Ekspert Grupy Azoty o trendach na rynku AdBlue

Udostępnij artykuł
Komentuje Krzysztof Friedrich manager sprzedaży produktów RedNOx w Grupie Azoty
[SPECJALNIE DLA NAS] Największym segmentem konsumpcji AdBlue są nadal samochody powyżej 3,5 tony (łącznie z ciężarówkami i autobusami). Według szacunków konsumpcja AdBlue w Europie w I półroczu 2019 roku wyniosła 1,91 mld litrów.

Zużycie AdBlue w segmencie aut powyżej 3,5 tony wykazuje się stałą dynamiką wzrostu. Jest to segment rynku już dojrzały do, którego duże firmy transportowe dostosowały swoją infrastrukturę i posiadają zbiorniki na terenie swoich baz. Również duże stacje paliw przy głównych ciągach komunikacyjnych zdążyły dostosować infrastrukturę stacji oferując AdBlue bezpośrednio z dystrybutora.

Jednak w ostatnim czasie rynek aut osobowych i dostawczych wykazuje największą dynamikę wzrostu, gdzie norma emisji Euro 6 zwiększyła zużycie AdBlue do osiągnięcia wymaganych poziomów emisji. W I kwartale 2019 roku w całej Europie sprzedano ponad 1,3 mln samochodów osobowych wyposażonych w silniki diesla. W Polsce w 2018 roku zostało zarejestrowane ok 200 tys. aut wyposażonych w silnik diesla z systemem SCR. Szacuje się, że do końca 2019 roku będzie w Polsce ok 0,5 mln aut osobowych z systemem SCR, który do poprawnego działania potrzebuje NOXy AdBlue.

Obserwujemy ten segment i kierunki rozwoju. Szacuje się, że w najbliższych latach stacje paliw miejskie i podmiejskie, gdzie samochody ciężarowe nie tankują się, będą wyposażały stacje w dystrybutory dla aut osobowych, z których będzie można tankować bezpośrednio NOXy. Sprzedaż w tym segmencie, w odróżnieniu od segmentu aut ciężarowych, częściowo może przenieść się do sieci marketów wielkopowierzchniowych, gdzie AdBlue może być dostępne tak jak płyn do spryskiwaczy w opakowaniach 5 lub 10 L.

Wydaje się jednak, że sprzedaż marketowa będzie miała mniejszy udział w sprzedaży, z uwagi na aspekty ekologiczne. Na stacjach paliw wyposażonych w dystrybutor NOXy odchodzi problem z utylizacją plastikowych opakowań. Grupa Azoty analizuje kierunki zmian w zakresie zużycia AdBlue i dostosowują swoją infrastrukturę i sieć autoryzowanych dystrybutorów tak, aby być najbliżej rynku docelowego i zapewnić dostawy produktu NOXy dla każdego konsumenta.

Komentarz powstał na potrzeby:
STACJE PALIW – SPRZEDAŻ DETALICZNA – RAPORT 2019
> kliknij, aby się zapoznać się z pełnym wydaniem <

© BROG B2B Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp.k.
Dalsze rozpowszechnianie powyższego materiału jest zabronione.

Opublikowano: 12.09.2019
Aktualizacja: 12.09.2019