Strona główna Wiadomości Wybrano najlepsze sklepy na stacjach paliw

Raport Polskiego Instytutu Badania Jakości

Wybrano najlepsze sklepy na stacjach paliw

Petrolnet.pl, 31 października 2017

Polski Instytut Badania Jakości przeprowadził badania typu mystery shopper (tajemniczy klient), dzięki którym poddał ocenie funkcjonowanie sklepów wybranych sieci stacji paliw.

Wybrano najlepsze sklepy na stacjach paliw

Autor: Shutterstock

W komentarzu PIBJA do przeprowadzonego badania, jego autorzy zwracają uwagę na ważne zmiany, które w przeciągu ostatnich lat zaszły w asortymencie sklepów działających na terenie stacji paliw:

„Sklepy na stacjach benzynowych zmieniają swoje oblicze. Kiedyś były w nich dostępne wyłącznie artykuły motoryzacyjne, później przez długi czas ważną rolę w asortymencie odgrywał alkohol. Dziś widzimy zmianę w funkcjonowaniu tego kanału sprzedaży. Liderzy rynkowi poszerzają swój asortyment w ten sposób, aby prócz dotychczasowej roli – wsparcia dla kierowców poprzez oferowanie podstawowych produktów motoryzacyjnych – stać się sklepem na codzienne, niewielkie zakupy. Tym samym z powodzeniem podejmują one konkurencję w segmencie convenience store. Najbardziej rozbudowane sklepy na stacjach benzynowych potrafią mieć 2500 do 3000 artykułów w sprzedaży, pokonując tym samym sklepy osiedlowe, których asortyment waha się w granicach 2000 do 2500 produktów”.

Zdaniem Instytutu opisane zmiany wynikają przede wszystkim z trafnego rozpoznania oczekiwań klientów. Nowocześni konsumenci oczekują przede wszystkim szybkiej obsługi, łączenia misji zakupowych (możliwość zatankowania oraz wyposażenia się w podstawowe artykuły spożywcze w jednym miejscu). Według autorów raportu sklepy przy stacjach paliw są zazwyczaj dobrze dostępne (lokalizacja w przy głównych arteriach komunikacyjnych), przeważnie posiadają kilka miejsc parkingowych oraz mają długie godziny pracy, czy są wręcz otwarte przez całą dobę.

Eksperci PIBJA wyróżnili ich zdaniem cztery najważniejsze aspekty działalności sklepów na stacjach i poddali je ocenie w swoich badaniach – wygląd sklepu (10 proc. wagi oceny końcowej), szerokość asortymentu (40 proc. oceny końcowej), jakość obsługi klienta (30 proc. oceny końcowej), oferta gastronomiczna (20 proc. oceny końcowej). Badania przeprowadzono na stacjach największych sieci działających na terenie Polski. Uwzględniono 10 brandów: Amic (zarządzający brandem Lukoil), Blsika (marka należąca do PKN Orlen), BP, Circle K (sieć Statoil w trakcie rebrandingu), Huzar PSP, Lotos, Moya, Lotos Optima, Orlen, Shell.

Jak czytamy w raporcie PIBJA:

„Badanie przeprowadzili tajemniczy klienci (mystery shopper). Zgodnie z ustalonym scenariuszem odwiedzali oni sklepy na stacjach benzynowych. W pierwszym kroku oceniali wygląd sklepu. Następnie sprawdzali dostępność określonych produktów w sprzedaży. Były to m.in. artkuły spożywcze (pieczywo, nabiał paczkowany) alkohole, kosmetyki i artykuły drogeryjne, przekąski, sałatki, wyroby cukiernicze, dania gotowe, art. Motoryzacyjne (kable rozruchowe, bezpieczniki, ładowarka do telefonu). Kolejną częścią badania było zasięgnięcie porady odnośnie doboru oleju silnikowego do samochodu. Na koniec tajemniczy klienci kupowali kawę z mlekiem i hot doga, po czym oceniali otrzymane produkty i sposób ich przygotowania.”

Przeprowadzający badania najwyżej ocenili "wygląd sklepu" na stacjach Huzar, Lotos Optima oraz Orlen – przyznając ocenę 6,0. Na drugim miejscu znalazły się stacje pod brandem Lotos z oceną 5,9, Trzecie miejsce przypadło BP z wynikiem 5,7.

W kategorii „szerokość asortymentu” zwyciężyły stacje BP, zyskując ocenę 6,0. Drugie miejsce przypadło sklepom należącym do sieci Circle K – ocena 5,9. Na trzeciej lokacie znalazły się sklepy na stacjach Orlen z oceną 4,0.

Pierwsze miejsce za „jakość obsługi” zajęły sklepy sieci Orlen – nota oceniająca 6,0. Co ciekawe, standardy obsługi zostały wysoko ocenione na stacjach sieci Moya, dzięki czemu tej sieci przypadło zaszczytne drugie miejsce z oceną na poziomie 5,7. Trzecie miejsce na podium przypadło sklepom na stacjach Shell, które uzyskały ocenę 5,0.

W ostatniej z kategorii, tj. „ofercie gastronomicznej”, liderem znowu był Orlen, zgarniając najwyższą możliwą ilość punktów – 6,0. Wysokie noty przyznano ofercie Cafe Punkt na stacjach Lotos Optima, dzięki czemu sieć zajęła drugie miejsce – przyznano jej 5,4 punktów. Trzecia w zestawieniu była sieć BP z wynikiem 5,2 punktów.

Podsumowanie wyników testu

Pierwsze miejsce w zrealizowanym teście zajęły sklepy należące do sieci stacji Orlen (93 proc. na 100 proc. w ocenie ostatecznej). Orlen zajął również pierwsze miejsce w kryterium „jakość obsługi klienta” oraz „oferta gastronomiczna”. Na drugim miejscu z wynikiem 91 proc. punktów uplasowały się sklepy na stacjach BP. Sieć ta wyróżniła się szczególnie bogatym asortymentem (1 miejsce). Pierwszą trójkę zamykają sklepu Shell`a (88 proc.), które również wyróżniły się w kryterium „jakość obsługi klienta”. Bardzo zbliżony wynik i czwartą lokatę zdobyła sieć Circle K (87 proc.), głównie dzięki bogatemu asortymentowi sklepów (2 miejsce).

W dalszej części zestawienia kolejne lokaty przypadły następującym brandom: Amic (Luikoil) 78,6 proc., Moya 78,0 proc., Lotos Optima 76,4 proc., Lotos 71,0 proc., Bliska (PKN Orlen) 64,7 proc., Huzar PSP 61,4 proc.

O Instytucie

Polski Instytut Badań Jakości (PIBJA) wspiera konsumentów przy podejmowaniu decyzji zakupowych, dostarczając im rzetelnych informacji odnośnie konkretnych branż i firm w nich działających. Przyznawany przez PIBJA znak jakości jest potwierdzeniem świadczenia profesjonalnych i nastawionych na klienta usług o najwyższym standardzie. PIBJA jest niezależnym instytutem badawczym. Nie pracuje na zlecenie żadnych przedsiębiorstw czy też ich stowarzyszeń. Instytut deklaruje, że w prowadzonych badaniach dąży do zachowania zasad obiektywizmu i rzetelności, wykorzystując kryteria opracowane przez krajowych i zagranicznych ekspertów.

STACJA BENZYNOWA & CONVENIENCE STORE
  NOWOCZESNE I PRAKTYCZNE CZASOPISMO WŁAŚCICIELI STACJI PALIW
!!! ZAWSZE BEZPŁATNY DOSTĘP DO PEŁNEGO WYDANIA !!!
link do aktualnego numeru: WRZESIEŃ-PAŹDZIERNIK

© BROG Marketing spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa. Dalsze rozpowszechnianie powyższego materiału jest zabronione.

BROG Marketing © BROG Marketing Sp. z o.o. S.K. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszego serwisu. Kliknij ZGADZAM SIĘ, aby ta informacja nie pojawiała się więcej.
Kliknij
TUTAJ, aby zapoznać się z naszą polityką prywatności oraz dowiedzieć się jak zarządzać plikami cookies za pośrednictwem swojej przeglądarki internetowej.