Strona główna Wiadomości XVIII Forum PetroTrend: handel w niedziele szansą dla stacji

Najważniejsze spotkanie branży stacji paliw w Polsce

XVIII Forum PetroTrend: handel w niedziele szansą dla stacji

Petrolnet.pl, 16 kwietnia 2018

O wpływie zakazu handlu w niedziele na handel detaliczny, najważniejszych kategoriach w sklepach na stacjach, nowych formatach convenience, skutecznym zarządzaniu asortymentem i sprzedażą rozmawiali paneliści drugiego bloku podczas XVIII Forum PetroTrend 2018, które odbyło się 28 marca w Sheraton Warsaw Hotel.

XVIII Forum PetroTrend: handel w niedziele szansą dla stacji

Autor: Wojciech Bedyński

Panel zatytułowany "Sklep na stacji – ewolucja formatów – nowe regulacje, oczekiwania vs realia rynkowe" rozpoczął się od prezentacji pt. „Strefa Zero – najważniejsza innowacja w kategorii piwa w 2018 roku”, zaprezentowanej przez Magdalenę Nawrot, Kierownika Działu ds. Informacji Strategicznej w Grupie Żywiec. Według danych Grupy Żywiec piwo to największa kategoria FMCG w Polsce, która dynamicznie się rozwija. W naszym kraju jest bardzo dojrzałą kategorią, jesteśmy czwartym pod względem wielkości na świecie rynkiem, jeśli chodzi o spożycie per capita, które wynosi ok. 100 l piwa na osobę w skali roku. W ten trend coraz mocniej wpisują się piwa bezalkoholowe, które w 2017 roku były najszybciej rosnącym segmentem.

– Na świecie dynamicznie rozwija się trend picia piw nie zawierających procentów. Szacujemy, że za kilka lat to będzie 1-2 mld dodatkowej wartości sprzedaży w cenach rynkowych – powiedziała Magdalena Nawrot.

W ramach prezentacji został również pokazany najnowszy koncept Grupy Żywiec o nazwie Strefa Zero – wspomagający promowanie marek piw bezalkoholowych dostępnych w Grupie Żywiec: Heineken 0.0, Żywiec bezalkoholowe oraz Radlery Warka Zero, dostępne od tego roku w dwóch nowych smakach – grejpfrut z pomarańczą oraz jabłko z miętą.

Następnie Adam Trzaska, Merchandising Services Senior Specialist, Nielsen przedstawił prezentację pt. „Zakaz handlu w niedziele i jego wpływ na zarządzanie kategoriami FMCG w sklepach na stacjach paliw”, w której między innymi zawarł dane badania Shopper Stacji Benzynowych. Według nich w 2017 r. (badanie dokonane po I niedzieli z zakazem handlu) w ujęciu rok do roku wzrosła liczba kierowców, którzy regularnie (nie rzadziej niż co kilka dni) odwiedza stacje paliw. Coraz więcej kierowców deklaruje, że robi na stacji zakupy częściej niż raz w tygodniu. Zmniejszyła się natomiast liczba respondentów deklarujących, że głównym celem ich wizyty na stacji jest tylko tankowanie – coraz częściej ich wizytom towarzyszą zakupy w sklepie convenience i w strefie gastronomicznej.

– W związku z wprowadzeniem handlu w niedziele aż 39 proc. ankietowanych zadeklarowało, że korzysta ze stacji benzynowej w niedziele i święta oraz że robi to 2-3 razy w miesiącu. Zakupy spożywcze do domu zrobiło 24 proc. i jest to o 10 p.proc. więcej niż rok temu – powiedział Adam Trzaska.

W kolejnym wystąpieniu danymi pochodzącymi z rynku sklepów małoformatowych podzielił się Grzegorz Ejchart, Busienss development Centrum Monitorowania Rynku. W prelekcji zatytułowanej „Wyzwania i szanse dla sklepów zlokalizowanych na stacjach benzynowych wynikające z zakazu handlu w niedziele” zaprezentował najsilniejsze kategorie rotujące w weekendy w sklepach małoformatowych. Wynika z nich, że przed wprowadzeniem zakazu handlu w niedziele funkcjonowało 75 proc. sklepów małoformatowych do 300 m.kw., a średnia wartość transakcji wynosiła 13,89 zł. Natomiast w dni świąteczne wolne od handlu na otwarcie placówek decydowało się do 60 proc. właścicieli, a średnia wartość transakcji wynosiła 15,90 zł.

Następnie odbyła się dyskusja panelowa, w której poza Adamem Trzaską i Grzegorzem Ejchartem udział wzięli:

Małgorzata Dziubińska, Associate Director Consulting & Research, Cushman & Wakefield
Filip Puchalski, Dyrektor ds. Operacyjnych, Moya
Wojciech Skoczylas, Dyrektor Biura Rozwoju Sprzedaży Pozapaliwowej, PKN Orlen

Prelegenci zgodnie potwierdzili, że zakaz handlu w niedziele to niewątpliwa szansa dla stacji paliw na uzyskanie dodatkowych przychodów. Podczas pierwszych dwóch niedziel z zakazem handlu w niedziele właściciele stacji i operatorzy sieci stacji paliw odnotowali większą liczbę transakcji – stacje były częściej odwiedzane przez kierowców, niż w niedziele, w które nie obowiązywał zakaz handlu. Wskazali również, że managerowie mają szansę na rozszerzenie półek o nowe produkty i kategorie. Jednak proces ten powinien postępować ostrożnie, gdyż potrzeba jeszcze czasu i danych na temat zachowań konsumentów, którzy do tej pory mogli korzystać z oferty tradycyjnych punktów handlowych.

Optymizm branży może także studzić fakt, że sieci super i hipermarketów podjęły działania zachęcające swoich klientów do korzystania z ich oferty, tzw. robienia zapasów na niedziele. W tym celu część placówek wydłużyła godziny pracy w piątki i w soboty przed niedzielami z zakazem handlu do późnych godzin wieczornych. W niektórych sytuacjach również opracowano nową politykę zarządzania promocjami na wybrane produkty.

Jeszcze więcej niepewności wiąże się z ustawą o ograniczeniu handlu alkoholem, która już weszła w życie i jej przepisy mogą egzekwować władze samorządowe. Jednostki samorządów mogą w wybranych punktach m.in. nałożyć ograniczenia w handlu alkoholem powyżej 4,5 proc. w godzinach od 22.00 do 6.00. Dla stacji, na które postanowiono by nałożyć takie ograniczenia, oznaczałoby to poważny problem. Alkohol, w tym szczególnie kategoria piwa, jest jedną z kluczowych kategorii mających wpływ na obrotu większości stacji paliw.

W dyskusji pojawił się również temat dostosowywania oferty sklepów convenience do potrzeb klienta, które zmieniają się niezależnie od wprowadzonych zmian legislacyjnych. Uczestnicy podkreślali potrzebę tworzenia nowoczesnych formatów, które nie tylko pozwolą na znalezienie produktów pierwszej potrzeby, jakich mogą poszukiwać osoby w podróży, lecz również oferty dla lokalnych klientów, którzy coraz częściej poszukują np. przetworzonej żywności potrzebnej do przygotowania posiłków w domu itd. Zasygnalizowano również rosnącą coraz szybciej rolę bogatej oferty gastronomicznej na stacjach paliw i związaną z tym potrzebę rozbudowy i modernizacji przestrzeni pozwalającej konsumentom na komfortowy wypoczynek i konsumpcję w pawilonie stacji paliw. Temat ten, w drugim panelu zasygnalizowany, znalazł rozwinięcie w III panelu, poświęconym kształtowaniu oferty gastronomicznej na stacjach paliw. Ale o tym już w kolejnej, trzeciej części podsumowania XVIII Forum Rynku Stacji Paliw PetroTrend 2018. 

JUŻ WKRÓTCE
PODSUMOWANIE KOLEJNYCH BLOKÓW!


W tym roku padł kolejny rekord – nie tylko w ogólnej liczbie uczestników, ale jak co roku udało nam się zgromadzić liczne grono „kupców”. Podczas tegorocznego Forum blisko 50 osób bezpośrednio odpowiedzialnych za zakupy, wyposażenie, inwestycje itp. spotkało się z dostawcami w strefie Business Speed Dating. Rozmowy – z realną szansę na KONTRAKTU ROKU – odbyły się równocześnie z konferencją w specjalnej sali przystosowanej do indywidualnych spotkań.
 



– Podczas XVIII Forum Rynku Stacji Paliw PetroTrend 2018 w ramach formuły Business Speed Dating odbyły się spotkania pomiędzy przedstawicielami blisko 50 firm dostarczających produkty i usługi dla rynku stacji paliw, a „kupcami” reprezentującymi sieci stacji paliw, niezależne obiekty i inwestorów. To było już 19. Business Speed Dating organizowane przez firmę BROG B2B podczas naszych konferencji branżowych dla rynków stacji paliw i HoReCa. Firma BROG B2B w 2013 roku jako pierwsza w Polsce wprowadziła nową jakość w kontaktach biznesowych na linii kupiec – dostawca. Od tego czasu ta formuła spotkań bardzo intensywnie się rozwija, zapewniając wysoki standard współpracy. Każda kolejna organizowana przez nas konferencja generuje coraz większe zainteresowanie, zarówno po stronie dostawców, jak i odbiorców. Podczas tegorocznego Forum PetroTrend odbyło się aż 1000 spotkań – podsumował Zbigniew Pąk, dyrektor sprzedaży w BROG B2B.

Na zakończenie XVIII Forum Rynku Stacji Paliw PetroTrend 2018, podczas wieczornej Gali z kolacją wyróżniliśmy najlepsze stacje paliw w konkursie Stacja Benzynowa Roku 2018. Tu także padła rekordowa liczba zgłoszeń, a konkurs z roku na rok staje się coraz popularniejszy.

 


Poznaliśmy także zwycięzców pierwszej edycji konkursu dla dostawców branży stacji paliw Supplier of the Year 2018. Wyjątkowych pięciu równorzędnych zwycięzców konkursu wybrało Jury złożone z kilkudziesięciu „kupców” uczestniczących w tegorocznej edycji Business Speed Dating. Wyróżnienie otrzymały firmy: AV Dystrybucja – dostawy dla stacji paliw, Hochland Polska, KED – producent i dystrybutor marki Komodo, Intereuropol Piekarnia Szwajcarska, Toms handel – dystrybutor marki Naztech.

SZCZEGÓŁY WYDARZENIA
WWW.PETROTREND.PL


Organizator BROG B2B – media efektywnej komunikacji, wydawca czasopism: Stacja Benzynowa & Convenience Store, Świat Hoteli, Nowości Gastronomiczne, Sweets & Coffee, portali: www.petrolnet.pl, www.horecanet.pl, oraz organizator Forum Rynku Paliwowego PetroTrend, Forum Rynku Gastronomicznego Food Business Forum, Forum Rynku Hotelarskiego Profit Hotel, a także Forum Rynku Kawiarni, Cukierni, Lodziarni Sweets & Coffee.

Kontakt z Organizatorem
Edwin Kaniuk - redaktor naczelny
Stacja Benzynowa & Convenience Store
tel.: 664 463 085, 22 290 66 11
e.kaniuk@brogb2b.pl

© BROG B2B Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp.k. Dalsze rozpowszechnianie powyższego materiału jest zabronione.

BROG B2B © BROG B2B Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp.k. Wszelkie prawa zastrzeżone.

25 maja 2018 roku zacznie obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako "RODO", "ORODO", "GDPR" lub "Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych").
W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Państwa danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdą Państwo podstawowe informacje na ten temat. Proszę pamiętać, że w razie jakichkolwiek pytań lub wątpliwości w tym zakresie możesz skontaktować się z nami wysyłając e-mail na adres biuro@brogb2b.pl.


Kto będzie administratorem Państwa danych?
Administratorem Państwa danych będziemy my: BROG B2B Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp. k. z siedzibą w Warszawie (dalej będziemy używać skrótu "BROG B2B"). Szczegółowe informacje dotyczące administratora znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?
Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Państwa z naszych usług, w tym portali internetowych i innych funkcjonalności udostępnianych przez BROG B2B (np. subskrypcja bezpłatnych newsletterów czy formularz zamówień).

Dlaczego chcemy przetwarzać Państwa dane?
Przetwarzamy te dane w celach opisanych w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?
Zgodnie z obowiązującym prawem Państwa dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądom lub organom ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie mają Państwo prawa w stosunku do swoich danych?
Mają Państwo między innymi prawo do żądania dostępu do danych, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Mogą Państwo także wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w Polityce Prywatności. Tam też znajdą Państwo informacje jak zakomunikować nam Twoją wolę skorzystania z tych praw.

UKRYJ TE INFORMACJE