Strona główna Wiadomości Zmiany w sklepach – wyzwania i szanse

Stacja Benzynowa & Convenience Store – Tylko u nas!

Zmiany w sklepach – wyzwania i szanse

Petrolnet.pl, Stacja Benzynowa & Convenience Store, 11 czerwca 2018

Sklepy na stacjach benzynowych nieustannie dopasowują się do potrzeb konsumentów, poszukując optymalnej dla siebie roli w strukturze handlu detalicznego – napisał na łamach magazynu "Stacja Benzynowa & Convenience Store" Konrad Wacławik, ekspert rynku detalicznego w Nielsen.

Zmiany w sklepach – wyzwania i szanse

Autor: Nielsen

Ewolucja ta motywowana jest zmieniającymi się potrzebami konsumentów, którym należy przyjrzeć się w pierwszej kolejności, rozważając wprowadzenie jakichkolwiek zmian w strukturze sprzedaży na stacjach benzynowych. Podejmując próbę usystematyzowania tych potrzeb, stworzyliśmy w Nielsen piramidę potrzeb konsumenta, wzorując się na oryginalnej piramidzie potrzeb Maslowa.

U spodu piramidy potrzeb, jako najbardziej podstawowym i wymaganym przez polskich konsumentów elementem, jest zapewnienie im łatwości dokonania zakupów. Polacy zdecydowanie rzadziej niż przeciętni konsumenci na świecie deklarują, że robienie zakupów jest dla nich nieprzyjemnym obowiązkiem. Dostrzeganie przyjemności w zakupach może być związane z tym, że Polacy należą do konsumentów najczęściej chodzących do sklepów (sklepy spożywcze, osiedlowe czy dyskonty odwiedzane są średnio 2-3 razy w tygodniu, specjalistyczne takie jak piekarnie jeszcze częściej, a sklepy na stacjach benzynowych średnio raz w tygodniu). Również w kontekście stacji benzynowych najważniejszymi atrybutami decydującymi o wyborze konkretnej placówki. oprócz cen i jakości paliw są wskazania dotyczące łatwości i przyjemności płynącej z korzystania ze stacji – schludne toalety, wygodne tankowanie, lokalizacja i sprawna obsługa przy kasach – to podstawowe wartości, które ceni konsument. Wybierając sklep spożywczy (supermarket czy hipermarket) konsumenci bardzo często biorą pod uwagę łatwość nawigowania po sklepie i możliwość szybkiego odnalezienia potrzebnych artykułów.

STACJA BENZYNOWA & CONVENIENCE STORE
  NOWOCZESNE I PRAKTYCZNE CZASOPISMO WŁAŚCICIELI STACJI PALIW
!!! ZAWSZE BEZPŁATNY DOSTĘP DO PEŁNEGO WYDANIA !!!

link do aktualnego numeru: MAJ

Drugim poziomem piramidy potrzeb są oczekiwania zorientowane wokół jakości i użyteczności. Konsumenci w Polsce są coraz bardziej optymistycznie nastawieni do sytuacji finansowo ekonomicznej – wskaźnik zadowolenia konsumentów monitorowany przez Nielsen wyniósł w trzecim kwartale 2017 roku wartość 104 punkty dla Polski, co jest wynikiem o 17 punktów wyższym niż średnia Europejska. Na wzrost optymistycznych nastrojów ma w dużej mierze pozytywne postrzeganie swoich finansów i sytuacji na rynku pracy.

Bogacenie się społeczeństwa przekłada się na oczekiwanie wyższej jakości produktów kupowanych przez Polaków oraz poszukiwanie nowych produktów, na które nie zawsze było nas stać. W tej sytuacji nieunikniony jest rozwój premiumizacji w kategoriach spożywczych – nie we wszystkich, ale kategorie takie jak: wódka, soki czy lody, cechują się wzrostem sprzedaży produktów o średnio wyższej cenie niż przeciętna w kategorii, a są to produkty ważne z punktu widzenia sprzedaży na stacjach benzynowych. Polscy konsumenci deklarują, że są w stanie zapłacić więcej za produkt, jeśli będzie on faktycznie wykonany z wysokiej jakości składników lub będzie dostarczał dodatkowej funkcji, dotychczas niedostępnej. Spośród atrybutów wyboru stacji benzynowej – w kontekście gastronomii – jakość produktów jest wskazywana jako najbardziej różnicujący element, a ogólnie najważniejszym dla konsumentów czynnikiem jest percepcja wysokiej jakości paliwa. Oczekiwanie wysokiej jakości przez polskich konsumentów nie wyklucza oczywiście oczekiwania rozsądnej i konkurencyjnej ceny.

Na samym szczycie piramidy potrzeb umieszczone zostało ego konsumenta, czyli potrzeba personalizacji. Obserwujemy rozwój programów lojalnościowych, które na stacjach benzynowych działają od dawna. Atrakcyjny program lojalnościowy to czynnik ważny dla klientów stacji benzynowych, mimo iż nie zawsze jest to deklarowane bezpośrednio w ankietach. Stacje benzynowe również świetnie zaadresowały potrzebę personalizacji produktu poprzez pozwolenie klientom na komponowanie własnych dań w sferze gastronomii, czy też proponując pomoc przy tankowaniu.

Planując zmiany na stacji poprzez zaspokojenie dodatkowych potrzeb klientów, warto mieć na uwadze powyższe trzy poziomy oczekiwań – łatwość, jakość i indywidualność. Rozszerzanie asortymentu na stacjach benzynowych obserwujemy już od jakiegoś czasu (dużo wcześniej niż pojawiły się konkretne projekty zakazu handlu w niedzielę) – zmiany te z pewnością odpowiadają na potrzeby łatwości dokonywania zakupów i wygody, której oczekują konsumenci. Możliwość zakupu świeżego pieczywa czy owoców w drodze do domu, przy okazji tankowania samochodu, to z pewnością oszczędność czasu. Nie wolno jednak zapominać, że wśród najważniejszych czynników wyboru konkretnego sklepu na stacji benzynowej pojawia się łatwość znalezienia produktu w sklepie i sprawność obsługi przy kasach! Poszerzenie asortymentu bez wcześniejszego dokładnego zaplanowania powierzchni sklepowej może okazać się utrudnieniem dla konsumentów. Niezbędnym, zatem jest zadbanie o prawidłowy merchandising. Nasuwa się również pomysł zorganizowania osobnych kas dedykowanych tylko do płatności za paliwo, aby dać możliwość konsumentom na sprawną obsługę przy kasie.

Myśląc o sklepie na stacji benzynowej warto zastanowić się nad rolą konkretnych kategorii produktowych i misją ich zakupu. Ciężko sobie wyobrazić, aby konsumenci chcieli dokonywać zakupu mrożonych owoców morza na stacji benzynowej, ale chłodzona pizza, którą można podgrzać na miejscu, bądź w domu, może być pożądana przez konsumentów.

Artykuł autorstwa Konrada Wacławika ukazał się na łamach magazynu Stacja Benzynowa & Convenience Store (wydanie luty-marzec 2018) na stronach 44-45. Link do pełnego wydania – kliknij

© BROG B2B Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp.k. Dalsze rozpowszechnianie powyższego materiału jest zabronione.

BROG B2B © BROG B2B Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp.k. Wszelkie prawa zastrzeżone.

25 maja 2018 roku zacznie obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako "RODO", "ORODO", "GDPR" lub "Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych").
W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Państwa danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdą Państwo podstawowe informacje na ten temat. Proszę pamiętać, że w razie jakichkolwiek pytań lub wątpliwości w tym zakresie możesz skontaktować się z nami wysyłając e-mail na adres biuro@brogb2b.pl.


Kto będzie administratorem Państwa danych?
Administratorem Państwa danych będziemy my: BROG B2B Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp. k. z siedzibą w Warszawie (dalej będziemy używać skrótu "BROG B2B"). Szczegółowe informacje dotyczące administratora znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?
Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Państwa z naszych usług, w tym portali internetowych i innych funkcjonalności udostępnianych przez BROG B2B (np. subskrypcja bezpłatnych newsletterów czy formularz zamówień).

Dlaczego chcemy przetwarzać Państwa dane?
Przetwarzamy te dane w celach opisanych w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?
Zgodnie z obowiązującym prawem Państwa dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądom lub organom ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie mają Państwo prawa w stosunku do swoich danych?
Mają Państwo między innymi prawo do żądania dostępu do danych, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Mogą Państwo także wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w Polityce Prywatności. Tam też znajdą Państwo informacje jak zakomunikować nam Twoją wolę skorzystania z tych praw.

UKRYJ TE INFORMACJE