Strona główna Wiadomości Kłopoty z pakietem przewozowym

Tylko u nas!

Kłopoty z pakietem przewozowym

Petrolnet.pl, Stacja Benzynowa & Convenience Store, 17 sierpnia 2017
komentuje: Wojciech Szafałowicz
dyrektor handlowy działu paliwUnimot S.A.

O tym, jak wygląda obecnie organizacja transportu paliw i jakie skutki ustawy SENT odczuwają dostawcy, komentuje na łamach miesięcznika "Stacja Benzynowa & Convenience Store" Wojciech Szafałowicz, dyrektor handlowy Działu Paliw w Unimot.

Kłopoty z pakietem przewozowym

Autor: Shutterstock

Ustawa o systemie monitorowania drogowego przewozu towarów bardzo skomplikowała organizację transportu paliw.  Opadły pierwsze emocje związane z wprowadzeniem ustawy, przedsiębiorcy dostosowali się do przepisów.

Z jednej strony rozumiemy i doceniamy intencje ustawodawcy, który chciałby uszczelnić system skarbowo-celny i tym samym ułatwić działalność gospodarczą firmom działającym legalnie. Z drugiej strony mamy świadomość, że przepisy nakładają na uczestników transportu „towarów wrażliwych” dodatkowe obowiązki. Jak to zawsze przy wprowadzaniu przepisów, pojawia się niepewność wzmacniana sankcjami. W przepisach został przewidziany katalog sankcji, w tym kar i grzywien, których stawki rozpoczynają się od 20 tys. złotych za każde naruszenie obowiązków rejestracji. Transport towarów bez zgłoszenia i właściwego numeru referencyjnego może oznaczać zatrzymanie środka transportu wraz z towarem. Organizacje branżowe, w tym np. Polska Izba Paliw Płynnych, Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce oraz Polska Izba Spedycji i Logistyki sugerowały, że przepisy przewozowe obciążą sprzedawców ogromem obowiązków, utrudnień, a przede wszystkim narażą na horrendalne kary finansowe. Przygotowanie się organizacji takiej, jak Unimot, na wejście w życie pakietu przewozowego wymagało sporo wysiłku organizacyjnego i finansowego.

STACJA BENZYNOWA & CONVENIENCE STORE
ZAWSZE BEZPŁATNY DOSTĘP DO PEŁNEGO WYDANIA
link do aktualnego numeru: Maj /Czerwiec 2017

Dla zobrazowania, jak dużo informacji jest generowanych podczas wypełniania obowiązków wynikających z ustawy SENT: Ministerstwa Rozwoju i Finansów spodziewały się ponad 40 tys. zgłoszeń przewozów dziennie. Oznacza to konieczność przygotowań ponad miliona dokumentów, które muszą być zewidencjonowane, a następnie skontrolowane. W Unimocie, ze względu na skalę naszej działalności – operujemy na terenie całej Polski (13 baz paliwowych, z których sprzedajemy nasz produkt i baza w niemieckim Schwedt) – musieliśmy zwiększyć zatrudnienie ze względu na obsługę SENT. Dziennie rejestrujemy ok. 80-100 zgłoszeń przewozu towaru. Ustaliliśmy również dyżury nocne.

Od naszych partnerów słyszymy, że przepisy mocno utrudniły prowadzenie działalności gospodarczej, zwłaszcza firmom z sektora MŚP. Nasi partnerzy wskazują na wzrost biurokracji związanej z obsługą wystawiania tzw. SENT-ów, która uderzyła zwłaszcza w lokalną dystrybucję. W branży transportowej krąży opinia, że ustawa powinna dotyczyć tylko importu paliw, względnie tranzytu. Obserwujemy ogromne utrudnienia dla lokalnych hurtowników w tzw. mniejszej dystrybucji – część ich odbiorców przeniosła swoje odbiory paliw na stacje paliw. Firmy, które mają po 3-4 ciężarówki zrezygnowały ze zbiorników i tankują na stacjach – wszystko po to, żeby nie figurować w systemie SENT jako odbiorca. Część naszych partnerów rozważa wręcz zmianę profilu działalności, zyskują za to stacje paliw, bo pozyskują nowych klientów. Biorąc pod uwagę ostatnio dodatkowo wprowadzone rozporządzeniem obowiązki informacyjne i sprawozdawcze dot. posiadanej infrastruktury paliw ciekłych wykorzystywanej do prowadzenia działalności gospodarczej, można się spodziewać, że wolumen sprzedaży będzie się przesuwał z hurtu na stacje paliw.

Odczytując sygnały naszych partnerów i wsłuchując się w to, co mówią w bezpośrednich kontaktach z nami zorganizowaliśmy pod koniec kwietnia całodniowe szkolenie dla naszych partnerów poświęcone pakietowi paliowemu. Przyjechało ponad 200 naszych klientów. Cały dzień intensywnego wyjaśniania przepisów ustawy SENT (do współpracy zaprosiliśmy jedną z najlepszych kancelarii prawnych specjalizujących się w tych obszarach). Krok po kroku instruowaliśmy, jak spełnić wymagania ustawodawcy. Jak wiele jest wątpliwości i niepewności zrozumieliśmy na koniec szkolenia, kiedy była sesja pytań i dyskusja. Padały bardzo konkretne pytania, przedsiębiorcy odnosili się do swojej sytuacji. Podawali przykłady, dociekali, prosili o szczegóły. Dzień po konferencji otrzymałem dziesiątki maili od naszych klientów z prośbą o materiały ze szkolenia.

Opadły pierwsze emocje związane z wprowadzeniem ustawy. Przedsiębiorcy oswoili się z przepisami, a przede wszystkim dostosowali się do nich, chcąc prowadzić działalność. Trudno ocenić skutki ustawy SENT po niecałych dwóch miesiącach jej działania. Jak wspomniałem, cel jest szczytny – ograniczenie /zlikwidowanie działalności szarej strefy na każdym poziomie przysłuży się z pewnością firmom działającym legalnie.

Artykuł ukazał się w majowo-czerwcowym wydaniu miesięcznika "Stacja Benzynowa & Convenience Store" na stronie 17.

© BROG Marketing spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa. Dalsze rozpowszechnianie powyższego materiału jest zabronione.

BROG Marketing © BROG Marketing Sp. z o.o. S.K. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszego serwisu. Kliknij ZGADZAM SIĘ, aby ta informacja nie pojawiała się więcej.
Kliknij
TUTAJ, aby zapoznać się z naszą polityką prywatności oraz dowiedzieć się jak zarządzać plikami cookies za pośrednictwem swojej przeglądarki internetowej.