Lipcowe upały sprzyjały wzrostom sprzedaży

Udostępnij artykuł
Jak wynika z danych Centrum Monitorowania Rynku, w lipcu 2018 r. całkowita wartość sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 mkw. była nieznacznie wyższa niż w czerwcu br. i aż o 7 proc. wyższa niż w lipcu 2017 r. Liczba transakcji zaraportowanych w lipcu utrzymała się na takim samym poziomie co rok wcześniej.

Upalna koniunktura

Duży wzrost w ujęciu wartościowym to efekt wysokich temperatur w dwóch ostatnich tygodniach lipca. Upały skłoniły klientów sklepów małoformatowych do częstszych niż przed rokiem zakupów produktów, które gaszą pragnienie i przynoszą ochłodę. Pod koniec lipca, kiedy temperatury często przekraczały 30 stopni Celsjusza, po piwo sięgało 3 na 10 klientów odwiedzających sklepy małoformatowe, butelkę wody czystej można było znaleźć na co dziesiątym paragonie, z podobną częstotliwością przez kasy przechodziły napoje gazowane.

Triumf kategorii lodów

W gronie najczęściej kupowanych w tym czasie produktów znalazły się również lody impulsowe, które pojawiały się na 8 proc. paragonów. W efekcie w lipcu 2017 r. wydatki klientów sklepów małoformatowych na lody impulsowe wzrosły w ujęciu rdr o 25 proc., a wartość sprzedaży piwa zwiększyła się w porównaniu z lipcem 2017 r. o 10 proc. Lepiej niż przed rokiem sprzedawały się również napoje gazowane, energetyzujące i izotoniczne.

Wysokie temperatury nie sprzyjają sprzedaży słodyczy, szczególnie tych z czekoladą, jak i napojów gorących – w lipcu liczba paragonów, na których znajdowała się kawa rozpuszczalna spadła w porównaniu z lipcem 2017 r. o 12 proc., a liczba transakcji zakupu herbat zmniejszyła się o 6 proc.

STACJA BENZYNOWA & CONVENIENCE STORE
NAJBARDZIEJ PRAKTYCZNE, NOWOCZESNE I NIEZALEŻNE
CZASOPISMO BRANŻY STACJI PALIW
> link do aktualnego numeru <

Grubszy portfel

Jak pokazują dane CMR, w lipcu 2018 r. klienci wydawali na zakupy w sklepach małoformatowych do 300 mkw. średnio 13,93 zł, czyli o 1,6 proc. więcej niż w czerwcu. W porównaniu z lipcem 2017 r. średnia wartość koszyka wzrosła o 6,7 proc. – ten wynik to efekt zarówno wyższych cen (przełożyły się one na wzrost wartości o 2,1 proc.), jak i wzrostu średniej liczby produktów w koszyku.

Większa niż przed rokiem liczba produktów na paragonie nie oznacza jednak, że sklepy małoformatowe stały się miejscem, gdzie klienci robią duże zakupy na cały tydzień. W ostatnim miesiącu w typowym koszyku zakupowym w tym formacie sklepów można było znaleźć 3-4 opakowania różnych produktów, a wartość co trzeciego paragonu nie przekraczała 5 zł.

Sklepy małoformatowe do 300 mkw. obejmują: małe sklepy spożywcze do 40 mkw., średnie sklepy spożywcze 41-100 mkw., duże sklepy spożywcze 101-300 mkw. oraz specjalistyczne sklepy alkoholowe.

© BROG B2B Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp.k. Dalsze rozpowszechnianie powyższego materiału jest zabronione.

Opublikowano: 21.08.2018
Aktualizacja: 21.08.2018