Strona główna Wiadomości Ustawa o ograniczeniu handlu alkoholem przyjęta

Nowe prawo może mieć konsekwencje dla rynku stacji paliw

Ustawa o ograniczeniu handlu alkoholem przyjęta

Petrolnet.pl, 29 listopada 2017

W piątek 24 listopada br. Sejm RP przyjął projekt ustawy o ograniczeniu sprzedaży alkoholu. Na handel alkoholem także na stacjach paliw w przyszłości, a w praktyce już od 1 stycznia 2018 roku, będą wpływały samorządy.

Ustawa o ograniczeniu handlu alkoholem przyjęta

Autor: Shutterstock

Ustawa w zakresie handlu alkoholem daje duże prawa radom gmin. To one w drodze uchwały, będą decydowały m.in. o maksymalnej liczbie zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych na terenie gminy / miasta. Decyzje te mogą być podejmowane w zależności np. od rodzaju alkoholu znajdującego się w sprzedaży. Inne decyzje mogą zostać wydane w ramach zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia w miejscu sprzedaży (np. restauracje), a inne dla przeznaczonych do spożycia poza miejscem sprzedaży (np. stacje paliw).

Jak czytamy w jednym z zapisów uchwalonej ustawy:

Art. 12.1 pkt. 4 „Rada gminy może ustalić, w drodze uchwały, dla terenu gminy lub wskazanych jednostek pomocniczych gminy, ograniczenia w godzinach nocnej sprzedaży napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia poza miejscem sprzedaży. Ograniczenia mogą dotyczyć sprzedaży prowadzonej między godziną 22.00 a 6.00”.

Za przyjęciem nowelizacji ustawy o ograniczeniu sprzedaży alkoholu głosowało 246 posłów, przeciw w głosowaniu wyraziło 161, natomiast 20 posłów wstrzymało się od głosu.

Nowe przepisy mogą być problematyczne dla właścicieli stacji paliw. Jeśli dana gmina wydałaby decyzję o ograniczeniu zakazie sprzedaży alkoholu na wybranej stacji paliw w godzinach od 22.00 do 6.00 właściciel takiej placówki handlowej musiałby się liczyć z poważnymi spadkami transakcji. W wielu miejscowościach stacje paliw, to jedyne w okolicy punkty handlu czynne 24 godziny na dobę, w których do tej pory bez problemu można było zaopatrzyć się w alkohol.

Przypomnijmy, że zgodnie z danymi firmy Nielsen, zawartymi w artykule Sprzedaż piwa na stacjach urosła opublikowanym na łamach publikacji „Stacje Paliw – Sprzedaż Detaliczna – raport 2017” np. „Piwo jest zdecydowanie największą kategorią spożywczą w kanale stacji benzynowych – w pierwszej połowie 2017 roku piwo odpowiadało za ponad 25 proc. sprzedaży wartościowej w tym kanale (…)”.


 

© BROG Marketing spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa. Dalsze rozpowszechnianie powyższego materiału jest zabronione.

BROG Marketing © BROG Marketing Sp. z o.o. S.K. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszego serwisu. Kliknij ZGADZAM SIĘ, aby ta informacja nie pojawiała się więcej.
Kliknij
TUTAJ, aby zapoznać się z naszą polityką prywatności oraz dowiedzieć się jak zarządzać plikami cookies za pośrednictwem swojej przeglądarki internetowej.