O projektowaniu oświetlenia

Udostępnij nas na:
[SPECJALNIE DLA NAS] Klienci stacji benzynowych stale oczekują nowych wrażeń i bodźców, czegoś ciekawego, co stanowi miłą przerwę na ich drodze. W odpowiedzi właściciele stacji wychodzą naprzeciw konsumentom, ciągle tworząc coraz to nowsze przestrzenie i zaskakują ciekawymi rozwiązaniami – napisała dr Aleksandra Grzonka – architekt, właściciel i główny projektant w pracowni architektury Cechownia – na łamach magazynu „Stacja Benzynowa & Convenience Store”.

Jednym z głównych czynników wpływających na charakter projektowanego wnętrza jest światło. Mówimy tu nie tylko o świetle naturalnym, ale przede wszystkim o tym sztucznym. Wbrew pozorom, projektowanie oświetlenia dla architekta wnętrz jest jednym z najbardziej skomplikowanych zadań. Poza aspektami estetycznymi związanymi z wyborem oprawy należy rozpatrzyć również kwestie odpowiedniego źródła światła, jego moc i barwę. Dodatkowo, w przypadku wnętrz użyteczności publicznej należy dostosować się do wymagań stosownych norm i przepisów.

Warto zwrócić uwagę na to, jak bardzo światło może kreować dane wnętrze. Na podstawie przeprowadzonych autorskich doświadczeń stwierdzono, że nawet przy użyciu najprostszych rozwiązań, można stworzyć w danym wnętrzu wyjątkowy charakter. Jest to niewątpliwie element wyposażenia wnętrz, poprzez który następuje pozytywny odbiór zaprojektowanej przestrzeni.

Obecnie oświetlenie to już nie tylko sposób na typową iluminację danego pomieszczenia, ale niewątpliwie ważny element podświadomie prowadzący klienta przez różne części stacji. Inne lampy stosujemy w strefie kas, gdzie celem jest sprawne dokonanie płatności za paliwo oraz zakupienie przy okazji kilku impulsowych produktów. W takim miejscu należy stosować oświetlenie bardziej rozproszone, czyli takie które ogólnie rozświetli daną przestrzeń.

Inaczej sytuacja wygląda w części konsumpcyjnej ze stołami. Chętnie stosuje się tutaj lampy, które mają przypominać te wiszące w domu nad stołem jadalnianym. Mają one za zadanie wzbudzić wrażenie, że jemy dania „jak u mamy”. Ma być swojsko i przyjemnie. Nietypowe rozwiązanie zastosowano na najnowszej stacji Citronex w Zgorzelcu. Ze względu na bardzo dużą powierzchnię użytkową (1000 m kw.!) na środku przestrzeni zastosowano rozwiązanie przypominające świetlik dachowy – podwieszenia z podświetlonym, napinanym sufitem. Z jednej strony ten jasny „dach” rozświetla najbardziej zacienione miejsce, z drugiej optycznie wydziela kącik relaksu, gdzie można odpocząć w siedząc w fotelu i popijając kawę.

Inne rozwiązania stosuje się w części sklepowej z regałami. Tutaj powinno być wszystko dobrze widoczne i wpływać zachęcająco do zrobienia zakupów. Stosujemy lampy z rozproszonym źródłem światła, ale z domieszką lamp punktowych, miejscowo doświetlających wybrane produkty.

Bardzo istotnym elementem każdej lampy jest obudowa źródła, która ukierunkowuje jego strumień światła. Wprawdzie może ono działać samo, ale dopiero obudowa nadaje sensu każdej lampie i pozwala ją odpowiednio sklasyfikować.

Bardzo istotnym czynnikiem jest również temperatura barwowa, czyli obiektywna miara wrażenia barwy danego źródła. Różne źródła światła emitują światło o różnej temperaturze barwowej, którą wyrażamy w kelwinach [K]. Źródła, które emitują białą barwę światła można podzielić, w zależności od ich temperatury barwowej, na trzy grupy. Pierwsza grupa to barwy ciepłe (poniżej 3000 K), druga grupa – barwa pośrednia (od 3300 do 5300 K) i trzecia grupa, do której należą barwy zimne (powyżej 5300 K do 6500 K). Aby łatwiej zobrazować powyższy podział można określić poszczególne grupy, np. barwę z pierwszej grupy określa się jako ciepłobiałą, żarówkową. Barwy z grupy drugiej określamy jako białe – biurowe, a z trzeciej jako barwy zimnobiałe – dzienne. Znajomość problemu temperatury barwowej jest niezbędna przy projektowaniu przestrzeni, gdzie łączymy wiele różnych źródeł światła. Należy dopilnować, czy wszystkie światła miały tę samą lub zbliżoną temperaturę barwy. Musimy pamiętać, że barwę tę oddają również takie elementy jak podświetlenie lady bistro, czy napisy reklamowe. Niedopatrzenie w tej kwestii jest przyczyną bardzo rażącego błędu projektowego.

Uznaje się, że światło ciepłe wpływa uspokajająco i relaksująco. Przy tym właśnie świetle dobrze odpoczywamy. Im cieplejsze światło, tym bardziej odczuwamy większe wrażenie ciepła i spokoju, ale należy uważać, aby w pomieszczeniu nie zrobiło się zbyt sennie i nudno. Wnętrze stacji benzynowej ma relaksować, ale nie usypiać. Ma pobudzać do dalszej, bezpiecznej jazdy.

Poprzez zastosowanie tak różnorodnych rozwiązań można układać poszczególne sceny świetlne, które sprawiają, że wnętrze bywa zmienne co sprawia, że jest ciekawe dla jego użytkowników.

Materiał powstał na potrzeby:
STACJA BENZYNOWA & CONVENIENCE STORE
– WRZESIEŃ 2019 
> kliknij, aby się zapoznać się z pełnym wydaniem <

© BROG B2B Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp.k.
Dalsze rozpowszechnianie powyższego materiału jest zabronione.