Strona główna Wiadomości Papierosy i tytoń - wiceliderzy sprzedaży

Wyniki badań rynku

Papierosy i tytoń - wiceliderzy sprzedaży

Petrolnet.pl, 16 maja 2017

Papierosy to kategoria, której znaczenie dla sklepów małoformatowych do 300 m kw. trudno przecenić. W okresie od stycznia do marca 2017 r. można je było znaleźć na  ponad 13 proc. wszystkich paragonów, co daje im pozycję wicelidera (tuż za piwem) w zestawieniu najczęściej kupowanych produktów.

Autor:

Pod względem udziałów w całkowitych obrotach papierosy nie mają sobie równych i niezmiennie pozostają na pierwszym miejscu – podsumowuje Elżbieta Szarejko z Centrum Monitorowana Rynku w raporcie przygotowanym dla Stacji Benzynowej.

Na początku 2017 r. w sprzedaży pojawiły się nowe opakowania papierosów z obrazkami, które miały działać zniechęcająco na palaczy, jednak na razie trudno mówić o sukcesie tej akcji, gdyż jak wynika z danych CMR w pierwszym kwartale br. zarejestrowano wzrost sprzedaży papierosów zarówno pod względem wartości, wolumenu (określonego liczbą sztuk papierosów), jak i liczby transakcji. W pierwszych trzech miesiącach br. w sklepach małoformatowych (do których CMR zalicza małe sklepy spożywcze do 40 m kw., średnie sklepy spożywcze 41-100 m kw., duże sklepy spożywcze 101-300 m kw. oraz specjalistyczne sklepy alkoholowe) liczba paragonów, na których pojawiły się papierosy, była o 2 proc.  wyższa w porównaniu z analogicznym okresem rok wcześniej, a wartość sprzedaży tej kategorii wzrosła w tym czasie o prawie 6 proc.

Sprzedaż papierosów w małych sklepach spożywczych jest sezonowa, liczba transakcji zaczyna stopniowo wzrastać wiosną i osiąga szczyt w najcieplejszych miesiącach w roku. Sprzedaż rozkłada się w miarę równomiernie między wszystkie dni tygodnia, przy czym najwięcej transakcji raportuje się w piątki, najmniej natomiast – w niedziele. W ciągu dnia liczba transakcji z tą kategorią rośnie powoli od godzin porannych po popołudniowe, osiągając swój szczyt w godzinach 17-18, a następnie ma miejsce powolny spadek. Warto też zauważyć, że zakup papierosów stanowi często jedyny cel wizyty w sklepie małoformatowym - aż 37 proc. klientów kupujących papierosy nie sięga po żadne inne produkty.

Podobnie jak cały rynek papierosów w Polsce, sprzedaż zdominowana jest przez czterech głównych producentów. Jak wynika z danych CMR, w pierwszym kwartale 2017 r. ponad 45 proc. udziałów w wolumenie sprzedaży papierosów w sklepach małoformatowych należało do firmy Phillip Morris. Na kolejnych miejscach uplasowały się: British American Tobacco (25 proc. udziałów wolumenowych), Japan Tobacco International oraz Imperial Tobacco. W porównaniu z analogicznym okresem 2016 r. Phillip Morris umocnił się na pozycji lidera dzięki wzrostowi sprzedaży wszystkich swoich najważniejszych marek, czyli L&M, Marlboro i Chersterfield. British American Tobacco również zwiększył swoje udziały w wolumenie sprzedaży dzięki m.in. markom Pall Mall oraz Viceroy. Największe spadki udziałów odnotowała firma Japan Tobacco International, głównie wskutek niższej niż przed rokiem sprzedaży marek LD i Winston.

Najlepiej sprzedającym się wariantem papierosów pozostają L&M KS Blue 20 sztuk, które w okresie od stycznia do marca 2017 r. można było znaleźć na co 20. paragonie z tą kategorią.

Cały artykuł jest dostępny w kwietniowym numerze Stacji Benzynowej:

STACJA BENZYNOWA & CONVENIENCE STORE
ZAWSZE BEZPŁATNY DOSTĘP DO PEŁNEGO WYDANIA
link do aktualnego numeru: Kwiecień 2017

© BROG B2B Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp.k. Dalsze rozpowszechnianie powyższego materiału jest zabronione.

BROG B2B © BROG B2B Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp.k. Wszelkie prawa zastrzeżone.

25 maja 2018 roku zacznie obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako "RODO", "ORODO", "GDPR" lub "Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych").
W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Państwa danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdą Państwo podstawowe informacje na ten temat. Proszę pamiętać, że w razie jakichkolwiek pytań lub wątpliwości w tym zakresie możesz skontaktować się z nami wysyłając e-mail na adres biuro@brogb2b.pl.


Kto będzie administratorem Państwa danych?
Administratorem Państwa danych będziemy my: BROG B2B Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp. k. z siedzibą w Warszawie (dalej będziemy używać skrótu "BROG B2B"). Szczegółowe informacje dotyczące administratora znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?
Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Państwa z naszych usług, w tym portali internetowych i innych funkcjonalności udostępnianych przez BROG B2B (np. subskrypcja bezpłatnych newsletterów czy formularz zamówień).

Dlaczego chcemy przetwarzać Państwa dane?
Przetwarzamy te dane w celach opisanych w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?
Zgodnie z obowiązującym prawem Państwa dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądom lub organom ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie mają Państwo prawa w stosunku do swoich danych?
Mają Państwo między innymi prawo do żądania dostępu do danych, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Mogą Państwo także wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w Polityce Prywatności. Tam też znajdą Państwo informacje jak zakomunikować nam Twoją wolę skorzystania z tych praw.

UKRYJ TE INFORMACJE