KIR: Milenialsi liderami w zakupach online

Udostępnij nas na:
Już trzech na czterech przedstawicieli tzw. pokolenia milenialsów robi zakupy w Internecie – tak wynika z tegorocznego badania, przeprowadzonego przez Kantar TNS*, na zlecenie Krajowej Izby Rozliczeniowej i Związku Banków Polskich.

Niewiele mniej klientów e-sklepów jest wśród młodszego pokolenia, tzw. pokolenia Z. Natomiast w generacji 40-latków online kupuje co drugi badany. Niezależnie od wieku, Polacy nie różnią się w ocenie przydatności nowoczesnych rozwiązań związanych z płatnościami w sieci. Odsetek osób, które chciałyby, aby takie metody płatności jak przelewy natychmiastowe stały się obowiązującym standardem w bankach, jest podobny we wszystkich kategoriach wiekowych.

Jak pokazuje badanie opinii, zrealizowane wśród klientów banków przez Kantar TNS na zlecenie KIR i ZBP, zdecydowana większość, bo aż 75 proc. przedstawicieli tzw. pokolenia Y, zwanych też milenialsami (urodzeni w latach 80-tych i 90-tych), kupuje online. Nieco rzadziej (67 proc.), zakupy w sieci robią przedstawiciele tzw. pokolenia Z (urodzeni po 2000 r.). Z kolei wśród 40-latków (pokolenie X), w sieci kupuje co druga osoba (50 proc.).

– Widać wyraźnie, że dla pokoleń najmłodszych oraz dla tych osób, które powoli wchodzą w wiek średni, będąc bezpośrednimi świadkami i uczestnikami cyfrowej i mobilnej rewolucji, zakupy online są oczywistością, a często pierwszym wyborem – komentuje Przemysław Soboń, dyrektor linii biznesowej płatności internetowe w KIR. – Jednak również starsi nie stronią od e-commerce. Jak pokazało badanie, klientem e-sklepów jest niemal co czwarty ankietowany 50-latek, i co dziesiąty badany w wieku 60+ – podkreśla Przemysław Soboń.

Jednym z powodów, dla których kupujemy online, jest chęć oszczędzenia czasu, który musielibyśmy przeznaczyć na wizytę w tradycyjnych sklepach. Ta chęć przyspieszenia procesu zakupowego powoduje również, że wybieramy narzędzia umożliwiające jak najszybszą płatność – czy to przelew natychmiastowy, czy też szybką płatność internetową, np. Paybynet. Jak poszczególne grupy wiekowe korzystają z tych metod?

Najwięcej zwolenników przelewów natychmiastowych, takich jak obsługiwany przez KIR system Express Elixir, jest wśród przedstawicieli pokolenia Z. Aż 42 proc. przedstawicieli tej grupy wiekowej uważa, że przelewy natychmiastowe powinny być standardem. Warto jednak podkreślić, że przekonanie to jest bardzo popularne praktycznie we wszystkich analizowanych grupach (zawsze niemal lub nieco powyżej 30 proc. wskazań).

Jeśli chodzi o standardowe działania podejmowane w chwili wyboru sposobu płatności w czasie zakupów w e-sklepach, to w każdym pokoleniu 37 proc. badanych szuka na stronie sklepu logotypu swojego banku (za wyjątkiem grupy 61+). Z kolei logotypu preferowanego systemu płatności, takiego jak Paybynet, szuka na stronie ok. 16 proc. badanych. Co ciekawe, gotówką przy odbiorze chętniej płacą najmłodsi ankietowani – niemal 44 proc. przedstawicieli pokolenia Z, przedkłada gotówkę, nad elektroniczne metody płatności. W pozostałych grupach wiekowych odsetek ten oscyluje wokół 35 proc.

– Zakupy online zyskują na popularności, zarówno wśród członków młodszych, jak i starszych pokoleń. Jednak to przede wszystkim dla tych pierwszych, e-sklep staje się powoli naturalnym miejscem zakupów – bardziej niż tradycyjny, stacjonarny sklep – mówi Przemysław Soboń z KIR. – Szczególnie, że cały proces mogą zrealizować praktycznie używając tylko smartfona. Wystarczy dosłownie kilka kliknięć, żeby wybrać dany artykuł i dokonać transakcji płatniczej – podkreśla Przemysław Soboń.

*Badanie zrealizowane w marcu 2019 r. na ogólnopolskiej próbie osób w wieku od 15 lat (N=1009) i próbie pracowników banków (N=102).

© BROG B2B Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp.k.
Dalsze rozpowszechnianie powyższego materiału jest zabronione.