Sierpień 2019 dobry dla handlu

Udostępnij nas na:
Według CMR Panel i Polskiej Izby Handlu w sierpniu 2019 r. całkowita wartość sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 m kw. była o 7,2 proc. wyższa niż rok wcześniej, mimo niewielkiego spadku transakcji. W porównaniu z lipcem 2019 r. obroty placówek małoformatowych zwiększyły się o 2,3 proc., a liczba transakcji wzrosła o 1 proc.

Tegoroczny sierpień był cieplejszy niż lipiec, co przełożyło się na większą liczbę paragonów zawierających lody, piwo i napoje. W sierpniu klienci sklepów małoformatowych do 300 m kw. kupili o 5 proc. więcej opakowań lodów impulsowych niż w lipcu, a liczba sprzedanych butelek wody zwiększyła się o 13 proc. Nieco lepiej niż w lipcu sprzedawały się również inne produkty chłodzące lub gaszące pragnienie – liczba paragonów, na których pojawiały się napoje gazowane zwiększyła się o 11 proc., a liczba transakcji z napojami izotonicznymi wzrosła o 13 proc. W sierpniu klienci sklepów małoformatowych rzadziej sięgali po słodycze – wyjątkiem były batony chłodzone, których sprzedało się o około 7 proc. więcej niż w lipcu.

W ujęciu rok do roku większość kategorii wrażliwych na pogodę utrzymała lub nawet zwiększyła nieco wartość sprzedaży w porównaniu z bardzo gorącym sierpniem 2018 r., ale sprzedaż wyrażona liczbą opakowań lub liczbą transakcji była niższa niż przed rokiem. Przykładem mogą być piwa, na które klienci sklepów małoformatowych w sierpniu 2019 r. wydali o 1,6 proc. więcej niż rok wcześniej, ale już liczba paragonów z tą kategorią obniżyła się w tym czasie o prawie 5 proc.

Wzrost w ujęciu wartościowym to efekt podwyżek cen, zauważalnych szczególnie w najniższym segmencie cenowym, a także rosnącej popularności piw z wyższej półki cenowej, w tym smakowych i radlerów, a także wariantów bezalkoholowych. Podobny trend widoczny jest w kategorii lodów impulsowych – wartość ich sprzedaży w sierpniu 2019 r. była nieznacznie wyższa niż rok wcześniej, choć liczba transakcji spadła o ponad 5 proc. Tu również utrzymanie ubiegłorocznego wyniku u ujęciu wartościowym było możliwe dzięki podwyżkom cen i większemu popytowi na droższe warianty lodów.

Według CMR Panel i Polskiej Izby Handlu w sierpniu 2019 r. średnia wartość transakcji w sklepach małoformatowych do 300 m kw. wyniosła 15,01 zł i była tylko o 1,2 proc. wyższa niż w lipcu. W porównaniu z sierpniem 2018 r. średnia wartość koszyka wzrosła jednak, głównie za sprawą wyższych cen, aż o 8,5 proc.

Sklepy małoformatowe do 300 m kw. obejmują: małe sklepy spożywcze do 40 m kw., średnie sklepy spożywcze 41-100 m kw., duże sklepy spożywcze 101-300 m kw. oraz specjalistyczne sklepy alkoholowe.

STACJE PALIW – SPRZEDAŻ DETALICZNA – RAPORT 2019
> kliknij, aby się zapoznać się z pełnym wydaniem <

© BROG B2B Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp.k.
Dalsze rozpowszechnianie powyższego materiału jest zabronione.