Nielsen: Rośnie sprzedaż papierosów na stacjach

Udostępnij artykuł

Liczba stacji benzynowych w Polsce, na których odbywa się sprzedaż produktów spożywczych i chemicznych, nieznacznie spadła w ostatnim roku w porównaniu do roku ubiegłego (-1,3 proc.); w przypadku liczby placówek sprzedających papierosy i wyroby tytoniowe dynamika ta była na podobnym poziomie (-1,5 proc.), jedynie w przypadku placówek sprzedających piwo mieliśmy do czynienia z nieznacznym wzrostem – liczba stacji benzynowych sprzedających piwo zanotowała mały wzrost (+1,1 proc.).

Pomimo tej tendencji, jeżeli chodzi o zmianę numeryki sklepów, sprzedaż wartościowa w tym kanale odnotowuje dynamiczny wzrost na przestrzeni ostatnich 12 miesięcy kończących się na kwietniu 2018. Wzrost sprzedaży całego koszyka spożywczo-papierosowo-chemicznego wyniósł +8,3 proc. w porównaniu do analogicznego okresu w roku ubiegłym. Co ważne, pozytywna dynamika sprzedaży obserwowana jest także w ujęciu rocznym tj. wzrost w całym roku 2017 vs rok 2016 wyniósł dla całego koszyka +5,2 proc. W obydwu przypadkach dynamika sprzedaży wartościowej na stacjach benzynowych była wyższa niż ta odnotowana dla całej Polski [wszystkich monitorowanych sklepów detalicznych w Polsce].

STACJA BENZYNOWA & CONVENIENCE STORE
  NOWOCZESNE I PRAKTYCZNE CZASOPISMO WŁAŚCICIELI STACJI PALIW
!!! ZAWSZE BEZPŁATNY DOSTĘP DO PEŁNEGO WYDANIA !!!

link do aktualnego numeru: CZERWIEC

Najszybszy wzrost sprzedaży wartościowej na stacjach benzynowych odnotowany został dla koszyka spożywczego i wyniósł +11,0 proc. vs okres maj 2017 – kwiecień 2018; w drugiej kolejności dla papierosów i wyrobów tytoniowych, gdzie wartość sprzedaży zwiększyła się o +6,6 proc., a wolumen o +5 proc.

Znaczenie stacji benzynowych i struktura sprzedaży

Stacje benzynowe odpowiadają za 3,1 proc. wartościowej sprzedaży koszyka spożywczo-papierosowo-chemicznego. O ile dla kategorii z koszyka spożywczego ich znaczenie to niecałe 2 proc., to dla koszyka wyrobów papierosowych i tytoniowych stacje benzynowe stanowią już 13,2 proc. obrotów wartościowych i 12 proc. obrotów wolumenowych.

Sprzedaż produktów FMCG na stacjach benzynowych zdominowana jest przez papierosy i wyroby tytoniowe – stanowią one 57,1 proc. całkowitych wartościowych obrotów produktami z koszyka spożywczo-papierosowo-chemicznego. Na drugim miejscu plasuje się piwo i inne napoje alkoholowe [19,7 proc.], w dalszej kolejności napoje bezalkoholowe [12,8 proc.] oraz słodycze i przekąski [6,5 proc.].

Papierosy i wyroby tytoniowe

Główna część sprzedaży wyrobów tytoniowych na stacjach benzynowych przypada na papierosy – pod względem wolumenu stanowią one ponad 97 proc. sprzedaży, niecały 1 proc. to tytoń, zaś produkty alternatywne, w których tytoń jest podgrzewany. Produkty z podgrzewanym tytoniem pojawiły się w zeszłym roku na polskim rynku i odpowiadają za prawie 1,5 proc. obrotów papierosami i wyrobami tytoniowymi w ostatnich 12 miesiącach.

Papierosy odnotowały na stacjach benzynowych wzrost sprzedaży wolumenowej o 4,8 proc. w porównaniu do okresu maj 2016 – kwiecień 2017. W największym stopniu wzrostem sterowały papierosy typu Slim / SuperSlim, niemniej jednak zwiększenie sprzedaży odnotowały także papierosy o standardowej grubości, które stanowią prawie 71 proc. całkowitych obrotów wolumenowych na stacjach benzynowych, ale ich znaczenie spada kosztem cieńszych wariantów.

Jakie papierosy lubią Polacy?

Pod względem smaku – najszybciej rozwijają się papierosy mentholowe i to one zyskują na udziale wolumenowym w placówkach stacji benzynowych. Także produkty niementholowe odnotowały wzrost sprzedaży w okresie maj 2017 – kwiecień w porównaniu do okresu maj 2016 – kwiecień 2017. Pod względem mocy papierosów, na znaczeniu zyskują produkty o niższym poziomie substancji, czyli papierosy typu Light / Superlight – stanowią one już ponad 78 proc. udziałów wolumenowych na stacjach benzynowych.

Jeżeli chodzi o długość papierosów – największy wzrost odnotowany dla papierosów o długości 99/100 mm i one zyskują na znaczeniu – stanowią już prawie 36 proc. obrotów wolumenowych. Cały czas to jednak papierosy o długości King Size [84mm] odpowiadają za większość rynku – ich sprzedaż na stabilnym poziomie rok do roku.

Największym pod względem znaczenia pozostaje najniższy segment cenowy i to on odnotował najwyższy wzrost sprzedaży rok po roku. Co warte podkreślenia, na stacjach benzynowych ten najniższy segment cenowy ma relatywnie niższe znaczenie vs jego udziały na pozostałej części rynku.
 
Źródło: Nielsen, Panel Handlu Detalicznego, Rynki: Stacje Benzynowe oraz Cała Polska jako suma kanałów Hypermarkety, Supermarkety, Dyskonty, Duże, Średnie i Małe Sklepy Spożywcze, Kioski, Stacje Benzynowe, Sklepy Winno-Cukiernicze, Tobacconists (sklepy tytoniowe), okresy skumulowane maj 2016 – kwiecień 2017 & maj 2017 – kwiecień 2018. Kategorie: Papierosy; Tytoń.

Autorką artykułu jest Joanna Rogalska, Client Director w firmie Nielsen. Tekst ukazał się na łamach magazynu Stacja Benzynowa & Convenience Store (wydanie maj 2018) na stronach 22-23. Link do pełnego wydania – proszę kliknąć

Opublikowano: 24.07.2018
Aktualizacja: 24.07.2018