ZPPP: podniesienie akcyzy na piwo zwiększy konsumpcję napojów spirytusowych

Udostępnij artykuł
W związku z licznymi wypowiedziami przedstawicieli Rządu RP, w tym Pana Premiera Mateusza Morawieckiego, w których uzasadniają konieczność wprowadzenia podwyżki akcyzy od alkoholu względami zdrowotnymi oraz wyrażają zaniepokojenie nadmierną konsumpcją wódki, Związek Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego Browary Polskie chce zwrócić uwagę decydentów na kilka faktów.
Wzrost sprzedaży wódki i spadek sprzedaży piwa
  • W 2019 r. pomimo sprzyjających warunków pogodowych (upalne lato) sprzedaż piwa alkoholowego spadła w okresie styczeń-wrzesień 2019 w porównaniu z tym samym okresem rok wcześniej o 3,1 proc. podczas, gdy sprzedaż wyrobów spirytusowych wzrosła o 3,3 proc. !!! (GUS, YTD wrzesień 2019).
  • O wiele bardziej niż cały rynek wódki wzrosła sprzedaż małych pojemności (100 ml i 200 ml) tzw. małpek. Wzrost wyniósł około 9 proc. Małpki stanowią już 30 proc. rynku wódki w Polsce.
Równe podniesienie stawki akcyzy uderzy bardziej w piwo
  • Na podstawie danych Ministerstwa Finansów, zawartych w Ocenie Skutków Regulacji nowelizowanej ustawy akcyzowej, można oszacować, że wskutek podwyżki akcyzy o 10 proc. sprzedaż piwa spadnie o 4,7 proc., a wyrobów spirytusowych o 3,9 proc. Różnica wynika z faktu, że piwo o wiele silniej niż wyroby spirytusowe reaguje na wzrost cen – co wskazało w OSR Ministerstwo Finansów.
  • W przypadku piwa na podwyżkę wynikającą z podniesienia stawki akcyzy nałożą się nieuchronne podwyżki związane ze wzrostem cen wszystkich surowców koniecznych do produkcji piwa: chmielu, słodu, wody, energii elektrycznej i cieplnej, opakowań i – wynegocjowanych już w części browarów ze związkami zawodowymi – płac.
  • Wskutek inflacji i 10 proc. podwyżki akcyzy dla piwa ceny piwa w przyszłym roku mogą wzrosnąć nie o 6 groszy za puszkę – jak wskazuje rząd – ale o wiele więcej!
  • Taka podwyżka znacznie pogłębi niepokojącą tendencję spadku rynku piwa w Polsce. Beneficjentem spadku mogą być wyroby spirytusowe – zwłaszcza te najtańsze – tzw. małpki, często sprzedawane z lodówki, do natychmiastowej konsumpcji.
STACJA BENZYNOWA & CONVENIENCE STORE
– WRZESIEŃ 2019 
> kliknij, aby się zapoznać się z pełnym wydaniem <
Równa podwyżka wpisuje się w wieloletnią praktykę tworzenia preferencji fiskalnych dla wódki
  • Wyroby spirytusowe po dziś dzień cieszą się ogromną – bo 30 proc. – obniżką stawki akcyzy zastosowaną w 2003 r. W jej skutek stawka akcyzy na wódkę, whisky, itp. jest nadal o 9 proc. niższa niż w roku 2002. Po podwyższeniu od przyszłego roku stawki akcyzy dla wyrobów spirytusowych do 6275 zł będzie ona nadal nieznacznie niższa niż 18. lat wcześniej, gdy wynosiła 6278 zł.
  • W tym samym czasie stawka akcyzy na piwo tylko rosła i obecnie jest o 13 proc. wyższa niż w 2002 r. Po planowanej podwyżce będzie wyższa o 25 proc.
Podsumowanie

A zatem w 2020 r. po ewentualnym równym podniesieniu stawki akcyzy dla piwa i wyrobów spirytusowych nadal nie można mówić o żadnej równości: piwo będzie miało stawkę wyższą o 25 proc., a wódka tę samą, a nawet trochę niższą niż 18 lat wcześniej!

Zdaniem ZPPP Browary Polskie skutek wprowadzonej podwyżki będzie zatem odwrotny do tego, który w swoich wypowiedziach postulują przedstawiciele Rządu. Struktura konsumpcji zmieni się w sposób niekorzystny dla piwa, zwiększając udział w niej alkoholi mocnych.

© BROG B2B Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp.k.
Dalsze rozpowszechnianie powyższego materiału jest zabronione.

Opublikowano: 20.11.2019
Aktualizacja: 21.11.2019