Strona główna Wiadomości Kłopoty z pakietem przewozowym

Tylko u nas!

Kłopoty z pakietem przewozowym

Petrolnet.pl, Stacja Benzynowa & Convenience Store, 17 sierpnia 2017
komentuje: Wojciech Szafałowicz
dyrektor handlowy działu paliwUnimot S.A.

O tym, jak wygląda obecnie organizacja transportu paliw i jakie skutki ustawy SENT odczuwają dostawcy, komentuje na łamach miesięcznika "Stacja Benzynowa & Convenience Store" Wojciech Szafałowicz, dyrektor handlowy Działu Paliw w Unimot.

Kłopoty z pakietem przewozowym

Autor: Shutterstock

Ustawa o systemie monitorowania drogowego przewozu towarów bardzo skomplikowała organizację transportu paliw.  Opadły pierwsze emocje związane z wprowadzeniem ustawy, przedsiębiorcy dostosowali się do przepisów.

Z jednej strony rozumiemy i doceniamy intencje ustawodawcy, który chciałby uszczelnić system skarbowo-celny i tym samym ułatwić działalność gospodarczą firmom działającym legalnie. Z drugiej strony mamy świadomość, że przepisy nakładają na uczestników transportu „towarów wrażliwych” dodatkowe obowiązki. Jak to zawsze przy wprowadzaniu przepisów, pojawia się niepewność wzmacniana sankcjami. W przepisach został przewidziany katalog sankcji, w tym kar i grzywien, których stawki rozpoczynają się od 20 tys. złotych za każde naruszenie obowiązków rejestracji. Transport towarów bez zgłoszenia i właściwego numeru referencyjnego może oznaczać zatrzymanie środka transportu wraz z towarem. Organizacje branżowe, w tym np. Polska Izba Paliw Płynnych, Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce oraz Polska Izba Spedycji i Logistyki sugerowały, że przepisy przewozowe obciążą sprzedawców ogromem obowiązków, utrudnień, a przede wszystkim narażą na horrendalne kary finansowe. Przygotowanie się organizacji takiej, jak Unimot, na wejście w życie pakietu przewozowego wymagało sporo wysiłku organizacyjnego i finansowego.

STACJA BENZYNOWA & CONVENIENCE STORE
ZAWSZE BEZPŁATNY DOSTĘP DO PEŁNEGO WYDANIA
link do aktualnego numeru: Maj /Czerwiec 2017

Dla zobrazowania, jak dużo informacji jest generowanych podczas wypełniania obowiązków wynikających z ustawy SENT: Ministerstwa Rozwoju i Finansów spodziewały się ponad 40 tys. zgłoszeń przewozów dziennie. Oznacza to konieczność przygotowań ponad miliona dokumentów, które muszą być zewidencjonowane, a następnie skontrolowane. W Unimocie, ze względu na skalę naszej działalności – operujemy na terenie całej Polski (13 baz paliwowych, z których sprzedajemy nasz produkt i baza w niemieckim Schwedt) – musieliśmy zwiększyć zatrudnienie ze względu na obsługę SENT. Dziennie rejestrujemy ok. 80-100 zgłoszeń przewozu towaru. Ustaliliśmy również dyżury nocne.

Od naszych partnerów słyszymy, że przepisy mocno utrudniły prowadzenie działalności gospodarczej, zwłaszcza firmom z sektora MŚP. Nasi partnerzy wskazują na wzrost biurokracji związanej z obsługą wystawiania tzw. SENT-ów, która uderzyła zwłaszcza w lokalną dystrybucję. W branży transportowej krąży opinia, że ustawa powinna dotyczyć tylko importu paliw, względnie tranzytu. Obserwujemy ogromne utrudnienia dla lokalnych hurtowników w tzw. mniejszej dystrybucji – część ich odbiorców przeniosła swoje odbiory paliw na stacje paliw. Firmy, które mają po 3-4 ciężarówki zrezygnowały ze zbiorników i tankują na stacjach – wszystko po to, żeby nie figurować w systemie SENT jako odbiorca. Część naszych partnerów rozważa wręcz zmianę profilu działalności, zyskują za to stacje paliw, bo pozyskują nowych klientów. Biorąc pod uwagę ostatnio dodatkowo wprowadzone rozporządzeniem obowiązki informacyjne i sprawozdawcze dot. posiadanej infrastruktury paliw ciekłych wykorzystywanej do prowadzenia działalności gospodarczej, można się spodziewać, że wolumen sprzedaży będzie się przesuwał z hurtu na stacje paliw.

Odczytując sygnały naszych partnerów i wsłuchując się w to, co mówią w bezpośrednich kontaktach z nami zorganizowaliśmy pod koniec kwietnia całodniowe szkolenie dla naszych partnerów poświęcone pakietowi paliowemu. Przyjechało ponad 200 naszych klientów. Cały dzień intensywnego wyjaśniania przepisów ustawy SENT (do współpracy zaprosiliśmy jedną z najlepszych kancelarii prawnych specjalizujących się w tych obszarach). Krok po kroku instruowaliśmy, jak spełnić wymagania ustawodawcy. Jak wiele jest wątpliwości i niepewności zrozumieliśmy na koniec szkolenia, kiedy była sesja pytań i dyskusja. Padały bardzo konkretne pytania, przedsiębiorcy odnosili się do swojej sytuacji. Podawali przykłady, dociekali, prosili o szczegóły. Dzień po konferencji otrzymałem dziesiątki maili od naszych klientów z prośbą o materiały ze szkolenia.

Opadły pierwsze emocje związane z wprowadzeniem ustawy. Przedsiębiorcy oswoili się z przepisami, a przede wszystkim dostosowali się do nich, chcąc prowadzić działalność. Trudno ocenić skutki ustawy SENT po niecałych dwóch miesiącach jej działania. Jak wspomniałem, cel jest szczytny – ograniczenie /zlikwidowanie działalności szarej strefy na każdym poziomie przysłuży się z pewnością firmom działającym legalnie.

Artykuł ukazał się w majowo-czerwcowym wydaniu miesięcznika "Stacja Benzynowa & Convenience Store" na stronie 17.

© BROG B2B Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp.k. Dalsze rozpowszechnianie powyższego materiału jest zabronione.

BROG B2B © BROG B2B Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp.k. Wszelkie prawa zastrzeżone.

25 maja 2018 roku zacznie obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako "RODO", "ORODO", "GDPR" lub "Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych").
W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Państwa danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdą Państwo podstawowe informacje na ten temat. Proszę pamiętać, że w razie jakichkolwiek pytań lub wątpliwości w tym zakresie możesz skontaktować się z nami wysyłając e-mail na adres biuro@brogb2b.pl.


Kto będzie administratorem Państwa danych?
Administratorem Państwa danych będziemy my: BROG B2B Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp. k. z siedzibą w Warszawie (dalej będziemy używać skrótu "BROG B2B"). Szczegółowe informacje dotyczące administratora znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?
Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Państwa z naszych usług, w tym portali internetowych i innych funkcjonalności udostępnianych przez BROG B2B (np. subskrypcja bezpłatnych newsletterów czy formularz zamówień).

Dlaczego chcemy przetwarzać Państwa dane?
Przetwarzamy te dane w celach opisanych w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?
Zgodnie z obowiązującym prawem Państwa dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądom lub organom ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie mają Państwo prawa w stosunku do swoich danych?
Mają Państwo między innymi prawo do żądania dostępu do danych, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Mogą Państwo także wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w Polityce Prywatności. Tam też znajdą Państwo informacje jak zakomunikować nam Twoją wolę skorzystania z tych praw.

UKRYJ TE INFORMACJE