Lotos Paliwa oceni potencjał elektromobilności

Udostępnij artykuł

Według planów spółki projekt rozpocząłby się w lipcu br. i potrwałby do października 2020 roku.

Prace analityczne i studyjne zostaną zrealizowane w ramach pilotażowego projektu LEM (Lotos Electro Mobility), polegającego na zbudowaniu, uruchomieniu oraz zarządzaniu stacjami ładowania samochodów elektrycznych na stacjach Lotos.

Zadanie obejmuje m.in. zebranie i analizę danych eksploatacyjnych, finansowych oraz dotyczących zachowań i preferencji klientów stacji ładowania pojazdów elektrycznych, usytuowanych na stacjach spółki, w celu opracowania biznesplanu i analizy CBA (ang. cost-benefit analysis – analiza kosztów i korzyści) dla wdrożenia kolejnych stacji do ładowania pojazdów elektrycznych.

Spółka ma w planach zbadać m.in. oczekiwania Polaków w zakresie korzystania z pojazdów elektrycznych – zarówno obecnych użytkowników e-samochodów, jak i osób nie będących ich właścicielami. Ponadto firmę interesują informacje np. na temat potencjału rozwoju rynku elektromobilności w Polsce, trendów czy niezbędnej infrastruktury. Dodatkowo spółka zmierzy poziom zadowolenia użytkowników pilotażowej sieci punktów ładowania na stacjach Lotos, przy okazji analizując własne doświadczenia wynikające z eksploatacji tej infrastruktury.

Wnioski z badań posłużą do przygotowania rekomendacji w zakresie dalszych prac nad projektem LEM. Pierwsze informacje w ramach zleconych badań spółka powinna pozyskać w okolicach lipca i sierpnia 2019 roku.

STACJA BENZYNOWA & CONVENIENCE STORE
  NOWOCZESNE I PRAKTYCZNE CZASOPISMO WŁAŚCICIELI STACJI PALIW
!!! ZAWSZE BEZPŁATNY DOSTĘP DO PEŁNEGO WYDANIA !!!

link do aktualnego numeru: MAJ

Natomiast w sierpniu lub październiku 2020 roku Lotos Paliwa spodziewa się otrzymać od wykonawcy analitycznej części projektu biznesplan stanowiący podstawę do podjęcia decyzji inwestycyjnej, dotyczącej wdrożenia kolejnych stacji do ładowania pojazdów elektrycznych. Przypomnijmy, że Lotos oficjalnie ogłosił sprecyzowane plany stawiania własnych e-słupków i wybrał dla nich łącznie 50 lokalizacji (w tym 12 w ramach pilotażu) oraz kilkanaście stacji z gazem CNG i LNG.

Spółka oczekuje, że w ramach biznesplanu znajdą się sugestie dotyczące wyboru optymalnego modelu biznesowego dla dalszego rozwoju paliw alternatywnych opartych na energii elektrycznej, w korytarzach TEN-T, rozbudowy infrastruktury ładowania, wykorzystania najefektywniejszych, innowacyjnych metod, rozwiązań technicznych, informatycznych i marketingowych.

O projekcie LEM

LEM polega na pilotażowej budowie sieci 12 stacji szybkiego ładowania pojazdów elektrycznych wraz z systemem obsługi klienta na istniejącej sieci stacji paliw spółki Lotos Paliwa, wzdłuż korytarzy TEN-T w Polsce (Trójmiasto-Warszawa na odcinkach austrad A1 i A2).

Projekt ma na celu zapewnienie możliwości przejazdu elektrycznym samochodem osobowym na trasie korytarzy TEN-T oraz powszechnego dostępu do stacji ładowania różnym markom samochodów elektrycznych; zgromadzenie danych nt. wykorzystania i funkcjonowania utworzonej infrastruktury, systemu obsługi klienta.

Pokonanie ok. 450 km trasy Trójmiasto-Warszawa (w obu kierunkach) pojazdem elektrycznym będzie możliwe dzięki zachowaniu odległości najwyżej 160 km pomiędzy kolejnymi punktami ładowania, zlokalizowanymi w Trójmieście (cztery punkty), w Miejscach Obsługi Podróżnych przy autostradach A1 i A2 (sześć punktów) oraz w Warszawie (dwa punkty).

Realizacja projektu LEM ma przyczynić się do wsparcia i promowania dekarbonizacji transportu, poprzez wykorzystanie innowacyjnych technologii transportowych zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju, umożliwić rozwój rynku e-mobility, poprawę bezpieczeństwa energetycznego, zmniejszenie emisji zanieczyszczeń do powietrza oraz poziomu hałasu.

Punkty ładowania samochodów elektrycznych wyposażone będą w uniwersalną ładowarkę zapewniającą obsługę trzech międzynarodowych standardów:

1.    CHAdeMO – dedykowany markom japońskim i koreańskim (prąd stały),
2.    CCS (Combined Charging System) – dedykowany markom europejskim (prąd stały),
3.    Type 2 – (prąd zmienny) z dodatkową przejściówką dla marki Tesla (odrębny standard).
 

Opublikowano: 28.06.2018
Aktualizacja: 28.06.2018