Strona główna Wiadomości Piwo prawie na co czwartym paragonie

Stacja Benzynowa & Convenience Store - Tylko u nas!

Piwo prawie na co czwartym paragonie

Petrolnet.pl, Stacja Benzynowa & Convenience Store, 13 marca 2018

W sklepach małoformatowych piwo jest kategorią, która zdecydowanie najczęściej spośród wszystkich produktów paczkowanych trafia do koszyków. Jak pokazują dane transakcyjne gromadzone przez CMR, znajduje się ono średnio na co czwartym paragonie, generując jednocześnie około 14 proc. obrotów - napisała na łamach "Stacja Benzynowa & Convenience Store" Aleksandra Matera, CMR.

Piwo prawie na co czwartym paragonie

Autor: Shutterstock

Pod względem częstości zakupów zdecydowanie wyprzedza inne ważne kategorie takie jak papierosy, napoje gazowane czy wodę mineralną. Kategoria piwa jest bardzo ważna we wszystkich typach sklepów, jednak szczególnie istotne jest jej znaczenie dla sprzedaży w mniejszych placówkach o powierzchni do 100 m kw. W ciepłych miesiącach to między innymi właśnie piwo przyciąga klientów do sklepów, powodując skokowe przyrosty liczby transakcji.

Nie jest zaskoczeniem, że w przypadku tak ważnej kategorii sklepy dbają o to, aby klient znalazł u nich szeroki wybór asortymentu, różne smaki i gatunki piwa, proponują dostępne na rynku nowości. W ciągu ostatnich lat piwo było kategorią bardzo dynamiczną, jeśli chodzi o wprowadzanie nowości przez producentów. Rozwój marek lokalnych, piwnych specjalności, radlerów, coraz szersza oferta browarów kraftowych powoduje, że z roku na rok obserwujemy, jak średnia liczba dostępnych w sklepach wariantów piwa poszerza się. W szczycie sezonu 2017 w przeciętnym sklepie małoformatowym do 300 m kw. dostępne było 80 różnych wariantów piwa, podczas gdy jeszcze 3 lata temu, latem 2014 roku, klienci mogli wybierać spośród „zaledwie” 65 różnych wariantów. Warto zwrócić uwagę, że zimą półka piwa w tych sklepach kurczy się o kilkanaście produktów – sklepy ograniczają wówczas ofertę głównie w zakresie piw smakowych i radlerów.

STACJA BENZYNOWA & CONVENIENCE STORE
  NOWOCZESNE I PRAKTYCZNE CZASOPISMO WŁAŚCICIELI STACJI PALIW
!!! ZAWSZE BEZPŁATNY DOSTĘP DO PEŁNEGO WYDANIA !!!

link do aktualnego numeru: LUTY-MARZEC

Piwa smakowe i radlery to segment o najsilniejszej sezonowości sprzedaży, cieszący się największą popularnością latem. Wchodząc na rynek radlery szybko zbudowały dystrybucję i osiągnęły dobre wyniki w sprzedaży, jednak w kolejnych latach wprowadzane nowe warianty smakowe nie przyciągały większej liczby klientów i nie spowodowały wzrostu udziałów dla tego segmentu. W sezonie 2017 nowości smakowe w swojej ofercie wprowadziły między innymi marki Warka Radler (Malina z Cytryną), Lech Ice (Bloody Orange) i Okocim Radler (Limonka z Owocami Leśnymi).

W chłodne miesiące rzadziej sięgamy nie tylko po radlery – spada liczba transakcji dla wszystkich segmentów piwnych. Najmniejsze sezonowe różnice w sprzedaży obserwujemy w przypadku piw mocnych oraz piwnych specjalności – te gatunki mają swoich zwolenników również zimą, a szerokość asortymentu w sklepach nie wykazuje w ich przypadku tak głębokich wahań. Spośród piw mocnych najczęściej sklepy małoformatowe oferują swoim klientom warianty głównych producentów: Warkę Strong, Dębowe, Okocim lub Tatra Mocne. Popularne są też warianty ekonomiczne, produkowane przez mniejsze browary np. Kuflowe lub Halne Mocne. Również segment specjalności piwnych nie traci na popularności zimą tak mocno jak inne piwa – piwa niepasteryzowane, pszeniczne, ciemne, różne style piwne znajdziemy na paragonach zarówno latem, jak i zimą.

Jednak niezależnie od sezonu najlepiej sprzedającym się segmentem pozostają lagery, a spośród nich najchętniej kupowane są tańsze marki ekonomiczne (np. Żubr, Harnaś, Tatra Jasne Pełne). Kluczowe dla sprzedaży tych marek w sklepach małoformatowych są butelki o 0,5-litrowe, często sprzedawane w cenie bliskiej 2 zł za opakowanie. Od dłuższego czasu butelki tych marek znajdują się w czołówce najczęściej kupowanych produktów FMCG w sklepach małoformatowych. W ciągu ostatniego pół roku aż 9 z 10 najczęściej kupowanych produktów w tym kanale stanowiły piwa.

Sklepy małoformatowe do 300 m kw. są najważniejszym kanałem dla sprzedaży piwa – jak wynika z danych CMR, odpowiadają one za ponad 80 proc. wartości sprzedaży kategorii. W tym kanale klienci najczęściej kupują jedno lub dwa opakowania piwa na paragon, a butelki są popularniejsze od puszek. Jeśli na paragonie znajduje się tylko jeden produkt, to najczęściej jest to właśnie piwo. Kategoria ta relatywnie często znajduje się w transakcjach dokonywanych w weekendy, ważne są godziny popołudniowo-wieczorne. Rozkład sprzedaży wyraźnie różni się w zależności od marki piwa. Po droższe piwa – piwa premium, specjalności, piwa smakowe – klienci najczęściej sięgają o późniejszych godzinach w dni wolne od pracy, podczas gdy tańsze marki piw mocnych oraz piwa ekonomiczne sprzedają się niemal równomiernie w ciągu tygodnia i występują na paragonach już od wczesnych godzin porannych.

Artykuł autorstwa Aleksandry Matery z Centrum Monitorowania Rynku ukazał się na łamach wydania listopad-grudzień 2018 magazynu "Stacja Benzynowa & Convenience Store" (strony 54-55) - wersja elektroniczna >>> kliknij

© BROG B2B Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp.k. Dalsze rozpowszechnianie powyższego materiału jest zabronione.

BROG B2B © BROG B2B Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp.k. Wszelkie prawa zastrzeżone.

25 maja 2018 roku zacznie obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako "RODO", "ORODO", "GDPR" lub "Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych").
W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Państwa danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdą Państwo podstawowe informacje na ten temat. Proszę pamiętać, że w razie jakichkolwiek pytań lub wątpliwości w tym zakresie możesz skontaktować się z nami wysyłając e-mail na adres biuro@brogb2b.pl.


Kto będzie administratorem Państwa danych?
Administratorem Państwa danych będziemy my: BROG B2B Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp. k. z siedzibą w Warszawie (dalej będziemy używać skrótu "BROG B2B"). Szczegółowe informacje dotyczące administratora znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?
Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Państwa z naszych usług, w tym portali internetowych i innych funkcjonalności udostępnianych przez BROG B2B (np. subskrypcja bezpłatnych newsletterów czy formularz zamówień).

Dlaczego chcemy przetwarzać Państwa dane?
Przetwarzamy te dane w celach opisanych w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?
Zgodnie z obowiązującym prawem Państwa dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądom lub organom ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie mają Państwo prawa w stosunku do swoich danych?
Mają Państwo między innymi prawo do żądania dostępu do danych, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Mogą Państwo także wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w Polityce Prywatności. Tam też znajdą Państwo informacje jak zakomunikować nam Twoją wolę skorzystania z tych praw.

UKRYJ TE INFORMACJE