Wirtualna rzeczywistość w szkoleniach PKN Orlen

​PKN Orlen wykorzysta technologię wirtualnej rzeczywistości w szkoleniach pracowników produkcji rafineryjno-petrochemicznej. Rozpoczęto właśnie postępowanie przetargowe na zakup rozwiązania VR (Virtual Reality) dla instalacji Olefin.

PKN Orlen na bieżąco analizuje nowe możliwości technologiczne, pozwalające na usprawnianie procesów produkcyjnych. Koncern zamierza wykorzystać możliwości płynące z rozwoju nowych technologii VR już na etapie szkoleniowym. Wdrożenie nowego narzędzia może przynieść konkretne oszczędności, a także umożliwi ulepszenie procedur operacyjnych na instalacjach, ograniczenie ryzyka błędów ludzkich, a także wzrost bezpieczeństwa pracy i bezpieczeństwa procesowego.

– Zastosowanie nowych rozwiązań technologicznych w szkoleniach ma szczególnie duży potencjał właśnie w środowisku produkcyjnym. Przede wszystkim wirtualna rzeczywistość posiada wysoką wiarygodność, a zaawansowane modele VR dają szansę na szkolenie operatorów z trudnych i rzadkich scenariuszy operacyjnych, które nie są możliwe do realizacji w trakcie normalnego ruchu instalacji. Tym bardziej, że obecnie wydłużone okresy między remontami oraz coraz mniejsza liczba awarii ogranicza liczbę okazji do zdobywania doświadczenia w zakresie zatrzymań i rozruchów instalacji oraz uruchamiania poszczególnych urządzeń. Testowane rozwiązanie stanowi także odpowiedź na potrzeby młodszych pracowników, którzy nie wyobrażają sobie świata bez cyfrowej rzeczywistości – podkreśla Józef Węgrecki, członek zarządu PKN Orlen ds. operacyjnych.

STACJA BENZYNOWA & CONVENIENCE STORE
NAJBARDZIEJ PRAKTYCZNE, NOWOCZESNE I NIEZALEŻNE
CZASOPISMO BRANŻY STACJI PALIW
> link do aktualnego numeru <

Proces szkoleniowy na etapie pilotażu będzie odbywał się w rzeczywiście odwzorowanym układzie pomp na instalacji Olefin, wykonanym w technologii 3D i zaimplementowanym do świata VR. Szkolony pracownik, korzystając z symulatora, będzie mógł wykonywać operacje zgodnie z przedstawionym scenariuszem, gdzie każdy jego ruch będzie odnotowywany w systemie. Oprócz dokładnie wymodelowanego układu pomp w symulatorze zostaną dodane funkcje interakcji, takie jak animowane załączanie/wyłączanie odpowiednich elementów instalacji, pomiar czasu pomiędzy wykonanymi zadaniami oraz generowanie raportu z przeprowadzonej operacji wraz z analizą prawidłowości podejmowanych kroków.

W przypadku pozytywnych rezultatów przeprowadzonego pilotażu zakładane jest zbudowanie docelowego, w pełni komplementarnego systemu szkoleniowego łączącego technologię VR z wdrażanym oddzielnym rozwiązaniem OTS (Operator Training System). Takie zintegrowane środowisko ułatwi przeprowadzenie całego programu szkoleniowego jednocześnie dla operatorów procesów pracujących na obiekcie i operatorów na sterowni. Pozwoli to na pełne skoordynowanie działań i zrealizowanie ich w odpowiedniej kolejności i we właściwym czasie.

© BROG B2B Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp.k. Dalsze rozpowszechnianie powyższego materiału jest zabronione.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

15 − 10 =