Strona główna Wiadomości Organizacja strefy kas na stacjach benzynowych

Tylko u nas!

Organizacja strefy kas na stacjach benzynowych

Petrolnet.pl, Stacja Benzynowa & Convenience Store, 5 lipca 2016

Sklep przystacyjny ma swoją specyfikę. Zazwyczaj konsument wchodzi do niego niejako „przy okazji” płacąc za paliwo, ale to dobry moment by nakłonić go również do zakupu innych produktów. Tu bardzo ważną rolę odgrywa „impuls”.

Organizacja strefy kas na stacjach benzynowych

Autor: Shutterstock

 
 

Klasyczne produkty impulsowe to napoje, słodycze i drobne przekąski, gumy do żucia, ale też leki OTC, prezerwatywy i baterie. Ważne by były to produkty uniwersalne, znajdujące się w zasięgu zainteresowań lub potrzeb praktycznie każdego kupującego. Dodatkowo ich zakup nie powinien wiązać się z wyrzeczeniem finansowym, czyli w praktyce cena nie powinna przekraczać 10 zł. Te właśnie produkty powinny znaleźć się na ekspozycji w strefie przykasowej.

Konsument zazwyczaj spędza przy kasie 2–3 minuty. To czas, w którym  oddziałuje na niego ekspozycja i sklep ma szansę  na dodatkową sprzedaż. Warto by ekspozycja była czytelna, powinna być podzielona na strefy (podstrefy), zgodnie z kategoriami oferowanych w niej produktów. Częstym zabiegiem jest takie ukształtowanie mebli, by zwiększyć powierzchnię ekspozycji, na przykład zaokrąglając mebel czy rozdzielając dostęp do kas poprzecznymi regałami. Do wykorzystania są też lady, na których stosuje się nadstawki lub standy producentów. Ważne by były one tak ustawione, żeby nie ograniczać ponad miarę dostępu do kasy. Regały należy tak zaprojektować, żeby klienci podchodząc do kasy nie potykali się o nie i nie zrzucali niechcący produktów z półek. Ich producenci są w stanie zaproponować odpowiednie rozwiązania i warto z nich skorzystać. Nie można też zapomnieć o cenówkach. Z licznych badań wynika, że nawet 8 na 10 konsumentów nie kupi towaru, jeżeli nie zna jego ceny. Najlepiej jeżeli będą one drukowane w jednakowym standardzie i umieszczane na listwach przy pólkach.

W sąsiedztwie kasy powinien też znaleźć się regał chłodniczy z napojami, szczególnie z wodą, kanapkami i przekąskami. W sezonie letnim ważną rolę odgrywa lodówka z lodami „na patyku”, których sprzedaż w strefie impulsowej radykalnie rośnie.

STACJA BENZYNOWA & CONVENIENCE STORE  
ZAWSZE BEZPŁATNY DOSTĘP DO PEŁNEGO WYDANIA
- link do aktualnego numeru: MAJ-CZERWIEC 2016

Osobnym tematem jest lada gastronomiczna. Ta kategoria daje stacji szczególnie wysoką marżę i nie bez przyczyny sprzedaż hot dogów jest jednym z kluczowych targetów dla personelu stacji sieciowych. Duże znaczenie ma jej estetyka i bezwzględna czystość. Dotyczy to zarówno jej wnętrza, jak i otoczenia. Szyby lady muszą być przecierane wielokrotnie w ciągu dnia. Ludzie „jedzą oczami”, więc również kanapki i zapiekanki  muszą w niej wyglądać świeżo i atrakcyjnie. Innym aspektem jest stworzenie wrażenia obfitości, tylko naprawdę zdeterminowany konsument zdecyduje się na ostatnią parówkę… Warto też by ze stref kas widoczny był automat do kawy. Im dłużej kupujący będzie się na niego patrzył, tym większa szansa, że przyjdzie mu ochota na gorący napój.

Zazwyczaj strefa kasy konkuruje o uwagę klienta z ekspozycją zakasową, obsługiwaną przez sprzedawcę. To najczęściej strefa przeznaczona na alkohol i wyroby tytoniowe. Często umieszczane są tam produkty o dużej wartości, narażone na kradzieże. Zasady tej ekspozycji nie odbiegają od standardów, trzeba jednak pamiętać, że dolne półki są z pozycji konsumenta stojącego po drugiej stronie lady prawie niewidoczne, więc nie mają one dużego potencjału sprzedażowego. Z drugiej strony alkohole nie są produktami impulsowymi i konsument zazwyczaj planował ich zakup przed wejściem do przystacyjnego sklepu.

Na ladzie można też znaleźć miejsce dla materiałów informacyjnych np. o programie lojalnościowym i dostępnych promocjach itp. Warto też uczulić personel na promowanie produktów impulsowych, na których w końcu najprościej jest budować marżę.

Autorem tekstu jest Piotr Haman, dyrektor zarządzający trade support w Cursor SA.
Artykuł ukazał się w najnowszym wydaniu miesięcznika Stacja Benzynowa & Convenience Store

© BROG Marketing spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa. Dalsze rozpowszechnianie powyższego materiału jest zabronione.

Personalia

Zmiany w Lotosie

13 stycznia 2017

Konferencje

Komentarz

Komentarz dnia

Trzeba się wykazać inicjatywą

Bogdan Panek właściciel Partnerskiej Stacji Paliw BP w Tarnobrzegu

Kalendarium wydarzeń

Więcej...

BROG Marketing © BROG Marketing Sp. z o.o. S.K. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszego serwisu. Kliknij ZGADZAM SIĘ, aby ta informacja nie pojawiała się więcej.
Kliknij
TUTAJ, aby zapoznać się z naszą polityką prywatności oraz dowiedzieć się jak zarządzać plikami cookies za pośrednictwem swojej przeglądarki internetowej.