innogy zbada wykorzystanie pojazdów elektrycznych jako mobilnych magazynów energii

Udostępnij artykuł
innogy Stoen Operator (iSO) jako pierwszy i jeden z nielicznych operatorów sieci dystrybucyjnych OSD w Polsce uruchomił projekt badawczy poświęcony technologii Vehicle-to-grid (V2G). Celem jest analiza wpływu rozwiązań V2G na bezpieczeństwo pracy sieci elektroenergetycznej.

Według założeń rozwiązań vehicle-to-grid, energia pozyskana z samochodów elektrycznych może być wykorzystana do celów związanych z poprawą bezpieczeństwa pracy sieci elektroenergetycznej. W modelu tym, odpowiednio skonstruowane punkty ładowania umożliwiają OSD zarządzanie energią zgromadzoną w podłączonych do nich pojazdach. Operator ma możliwość aktywnego decydowania o ładowaniu aut lub oddawaniu przez nie energii do sieci. Potencjalnie da to możliwość zwiększenia bezpieczeństwa i wygody eksploatacji sieci poprzez wyposażenie stacji transformatorowych średniego i niskiego napięcia w funkcjonalności inteligentnej sieci elektroenergetycznej. W ramach rozpoczętego projektu powstanie pierwsza w Polsce całościowa infrastruktura umożliwiająca przetestowanie rozwiązań V2G.

– Od lat inwestujemy w przebudowę, rozbudowę, a także stałe unowocześnianie sieci elektroenergetycznych na terenie Warszawy. Wszystkie te działania mają na celu zapewnienie jak najwyższego bezpieczeństwa i niezawodności dostaw energii. Nie boimy się także w tym obszarze sięgać po innowacyjne rozwiązania, m.in. z obszaru smart grid. Dlatego zdecydowaliśmy się na przetestowanie nowego rozwiązania V2G, które w przyszłości może być uzupełnieniem dla rozbudowy sieci miejskiej – mówi Robert Stelmaszczyk, prezes zarządu innogy Stoen Operator.

STACJA BENZYNOWA & CONVENIENCE STORE
– WRZESIEŃ 2019 
> kliknij, aby się zapoznać się z pełnym wydaniem <
Fundusze unijne dla badania rozwiązań V2G

Projekt badawczy będzie realizowany na terenie Warszawy. Pierwszy etap obejmie analizę i ocenę pracy samochodów i sieci elektroenergetycznej w momencie ich połączenia za pośrednictwem dedykowanych punktów ładowania. Etap ten potrwa do końca 2019 roku. Drugi etap projektu będzie współfinansowany z funduszy UE na bazie umowy podpisanej z Ministerstwem Energii na początku października. Jego realizacja w ramach działania 1.4.1 Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko została zaplanowana na rok 2020. Uwzględnia on badania i analizę wykorzystania technologii V2G oraz stacjonarnego zasobnika energii (baterii gromadzących energię w akumulatorach) zlokalizowanego w stacji transformatorowej średniego i niskiego napięcia zasilającej mieszkańców stolicy.

– Rozbudowa sieci dystrybucyjnej jest bardzo kosztowna i długotrwała, dlatego warto badać nowe, potencjalnie alternatywne rozwiązania, takie jak właśnie mobilne magazyny energii. W czasie realizacji projektu przeanalizujemy bezpieczeństwo eksploatacji oraz działanie systemu w odniesieniu do regulacji rynkowych – dodaje Łukasz Sosnowski, kierownik projektu w innogy Stoen Operator. – Dzięki temu przekonamy się, jakie są realne możliwości szerszego zastosowania tych rozwiązań.

© BROG B2B Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp.k.
Dalsze rozpowszechnianie powyższego materiału jest zabronione.

Opublikowano: 17.10.2019
Aktualizacja: 17.10.2019