Strona główna Wiadomości Przedsiębiorcy w lepszej sytuacji

Nie wszyscy wykorzystują swoją szansę

Przedsiębiorcy w lepszej sytuacji

Petrolnet.pl, 13 lutego 2017

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości opublikowała 19. edycję Raportu o stanie sektora małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce. Najbezpieczniejszym działem w klasie małych i średnich przedsiębiorstw okazał się transport lądowy oraz rurociągowy.

Autor:

Raport obejmuje przekrojową analizę danych statystycznych GUS, Eurostat, Global Entrepreneurship Monitor, wyniki badań własnych PARP oraz badań zewnętrznych w okresie 2014-2016. Raport zawiera również część ekspercką dotyczącą kondycji firm rodzinnych w Polsce.

Ogólna ocena przedsiębiorczości w Polsce jest dość dobra – większość analizowanych wskaźników wzrasta, szczególnie jeśli chodzi o wyniki mikro- i małych firm. Liczba przedsiębiorstw działających w Polsce w ujęciu bezwzględnym jest wciąż wysoka, choć w odniesieniu do wielkości populacji daje nam 22. miejsce w UE.

Nie słabnie też skłonność Polaków do zakładania firm – od 2014 r. odnotowuje się mocny wzrost odsetka mikroprzedsiębiorstw w całej populacji przedsiębiorstw. Rośnie także udział sektora MSP w tworzeniu PKB – do 2012 r. oscylował on między 47,3 a 48,6%, a od 2013 r. wynosi 50%.

Widać także trend wzrostowy, jeśli chodzi o liczbę miejsc pracy w przedsiębiorstwach, produktywność przedsiębiorstw oraz nakłady inwestycyjne. Pomimo odnotowanych wzrostów, w większości analizowanych wymiarów, przedsiębiorstwa w Polsce osiągają nadal niższe wyniki niż średnio firmy w UE.

Według badania przeprowadzonego w połowie 2016 r., pomimo dość pesymistycznych nastrojów co do oczekiwanej sytuacji w gospodarce, które prezentowali przedsiębiorcy biorący udział w badaniu panelowym PARP, prawie co drugi z nich jednak planował realizację inwestycji w najbliższych 6 miesiącach. Najczęściej wskazywano na inwestycje w środki trwałe (66%) oraz w rozwój nowych produktów lub usług (47%). Poprawia się również płynność finansowa przedsiębiorstw. W 2013 r. dwie firmy na pięć obawiały się utraty płynności finansowej. Wskazania te systematycznie spadały w kolejnych latach, a w 2016 r. takie zagrożenie zgłaszał już tylko jeden przedsiębiorca na pięciu.

Jak wynika z przedstawionej w Raporcie oceny stopnia zagrożenia kontynuacji działalności i upadłości przedsiębiorstw, najbardziej bezpieczną klasą wielkości okazują się być małe firmy, nieco mniej – średnie i najmniej – duże. Najbezpieczniejszym działem w klasie małych i średnich przedsiębiorstw jest transport lądowy oraz rurociągowy.

W części eksperckiej Raportu prezentowana jest tematyka firm rodzinnych, które stanowią ok. 1 mln przedsiębiorstw w Polsce. Większość z nich jest zarządzana jednoosobowo przez właściciela, przy dość niskim zaufaniu do pracowników spoza kręgu rodziny. Prawie 70% firm rodzinnych nie ma strategii sukcesji, dodatkowo większość właścicieli wyraża niechęć wobec definitywnego przekazania firmy sukcesorowi. Wszystko to powoduje, że w najbliższych latach sukcesja stanie się jednym z najpoważniejszych wyzwań czekających zarówno same firmy rodzinne, jak i ich otoczenie z uwagi na potrzebę zadbania o odpowiednie uregulowania prawne czy też wsparcie szkoleniowe i doradcze w tym obszarze.

LIDERZY RYNKU - DOSTAWCY DLA STACJI PALIW - RAPORT 2017
ZAWSZE BEZPŁATNY DOSTĘP DO PEŁNEGO WYDANIA
- kliknij, aby zapoznać się z wersją elektroniczną

"Badanie PARP pokazuje, że co drugi przedsiębiorca planował do końca 2016 r. rozpocząć inwestycje w swojej firmie. Jest to dobra wiadomość i mam nadzieję, że ta tendencja zostanie utrzymana także w roku obecnym. Są na to szanse, gdyż  nie słabnie skłonność Polaków do zakładania firm. Od 2014 r. odnotowujemy mocny wzrost odsetka mikroprzedsiębiorstw w całej populacji przedsiębiorstw. Liczymy, że przygotowane przez nas ułatwienia dla przedsiębiorców oraz instrumenty wsparcia, takie jak program Start in Poland, wpłyną na poprawę tych statystyk"  – podkreśla wiceminister rozwoju Jadwiga Emilewicz.

"Nasze badanie pokazuje, że dla małych i średnich firm źródłem finansowania inwestycji są przede wszystkim środki własne. To ostrożne podejście do korzystania z kapitału zewnętrznego chroni firmy przed nagłymi zmianami na rynku, ale powoduje też, że część firm z autentycznym potencjałem do rozwoju, nie wykorzystuje swojej szansy. Agencja chce być dla takich firm partnerem w realizacji projektów biznesowych. Fundusze unijne dla firm mają w części zapełnić lukę finansową na rynku, którą diagnozuje nasze badanie, a także szacunki Polskiego Funduszu Rozwoju"  – twierdzi prezes PARP, Patrycja Klarecka.

 

© BROG Marketing spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa. Dalsze rozpowszechnianie powyższego materiału jest zabronione.

BROG Marketing © BROG Marketing Sp. z o.o. S.K. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszego serwisu. Kliknij ZGADZAM SIĘ, aby ta informacja nie pojawiała się więcej.
Kliknij
TUTAJ, aby zapoznać się z naszą polityką prywatności oraz dowiedzieć się jak zarządzać plikami cookies za pośrednictwem swojej przeglądarki internetowej.