Strona główna Wiadomości XVIII Forum PetroTrend: marketing oferty stacji paliw

Podsumowanie IV panelu dyskusyjnego Forum PetroTrend 2018

XVIII Forum PetroTrend: marketing oferty stacji paliw

Petrolnet.pl, Stacja Benzynowa & Convenience Store, 15 maja 2018

Tegoroczna, marketingowa część wystąpień podczas XVIII Forum Rynku Stacji Paliw PetroTrend 2018 nosiła tytuł „Marketing – najnowsze technologie i sposoby komunikacji – generowanie dodatkowych przychodów oraz oszczędności” i została zdominowana przez aspekty wykorzystywania smartfonów oraz różnorodnych aplikacji mobilnych.

XVIII Forum PetroTrend: marketing oferty stacji paliw

Autor: Wojciech Bedyński

Tomasz Zawadzki, niezależny ekspert ds. handlu i marketingu

Miałem przyjemność być moderatorem w dyskusji na powyższy temat. Wśród panelistów zasiedli: Dominik Karbowski (Selectivv), Jakub Wesołowski (Yanosik), Łukasz Brzostek (Avia/Tankuj24) oraz Maciej Tesławski (Marketing Communication Academy).

Wrażenie na wszystkich zgromadzonych na sali, także na osobach związanych z marketingiem, wywarła prezentacja przedstawiciela firmy Selectivv, w której pokazano, jak olbrzymią ilość danych możemy pozyskać od nie do końca świadomych użytkowników smartfonów. Używając metafory rzec można, że każdy użytkownik smartfona zostawia po sobie pewnego rodzaju okruszki, a wyspecjalizowane firmy potrafią z tych okruszków zrobić sporych rozmiarów chleb. Logując się do ogólnodostępnych sieci wifi, pobierając aplikacje mobilne czy też przeglądając strony internetowe pozostawiamy po sobie dużo „śladów”, z których później można zbudować tzw. profil użytkownika mówiący przykładowo o jego wykształceniu, zainteresowaniach czy preferencjach zakupowych. Z punktu widzenia biznesu, w krótkim czasie, dzięki powszechnemu wykorzystywaniu urządzeń mobilnych, jesteśmy w stanie dowiedzieć się, ilu i jakich klientów mamy w okolicy naszej placówki, co pozwoli nam np. dostosować ofertę czy komunikację marketingową (targetowany przekaz). Innym sposobem na wykorzystanie tego typu danych może być pomoc przy procesie rekrutacji personelu (jak zachęcająco napisać ogłoszenie o pracę) czy sprawdzenie dróg dojazdowych klientów do naszego obiektu (w którym miejscu umiejscowić reklamę outdoorową).

Pisząc o drogach dojazdu wspomnieć należy aplikację Yanosik, która wydaje się być swoistym „must have” jeśli nie chcemy brać udziału w programie zbierania punktów „drogówki”. Aplikacja do sygnalizowania zagrożeń i kontroli drogowych kojarzona jest z programem lojalnościowym Vitay, gdzie użytkownicy aplikacji mogą zbierać punkty, które później przeznaczane są na cele prospołeczne. Taki przykład współpracy uznać można za wpisujący się w trend „lojalności 2.0”, gdzie to właśnie użytkownicy za „czynienie dobra” są lepiej nagradzani w programach lojalnościowych. Przykładowo jedna z sieci handlowych w Wielkiej Brytanii zwiększa wielkość profitu z uczestnictwa w programie lojalnościowym wraz z ilością wybieganych kilometrów w aplikacji Endomondo. Aplikacje typu Yanosik umożliwiają także tworzenie kampanii marketingowych opartych na ilości przejechanych kilometrów typu rabat na kawę co 200 km czy zniżka na płyn do spryskiwaczy w przypadku opadów śniegu z deszczem. Umożliwiają także zaplanowanie trasy w oparciu o odwiedziny naszej ulubionej sieci stacji paliw, co może być przydatne w przypadku zarządzania flotą pojazdów firmy transportowej.


fot. Wojciech Bedyński

Tym bardziej, jeśli chcemy za paliwo płacić w sposób nowoczesny, wykorzystując na przykład aplikację Tankuj24. Tankuj 24 to program oferujący możliwość prepaidu online za zatankowane paliwo, gdzie korzyści występują zarówno dla klienta (tańsze paliwo), jak i zarządcy stacji paliw (pojawienie się nowych klientów). Z punktu widzenia marżowości nie ma zagrożenia dla rentowności biznesu – klient, aby skorzystać z tej możliwości płatności, i tak musi pojawić się w sklepie na stacji paliw, a dzięki temu personel zyskuje okazję do „dosprzedaży” produktów bardziej marżowych niż paliwo. Płatności on-line za paliwo to temat, który coraz częściej pojawia się na rynku europejskim. Przykładowo w Wielkiej Brytanii takie rozwiązanie jest stosowane przez Shell oraz BP. I to bez konieczności pojawienia się wewnątrz sklepu. Co więcej, już najnowsze modele samochodów (Jaguar, Chevrolet) posiadają odpowiednio preinstalowane aplikacje umożliwiające płatność z poziomu ekranu samochodu.

Czy aplikacje mobilne zawładną naszym światem i sprzedażą? Czy tradycyjny marketing „umrze”? Na te pytania pomógł odpowiedzieć Maciej Tesławski, który zasłyną podczas jednej z wcześniejszych edycji Forum PetroTrend wskazując na słabe strony lojalizacji m.in. klientów stacji paliw i programów lojalnościowych co do zasady. Pamiętać należy, co podkreślają marketingowcy z bardziej rozwiniętych rynków, że wciąż istnieje tzw. „human 2 human” bądź „human touch” i nie znikną tradycyjne formy przekazu, sprzedaży. Pisząc o nowoczesnych technologiach wspomnieć należy o stosunkowo słabym wykorzystywaniu przez sektor stacji paliw social mediów rozumianych jako funpage na facebooku czy konto na Instagramie, do którego przenosi się coraz więcej użytkowników. Dla wielu podmiotów, szczególnie z rynku FMCG, to właśnie instagram jest głównym sposobem komunikacji z użytkownikami. Warto podkreślić, iż obecnie coraz bardziej kreuje się wizerunek przedsiębiorstwa w social mediach, które stanowią relatywnie tanią, szybką i dwukierunkową formę komunikacji z naszymi klientami.

Artykuł autorstwa Tomasza Zawadzkiego, podsumowujący IV panel dyskusyjny XVIII Forum PetroTrend 2018, ukazał się na stronach 32-34 kwietniowego wydania magazynu Stacja Benzynowa & Convenience Store ==> link do bezpłatnej wersji elektronicznej

W tym roku padł kolejny rekord – nie tylko w ogólnej liczbie uczestników, ale jak co roku udało nam się zgromadzić liczne grono „kupców”. Podczas tegorocznego Forum blisko 50 osób bezpośrednio odpowiedzialnych za zakupy, wyposażenie, inwestycje itp. spotkało się z dostawcami w strefie Business Speed Dating. Rozmowy – z realną szansę na KONTRAKTU ROKU – odbyły się równocześnie z konferencją w specjalnej sali przystosowanej do indywidualnych spotkań.
 



– Podczas XVIII Forum Rynku Stacji Paliw PetroTrend 2018 w ramach formuły Business Speed Dating odbyły się spotkania pomiędzy przedstawicielami blisko 50 firm dostarczających produkty i usługi dla rynku stacji paliw, a „kupcami” reprezentującymi sieci stacji paliw, niezależne obiekty i inwestorów. To było już 19. Business Speed Dating organizowane przez firmę BROG B2B podczas naszych konferencji branżowych dla rynków stacji paliw i HoReCa. Firma BROG B2B w 2013 roku jako pierwsza w Polsce wprowadziła nową jakość w kontaktach biznesowych na linii kupiec – dostawca. Od tego czasu ta formuła spotkań bardzo intensywnie się rozwija, zapewniając wysoki standard współpracy. Każda kolejna organizowana przez nas konferencja generuje coraz większe zainteresowanie, zarówno po stronie dostawców, jak i odbiorców. Podczas tegorocznego Forum PetroTrend odbyło się aż 1000 spotkań – podsumował Zbigniew Pąk, dyrektor sprzedaży w BROG B2B.

Na zakończenie XVIII Forum Rynku Stacji Paliw PetroTrend 2018, podczas wieczornej Gali z kolacją wyróżniliśmy najlepsze stacje paliw w konkursie Stacja Benzynowa Roku 2018. Tu także padła rekordowa liczba zgłoszeń, a konkurs z roku na rok staje się coraz popularniejszy.

 


Poznaliśmy także zwycięzców pierwszej edycji konkursu dla dostawców branży stacji paliw Supplier of the Year 2018. Wyjątkowych pięciu równorzędnych zwycięzców konkursu wybrało Jury złożone z kilkudziesięciu „kupców” uczestniczących w tegorocznej edycji Business Speed Dating. Wyróżnienie otrzymały firmy: AV Dystrybucja – dostawy dla stacji paliw, Hochland Polska, KED – producent i dystrybutor marki Komodo, Intereuropol Piekarnia Szwajcarska, Toms handel – dystrybutor marki Naztech.

SZCZEGÓŁY WYDARZENIA
WWW.PETROTREND.PL


Organizator BROG B2B – media efektywnej komunikacji, wydawca czasopism: Stacja Benzynowa & Convenience Store, Świat Hoteli, Nowości Gastronomiczne, Sweets & Coffee, portali: www.petrolnet.pl, www.horecanet.pl, oraz organizator Forum Rynku Paliwowego PetroTrend, Forum Rynku Gastronomicznego Food Business Forum, Forum Rynku Hotelarskiego Profit Hotel, a także Forum Rynku Kawiarni, Cukierni, Lodziarni Sweets & Coffee.

Kontakt z Organizatorem
Edwin Kaniuk - redaktor naczelny
Stacja Benzynowa & Convenience Store
tel.: 664 463 085, 22 290 66 11
e.kaniuk@brogb2b.pl

 


 

© BROG B2B Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp.k. Dalsze rozpowszechnianie powyższego materiału jest zabronione.

BROG B2B © BROG B2B Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp.k. Wszelkie prawa zastrzeżone.

25 maja 2018 roku zacznie obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako "RODO", "ORODO", "GDPR" lub "Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych").
W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Państwa danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdą Państwo podstawowe informacje na ten temat. Proszę pamiętać, że w razie jakichkolwiek pytań lub wątpliwości w tym zakresie możesz skontaktować się z nami wysyłając e-mail na adres biuro@brogb2b.pl.


Kto będzie administratorem Państwa danych?
Administratorem Państwa danych będziemy my: BROG B2B Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp. k. z siedzibą w Warszawie (dalej będziemy używać skrótu "BROG B2B"). Szczegółowe informacje dotyczące administratora znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?
Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Państwa z naszych usług, w tym portali internetowych i innych funkcjonalności udostępnianych przez BROG B2B (np. subskrypcja bezpłatnych newsletterów czy formularz zamówień).

Dlaczego chcemy przetwarzać Państwa dane?
Przetwarzamy te dane w celach opisanych w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?
Zgodnie z obowiązującym prawem Państwa dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądom lub organom ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie mają Państwo prawa w stosunku do swoich danych?
Mają Państwo między innymi prawo do żądania dostępu do danych, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Mogą Państwo także wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w Polityce Prywatności. Tam też znajdą Państwo informacje jak zakomunikować nam Twoją wolę skorzystania z tych praw.

UKRYJ TE INFORMACJE