Strona główna Wiadomości Papierosy i tytoń - wiceliderzy sprzedaży

Wyniki badań rynku

Papierosy i tytoń - wiceliderzy sprzedaży

Petrolnet.pl, 16 maja 2017

Papierosy to kategoria, której znaczenie dla sklepów małoformatowych do 300 m kw. trudno przecenić. W okresie od stycznia do marca 2017 r. można je było znaleźć na  ponad 13 proc. wszystkich paragonów, co daje im pozycję wicelidera (tuż za piwem) w zestawieniu najczęściej kupowanych produktów.

Autor:

Pod względem udziałów w całkowitych obrotach papierosy nie mają sobie równych i niezmiennie pozostają na pierwszym miejscu – podsumowuje Elżbieta Szarejko z Centrum Monitorowana Rynku w raporcie przygotowanym dla Stacji Benzynowej.

Na początku 2017 r. w sprzedaży pojawiły się nowe opakowania papierosów z obrazkami, które miały działać zniechęcająco na palaczy, jednak na razie trudno mówić o sukcesie tej akcji, gdyż jak wynika z danych CMR w pierwszym kwartale br. zarejestrowano wzrost sprzedaży papierosów zarówno pod względem wartości, wolumenu (określonego liczbą sztuk papierosów), jak i liczby transakcji. W pierwszych trzech miesiącach br. w sklepach małoformatowych (do których CMR zalicza małe sklepy spożywcze do 40 m kw., średnie sklepy spożywcze 41-100 m kw., duże sklepy spożywcze 101-300 m kw. oraz specjalistyczne sklepy alkoholowe) liczba paragonów, na których pojawiły się papierosy, była o 2 proc.  wyższa w porównaniu z analogicznym okresem rok wcześniej, a wartość sprzedaży tej kategorii wzrosła w tym czasie o prawie 6 proc.

Sprzedaż papierosów w małych sklepach spożywczych jest sezonowa, liczba transakcji zaczyna stopniowo wzrastać wiosną i osiąga szczyt w najcieplejszych miesiącach w roku. Sprzedaż rozkłada się w miarę równomiernie między wszystkie dni tygodnia, przy czym najwięcej transakcji raportuje się w piątki, najmniej natomiast – w niedziele. W ciągu dnia liczba transakcji z tą kategorią rośnie powoli od godzin porannych po popołudniowe, osiągając swój szczyt w godzinach 17-18, a następnie ma miejsce powolny spadek. Warto też zauważyć, że zakup papierosów stanowi często jedyny cel wizyty w sklepie małoformatowym - aż 37 proc. klientów kupujących papierosy nie sięga po żadne inne produkty.

Podobnie jak cały rynek papierosów w Polsce, sprzedaż zdominowana jest przez czterech głównych producentów. Jak wynika z danych CMR, w pierwszym kwartale 2017 r. ponad 45 proc. udziałów w wolumenie sprzedaży papierosów w sklepach małoformatowych należało do firmy Phillip Morris. Na kolejnych miejscach uplasowały się: British American Tobacco (25 proc. udziałów wolumenowych), Japan Tobacco International oraz Imperial Tobacco. W porównaniu z analogicznym okresem 2016 r. Phillip Morris umocnił się na pozycji lidera dzięki wzrostowi sprzedaży wszystkich swoich najważniejszych marek, czyli L&M, Marlboro i Chersterfield. British American Tobacco również zwiększył swoje udziały w wolumenie sprzedaży dzięki m.in. markom Pall Mall oraz Viceroy. Największe spadki udziałów odnotowała firma Japan Tobacco International, głównie wskutek niższej niż przed rokiem sprzedaży marek LD i Winston.

Najlepiej sprzedającym się wariantem papierosów pozostają L&M KS Blue 20 sztuk, które w okresie od stycznia do marca 2017 r. można było znaleźć na co 20. paragonie z tą kategorią.

Cały artykuł jest dostępny w kwietniowym numerze Stacji Benzynowej:

STACJA BENZYNOWA & CONVENIENCE STORE
ZAWSZE BEZPŁATNY DOSTĘP DO PEŁNEGO WYDANIA
link do aktualnego numeru: Kwiecień 2017

© BROG Marketing spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa. Dalsze rozpowszechnianie powyższego materiału jest zabronione.

BROG Marketing © BROG Marketing Sp. z o.o. S.K. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszego serwisu. Kliknij ZGADZAM SIĘ, aby ta informacja nie pojawiała się więcej.
Kliknij
TUTAJ, aby zapoznać się z naszą polityką prywatności oraz dowiedzieć się jak zarządzać plikami cookies za pośrednictwem swojej przeglądarki internetowej.