Handel w lipcu ze słabszymi wynikami

Udostępnij nas na:
Jak wynika z danych Centrum Monitorowania Rynku i Polskiej Izby Handlu, w lipcu 2019 r. całkowita wartość sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 m kw. była o 6,2 proc. wyższa niż w lipcu 2018 r., chociaż liczba transakcji była nieco niższa niż rok temu. W porównaniu z czerwcem 2019 r. odnotowano w tym formacie placówek spadek zarówno obrotów (o 3,1 proc.), jak i liczby transakcji (o 4,5 proc.).

Spadki w ujęciu rok do roku to efekt niższych temperatur – w tym roku lipiec był chłodniejszy niż w 2018 r., co przełożyło się na mniejsze zakupy m.in. piwa (liczba paragonów z tą kategorią była o 6 proc. niższa niż w lipcu 2018 r.) i lodów (spadek o 8 proc.). Mimo to łączne obroty sklepów małoformatowych w 2019 r. były o 6,2 proc. wyższe niż rok temu, jednak duża część tego wzrostu wynika z wyższych niż przed rokiem cen. W lipcu 2019 r. klienci sklepów małoformatowych kupili więcej i zwiększyli swoje wydatki m.in. na papierosy i inne produkty tytoniowe, wódki smakowe (wzrost wydatków o 12 proc.), dań gotowych (wzrost aż o 27 proc.), produkty mleczne, a także słodycze.

W porównaniu z rekordowo gorącym czerwcem br. w lipcu spadki w ujęciu wartościowym, a także pod względem liczby transakcji odnotowały wszystkie najważniejsze dla sklepów małoformatowych grupy produktów, czyli alkohole (głównie za sprawą piwa), produkty tytoniowe oraz napoje, na które klienci wydali aż o 16 proc. mniej niż w czerwcu. Jeszcze większe spadki w ujęciu mdm odnotowała kategoria lodów.

Dane z paragonów potwierdzają, że w wielu domach lipiec to czas przygotowywania przetworów z warzyw, głównie ogórków. W ostatnim miesiącu w sklepach małoformatowych wyraźnie wzrosła sprzedaż m.in. octu (wydatki na te kategorię były ponad dwa razy wyższe niż w czerwcu) i przypraw (wzrost o ponad 50 proc.). Warto podkreślić, że sprzedaż tych kategorii niewiele zmieniła się w porównaniu z lipcem ubiegłego roku. Wysokie ceny owoców nie zachęcały jednak do przygotowania dżemów – w lipcu 2019 r. wartość sprzedaży cukru żelującego była o prawie 50 proc. niższa niż rok wcześniej.

Średnia wartość paragonu w sklepach małoformatowych wyniosła w lipcu 14,9 zł, czyli o 7 proc. więcej niż rok wcześniej i o 1,4 proc. więcej niż w czerwcu 2019 r.

Z danych CMR i PIH wynika, że w okresie od stycznia do lipca 2019 r. całkowita wartość sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 m kw. wzrosła w porównaniu z analogicznym okresem 2018 r. o 8 proc. – wzrost ten wynikał po części z wyższych niż przed rokiem cen, ale także z nieco wyższej liczby transakcji i większej liczby opakowań wkładanych do koszyka.

Sklepy małoformatowe do 300 m kw. obejmują: małe sklepy spożywcze do 40 m kw., średnie sklepy spożywcze 41-100 m kw., duże sklepy spożywcze 101-300 m kw. oraz specjalistyczne sklepy alkoholowe.

© BROG B2B Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp.k.
Dalsze rozpowszechnianie powyższego materiału jest zabronione.