Strona główna Wiadomości Wybrano najlepsze sklepy na stacjach paliw

Raport Polskiego Instytutu Badania Jakości

Wybrano najlepsze sklepy na stacjach paliw

Petrolnet.pl, 31 października 2017

Polski Instytut Badania Jakości przeprowadził badania typu mystery shopper (tajemniczy klient), dzięki którym poddał ocenie funkcjonowanie sklepów wybranych sieci stacji paliw.

Wybrano najlepsze sklepy na stacjach paliw

Autor: Shutterstock

W komentarzu PIBJA do przeprowadzonego badania, jego autorzy zwracają uwagę na ważne zmiany, które w przeciągu ostatnich lat zaszły w asortymencie sklepów działających na terenie stacji paliw:

„Sklepy na stacjach benzynowych zmieniają swoje oblicze. Kiedyś były w nich dostępne wyłącznie artykuły motoryzacyjne, później przez długi czas ważną rolę w asortymencie odgrywał alkohol. Dziś widzimy zmianę w funkcjonowaniu tego kanału sprzedaży. Liderzy rynkowi poszerzają swój asortyment w ten sposób, aby prócz dotychczasowej roli – wsparcia dla kierowców poprzez oferowanie podstawowych produktów motoryzacyjnych – stać się sklepem na codzienne, niewielkie zakupy. Tym samym z powodzeniem podejmują one konkurencję w segmencie convenience store. Najbardziej rozbudowane sklepy na stacjach benzynowych potrafią mieć 2500 do 3000 artykułów w sprzedaży, pokonując tym samym sklepy osiedlowe, których asortyment waha się w granicach 2000 do 2500 produktów”.

Zdaniem Instytutu opisane zmiany wynikają przede wszystkim z trafnego rozpoznania oczekiwań klientów. Nowocześni konsumenci oczekują przede wszystkim szybkiej obsługi, łączenia misji zakupowych (możliwość zatankowania oraz wyposażenia się w podstawowe artykuły spożywcze w jednym miejscu). Według autorów raportu sklepy przy stacjach paliw są zazwyczaj dobrze dostępne (lokalizacja w przy głównych arteriach komunikacyjnych), przeważnie posiadają kilka miejsc parkingowych oraz mają długie godziny pracy, czy są wręcz otwarte przez całą dobę.

Eksperci PIBJA wyróżnili ich zdaniem cztery najważniejsze aspekty działalności sklepów na stacjach i poddali je ocenie w swoich badaniach – wygląd sklepu (10 proc. wagi oceny końcowej), szerokość asortymentu (40 proc. oceny końcowej), jakość obsługi klienta (30 proc. oceny końcowej), oferta gastronomiczna (20 proc. oceny końcowej). Badania przeprowadzono na stacjach największych sieci działających na terenie Polski. Uwzględniono 10 brandów: Amic (zarządzający brandem Lukoil), Blsika (marka należąca do PKN Orlen), BP, Circle K (sieć Statoil w trakcie rebrandingu), Huzar PSP, Lotos, Moya, Lotos Optima, Orlen, Shell.

Jak czytamy w raporcie PIBJA:

„Badanie przeprowadzili tajemniczy klienci (mystery shopper). Zgodnie z ustalonym scenariuszem odwiedzali oni sklepy na stacjach benzynowych. W pierwszym kroku oceniali wygląd sklepu. Następnie sprawdzali dostępność określonych produktów w sprzedaży. Były to m.in. artkuły spożywcze (pieczywo, nabiał paczkowany) alkohole, kosmetyki i artykuły drogeryjne, przekąski, sałatki, wyroby cukiernicze, dania gotowe, art. Motoryzacyjne (kable rozruchowe, bezpieczniki, ładowarka do telefonu). Kolejną częścią badania było zasięgnięcie porady odnośnie doboru oleju silnikowego do samochodu. Na koniec tajemniczy klienci kupowali kawę z mlekiem i hot doga, po czym oceniali otrzymane produkty i sposób ich przygotowania.”

Przeprowadzający badania najwyżej ocenili "wygląd sklepu" na stacjach Huzar, Lotos Optima oraz Orlen – przyznając ocenę 6,0. Na drugim miejscu znalazły się stacje pod brandem Lotos z oceną 5,9, Trzecie miejsce przypadło BP z wynikiem 5,7.

W kategorii „szerokość asortymentu” zwyciężyły stacje BP, zyskując ocenę 6,0. Drugie miejsce przypadło sklepom należącym do sieci Circle K – ocena 5,9. Na trzeciej lokacie znalazły się sklepy na stacjach Orlen z oceną 4,0.

Pierwsze miejsce za „jakość obsługi” zajęły sklepy sieci Orlen – nota oceniająca 6,0. Co ciekawe, standardy obsługi zostały wysoko ocenione na stacjach sieci Moya, dzięki czemu tej sieci przypadło zaszczytne drugie miejsce z oceną na poziomie 5,7. Trzecie miejsce na podium przypadło sklepom na stacjach Shell, które uzyskały ocenę 5,0.

W ostatniej z kategorii, tj. „ofercie gastronomicznej”, liderem znowu był Orlen, zgarniając najwyższą możliwą ilość punktów – 6,0. Wysokie noty przyznano ofercie Cafe Punkt na stacjach Lotos Optima, dzięki czemu sieć zajęła drugie miejsce – przyznano jej 5,4 punktów. Trzecia w zestawieniu była sieć BP z wynikiem 5,2 punktów.

Podsumowanie wyników testu

Pierwsze miejsce w zrealizowanym teście zajęły sklepy należące do sieci stacji Orlen (93 proc. na 100 proc. w ocenie ostatecznej). Orlen zajął również pierwsze miejsce w kryterium „jakość obsługi klienta” oraz „oferta gastronomiczna”. Na drugim miejscu z wynikiem 91 proc. punktów uplasowały się sklepy na stacjach BP. Sieć ta wyróżniła się szczególnie bogatym asortymentem (1 miejsce). Pierwszą trójkę zamykają sklepu Shell`a (88 proc.), które również wyróżniły się w kryterium „jakość obsługi klienta”. Bardzo zbliżony wynik i czwartą lokatę zdobyła sieć Circle K (87 proc.), głównie dzięki bogatemu asortymentowi sklepów (2 miejsce).

W dalszej części zestawienia kolejne lokaty przypadły następującym brandom: Amic (Luikoil) 78,6 proc., Moya 78,0 proc., Lotos Optima 76,4 proc., Lotos 71,0 proc., Bliska (PKN Orlen) 64,7 proc., Huzar PSP 61,4 proc.

O Instytucie

Polski Instytut Badań Jakości (PIBJA) wspiera konsumentów przy podejmowaniu decyzji zakupowych, dostarczając im rzetelnych informacji odnośnie konkretnych branż i firm w nich działających. Przyznawany przez PIBJA znak jakości jest potwierdzeniem świadczenia profesjonalnych i nastawionych na klienta usług o najwyższym standardzie. PIBJA jest niezależnym instytutem badawczym. Nie pracuje na zlecenie żadnych przedsiębiorstw czy też ich stowarzyszeń. Instytut deklaruje, że w prowadzonych badaniach dąży do zachowania zasad obiektywizmu i rzetelności, wykorzystując kryteria opracowane przez krajowych i zagranicznych ekspertów.

STACJA BENZYNOWA & CONVENIENCE STORE
  NOWOCZESNE I PRAKTYCZNE CZASOPISMO WŁAŚCICIELI STACJI PALIW
!!! ZAWSZE BEZPŁATNY DOSTĘP DO PEŁNEGO WYDANIA !!!
link do aktualnego numeru: WRZESIEŃ-PAŹDZIERNIK

© BROG B2B Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp.k. Dalsze rozpowszechnianie powyższego materiału jest zabronione.

BROG B2B © BROG B2B Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp.k. Wszelkie prawa zastrzeżone.

25 maja 2018 roku zacznie obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako "RODO", "ORODO", "GDPR" lub "Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych").
W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Państwa danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdą Państwo podstawowe informacje na ten temat. Proszę pamiętać, że w razie jakichkolwiek pytań lub wątpliwości w tym zakresie możesz skontaktować się z nami wysyłając e-mail na adres biuro@brogb2b.pl.


Kto będzie administratorem Państwa danych?
Administratorem Państwa danych będziemy my: BROG B2B Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp. k. z siedzibą w Warszawie (dalej będziemy używać skrótu "BROG B2B"). Szczegółowe informacje dotyczące administratora znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?
Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Państwa z naszych usług, w tym portali internetowych i innych funkcjonalności udostępnianych przez BROG B2B (np. subskrypcja bezpłatnych newsletterów czy formularz zamówień).

Dlaczego chcemy przetwarzać Państwa dane?
Przetwarzamy te dane w celach opisanych w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?
Zgodnie z obowiązującym prawem Państwa dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądom lub organom ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie mają Państwo prawa w stosunku do swoich danych?
Mają Państwo między innymi prawo do żądania dostępu do danych, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Mogą Państwo także wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w Polityce Prywatności. Tam też znajdą Państwo informacje jak zakomunikować nam Twoją wolę skorzystania z tych praw.

UKRYJ TE INFORMACJE