innym sposobem na wykorzystanie nowoczesnej technologii celem poprawy sprzedaży jest digital signage, czyli montaż specjalnych ekranów, które wyświetlać mogą dowolną treść – aktualną promocję, menu oferty gastronomicznej czy też podgląd z kamer CCTV. Co ciekawe, ekrany te potrafią „rozpoznać” osobę (między innymi cechy takie jak płeć, wiek, nastrój, ilość) znajdującą się przed nią i odpowiednio dobrać wyświetlaną treść. Przykładowo w zależności od Klienta, możemy wyświetlać ofertę kawy latte dla kobiet, dużej czarnej kawy dla mężczyzn czy napoi z serii Angry Birds dla dzieci. Przykład sklepów odzieżowych Hugo Boss na rynku niemieckim pokazuje, że zastosowanie digital signage znacząco poprawiło sprzedaż.
Podsumowując, stacje paliw jako rodzaj przedsiębiorstw handlowych nie wykorzystują w pełni potencjału jaki niesie nowoczesna technologia. Brakuje przede wszystkim obecności w social mediach (fb, instagram) – narzędzia integracji i interakcji z klientami.

Autorem tekstu jest Tomasz Zawadzki, niezależny ekspert ds. handlu i marketingu
Artykuł ukazał się w najnowszym wydaniu miesięcznika
"Stacja Benzynowa & Convenience Store"

© BROG Marketing spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa. Dalsze rozpowszechnianie powyższego materiału jest zabronione.

Personalia

Zmiany w Lotosie

13 stycznia 2017

Konferencje

Komentarz

Komentarz dnia

Brak pomysłu na rynek paliw

Andrzej Sikora Prezes Instytut Studiów Energetycznych

Kalendarium wydarzeń

Więcej...

BROG Marketing © BROG Marketing Sp. z o.o. S.K. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszego serwisu. Kliknij ZGADZAM SIĘ, aby ta informacja nie pojawiała się więcej.
Kliknij
TUTAJ, aby zapoznać się z naszą polityką prywatności oraz dowiedzieć się jak zarządzać plikami cookies za pośrednictwem swojej przeglądarki internetowej.