Stacja a social media

Udostępnij nas na:
[SPECJALNIE DLA NAS] Tematyka social media nie po raz pierwszy jest poruszana przeze mnie na łamach magazynu Stacja Benzynowa & Convenience Store. Przykładowo, w kwietniu 2017 r., wspominałem o potencjale, jaki drzemie w sprawnym prowadzeniu konta na platformie Instagram. Od tamtego czasu wiele przedsiębiorstw z sektora stacji paliw rozpoczęło lub polepszyło działania w social media, nadal jednak jest sporo rezerw i obszarów do zagospodarowania w tym zakresie – pisze dr Tomasz Zawadzki, niezależny ekspert ds. stacji paliw, Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu.

Powołując się na badania przeprowadzone przez magazyn Forbes, 71 proc. klientów, którzy mieli pozytywne doświadczenia z marką w social media jest skłonnych zarekomendować markę swoim znajomym i rodzinie. Dlaczego tego nie wykorzystać?

Od listopada 2018 r. prowadzone jest oficjalne konto instagramowe Grupy Lotos, gdzie prezentowany jest materiał z zakresu między innymi ważnych wydarzeń dla Grupy Lotos (np. 500-setna stacja paliw), marketingu sportowego i inicjatyw społecznych. Jednakże liczby 878 obserwujących (stan na 22.12.2019 r.) nie można rozpatrywać w kategoriach sukcesu.

Dla porównania, Joseph, przedsiębiorca mieszkający w Poznaniu, pasjonat motoryzacji, zebrał 17 000 obserwujących w ciągu jedynie kilku miesięcy (konto @the.collection). Elementem strategii wykorzystywanym przez obie paliwowe Spółki Skarbu Państwa jest współpraca ze sportowcami w zakresie promowania przez nich w social media produktów sponsorów – i tak przykładowo na przestrzeni miesięcy widujemy w Instagramie czy na Facebooku zdjęcia czołowych polskich lekkoatletów pijących polskie soki (akcja PKN Orlen).

Circle K w przypadku swojej strategii marketingowej w social media stawia na interakcję z klientami, co jest efektywną i popularną praktyką w pozostałych sektorach handlu. W ramach konkursu „Przystanek Hot Dog” do interakcji zostali zaangażowani zarówno klienci, jak i instainfluencerzy.

Instainfluencerzy to osoby popularne w sieci, które są obserwowane przez dziesiątki tysięcy osób i które w bezpośredni lub pośredni sposób kreują nie tylko pojęcie o markach u nabywcy, lecz także w wielu wypadkach mają ogromny wpływ na sposób postrzegania otaczającego świata (Stopczyńska, 2018, s. 105)*. Konkurs ten, gdzie nagrodami były modne hulajnogi elektryczne, wymagał opublikowania zdjęcia z hot dogiem ze stacji paliw Circle K wraz z uzasadnieniem dlaczego hot dogi z tejże sieci są najlepsze. Instainfluerzy natomiast zostali zaangażowani do promocji samego konkursu.

Współpraca z instainfluencerami jest szczególnie popularna w branży FMCG oraz fashion&beauty. Istnieje kilka platform (np. Reachablogger czy Indahash), które znacząco ułatwiają zorganizowanie, skontrolowanie i rozliczenie „takiej” przeprowadzonej kampanii. Są to systemy z kategorii automatyzacji marketingu, dzięki którym w prosty sposób możemy zorganizować kampanię reklamową z użyciem instainfluencerów promującą naszą sieć stacji paliw czy wręcz pojedynczy produkt z oferty.

Do portali social media zaliczamy także LinkedIn, czyli platformę stricte przeznaczoną dla rynku B2B. Sprawne korzystanie z LinkedIn pomaga odpowiednio ukształtować wizerunek przedsiębiorstwa, a także znacząco skraca i upraszcza dotarcie do danej osoby w przedsiębiorstwie, które interesuje danego użytkownika. Przykładowo, dzięki opcji premium użytkownik ma możliwość odnalezienia i skontaktowania się bezpośrednio z daną osobą z przedsiębiorstwa, a wyszukiwać można między innymi według słów kluczowych, np. „CircleK marketing”.

Sprawne i efektywne prowadzenie komunikacji w social media wiąże się z kosztami. Cena za tego typu usługi (w przypadku freelancera) to koszt minimum 2500 zł / miesiąc. Zapewne część z Państwa prowadzi takie działania na własną rękę lub za sprawą dedykowanego pracownika wewnątrz przedsiębiorstwa. Wbrew pozorom, nie jest to trudna sztuka, należy poznać jedynie kilka reguł i cechować się kreatywnością.

Odnaleźć można coraz większą liczbę stron www i programów, które mogą stać się nieodzownym narzędziem. Kilka przykładów: Canva – prosty, intuicyjny program do tworzenia grafik, animacji, niezbędnik do tworzenia estetycznego contentu. Google Alerts – przesyłanie powiadomienia na maila, gdy tylko pojawi się jakaś wzmianka na temat naszej marki na stronach www zaindeksowanych w wyszukiwarce Google. Brand24 – polski startup, który pokaże kto i co mówi o naszej marce w szerszym ujęciu niż Google Alerts, do tego pozwoli zaobserwować, co robi nasza konkurencja. Loomly – zbada efektywność naszych postów i pokaże, czy zmierzamy w dobrym kierunku z naszym planem komunikacji.

Warto też spojrzeć na social media jako na narzędzie do tak zwanego social recrutingu, czyli znajdywaniu kandydatów do pracy za pomocą odpowiedniej komunikacji. „Ogłoszenie rekrutacyjne nie oddaje atmosfery w pracy”, mawia na swoich szkoleniach Rahim Blak, polski specjalista do spraw social media. To właśnie poprzez ukazanie pozytywnej atmosfery w pracy, ciekawych warunków pracy czy też po prostu ukazywania życia przedsiębiorstwa „od środka” możemy sprawić, że dużo więcej osób będzie chciało pracować w naszym przedsiębiorstwie.

*Stopczyńska, K. (2018). Wykorzystanie influencer marketingu w kreowaniu relacji z klientami pokolenia Y. Studia Oceconomica Posnaniensia, 5, 104-115.

Artykuł powstał na potrzeby:
STACJA BENZYNOWA & CONVENIENCE STORE
– GRUDZIEŃ 2019 
> kliknij, aby się zapoznać się z pełnym wydaniem <

© BROG B2B Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp.k.
Dalsze rozpowszechnianie powyższego materiału jest zabronione.