Sprzedaż w sklepach w styczniu 2019

Udostępnij nas na:
Jak wynika z danych PIH i CMR, w styczniu 2019 r. łączna wartość sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 m kw. w porównaniu do stycznia 2018 r. wzrosła o 6,3 proc., chociaż liczba transakcji była o prawie 2 proc. niższa niż przed rokiem. W porównaniu z grudniem 2018 r. obroty obniżyły się o 10,9 proc., natomiast łączna liczba transakcji spadła o około 2 proc.

Dynamika sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 m kw. w styczniu 2019 r.: rdr +6,3 proc., mdm -10,9 proc.

W sklepach małoformatowych do 300 m kw. styczeń to zwykle jeden z najsłabszych miesięcy, zarówno pod względem liczby transakcji, jak i wartości sprzedaży. Duże spadki niemal wszystkich kategorii widoczne są szczególnie w porównaniu z grudniem, kiedy to klienci więcej wydają na zakupy świąteczne i sylwestrowe. W styczniu 2019 r. w sklepach małoformatowych wartość sprzedaży wódek czystych wyniosła o 22 proc. mniej niż w grudniu, wydatki na przyprawy, mąkę czy czekolady spadły w tym czasie o około 30 proc., a wartość sprzedaży majonezu czy whisky była niższa o prawie 50 proc. Jeszcze większe spadki odnotowały kategorie win musujących, dodatków do ciast oraz figurek czekoladowych.

W takim samym okresie roku poprzedniego dynamika sprzedaży w sklepach małoformatowych rdr wyniosła: +3,7 proc.

W porównaniu ze styczniem 2018 r. zwiększyła się wartość sprzedaży najważniejszych dla sklepów małoformatowych grup produktów, czyli alkoholi i papierosów, ale klienci odwiedzający sklepy tego formatu więcej niż przed rokiem wydawali również m.in. na napoje, produkty mleczne i słodycze. Fala mrozów mrozy przyczyniła się do wyższej niż przed rokiem sprzedaży herbat (wydatki na nie wzrosły o około 10 proc. w ujęciu rdr), wódek czystych i smakowych (liczba paragonów z kolorowymi wódkami była o 11 proc. wyższa niż przed rokiem), słodkich, czekoladowych przekąsek (głównie batonów), a także środków na przeziębienie i grypę.

Jak pokazują dane PIH i CMR, w styczniu 2019 r. średnia wartość transakcji w sklepach małoformatowych do 300 m kw. wyniosła 15,16 zł, o 8 proc. więcej niż w styczniu 2018 r., a jednocześnie o ponad 9 proc. mniej niż w grudniu 2018 r.

Coroczne styczniowe spadki zarówno liczby transakcji, jak i obrotów są jeszcze bardziej widoczne w większych placówkach, w których przedświąteczne natężenie ruchu i wydatków przekłada się na to, że grudzień jest zwykle najlepszym miesiącem. Jak pokazują dane CMR, w styczniu 2019 r. wartość sprzedaży w supermarketach 301-2500 m kw. (z wyłączeniem dyskontów) spadła w porównaniu z grudniem aż o 22 proc. W tym kanale sprzedaży niewielki spadek sprzedaży odnotowano również w ujęciu rocznym – w styczniu wydatki klientów były o 2,5 proc. niższe niż rok wcześniej.

Sklepy małoformatowe do 300 m kw. obejmują: małe sklepy spożywcze do 40 m kw., średnie sklepy spożywcze 41-100 m kw., duże sklepy spożywcze 101-300 m kw. oraz specjalistyczne sklepy alkoholowe.

CMR (cmr.com.pl) jest niezależną agencją badawczą specjalizującą się w analizach danych transakcyjnych pozyskiwanych drogą elektroniczną z kas fiskalnych zainstalowanych w sklepach spożywczych. Przez ostatnie 12 lat firma zbudowała reprezentatywną próbę kilku tysięcy sklepów, z których otrzymuje informacje o każdej pojedynczej transakcji. Dane z próby są odpowiednio ważone tak, aby odzwierciedlały liczebność i strukturę populacji sklepów spożywczych w Polsce. Próba obejmuje sklepy niezależne, spółdzielcze, franczyzowe, a także sklepy należące do zorganizowanych sieci scentralizowanych. Badaniem objęte są zarówno sklepy małoformatowe do 300 m kw., supermarkety 301-2500 m kw., jak też kioski i saloniki prasowe.

Liderzy Rynku – Dostawcy dla Stacji Paliw – RAPORT 2019!
> kliknij, aby się zapoznać się z pełnym wydaniem <

© BROG B2B Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp.k. Dalsze rozpowszechnianie powyższego materiału jest zabronione.