Alkohol mocny w okresie Świąt Wielkiej Nocy

Udostępnij artykuł

Alkohol mocny to od dawna jedna z popularniejszych kategorii w sklepach małoformatowych do 300 mkw. Konsumenci na Wielkanoc w ostatnich latach spośród alkoholi mocnych najczęściej wybierali wódki, ale do świątecznych koszyków trafiały też whisky, likiery, kremy i bittery – wynika z danych Centrum Monitorowania Rynku (CMR).

alkohol mocny

Alkohol mocny w 2021 roku

Najpopularniejszym trunkiem przy wielkanocnym stole w 2021 roku były wódki czyste (kategoria ta miała ponad 66 proc. udziałów w wolumenie sprzedaży alkoholi mocnych). Wartość sprzedaży wódek czystych w porównaniu do średniej sprzedaży z okresu marzec-kwiecień 2021 w tygodniu wielkanocnym wzrosła o ponad 12 proc., w tym samym czasie spadła natomiast sprzedaż wódek smakowych.

Okres przed Wielkanocą to dobry czas dla whisky – w 2021 r. w tygodniu wielkanocnym wydatki na tę kategorię były o 30 proc. wyższe niż średnia z okresu marzec-kwiecień 2021. W tygodniu wielkanocnym whisky stanowiły 3 proc. sprzedanych opakowań alkoholi mocnych i odpowiadały za prawie 10 proc. wartości sprzedaży tej kategorii.

Jeszcze większy wzrost wartości sprzedaży (o prawie 50 proc. w porównaniu do średniej sprzedaży tygodniowej) odnotowała w tym czasie kategoria likierów, kremów i bitterów. W okresie tuż przed Wielkanocą udział likierów w wartości sprzedaży alkoholi mocnych sięgał 2 proc.

Co interesujące, wódki czyste i smakowe wcale nie pojawiały się w okresie wielkanocnym częściej na paragonach niż w pozostałych tygodniach w marcu i kwietniu 2021, po prostu klienci sięgali po większe i droższe produkty. Tuż przed Wielkanocą znacznie częściej niż w zwykłych tygodniach klienci wkładali jednak do koszyków produkty takie jak whisky, likiery, kremy czy bittery.

Najpopularniejsze pojemności

Największą dynamiką wzrostu wartości sprzedaży w kategorii wódek czystych w czasie Świąt Wielkiej Nocy odznaczała się pojemność 700 ml, w tygodniu wielkanocnym zwiększyła swoje udziały o 3 pp i osiągnęła 18 proc. sprzedaży wolumenowej w kategorii wódek czystych. Największą popularnością w tygodniu wielkanocnym, podobnie jak przez cały rok cieszyła się pojemność 500 ml, która odpowiadała za 58 proc. sprzedaży wolumenowej wszystkich wódek czystych.

Klienci w tygodniu zakończonym Wielkanocą, podobnie jak w ciągu całego roku 2021 mogli wybierali średnio spośród 23 rodzajów wódek czystych, 29 wódek smakowych, 5 różnych whisky i 3 likierów, kremów lub bitterów.

Producenci

Sprzedaż wódek czystych w Święta Wielkiej Nocy w 2021 roku pozostała zdominowana przez dwóch największych graczy na rynku, czyli CEDC i Stock, którzy łącznie odpowiadali za ponad 75 proc. wartościowej sprzedaży tej kategorii. W tym czasie, podobnie jak i poza tygodniem wielkanocnym, najważniejszymi markami pod względem udziałów w wartości sprzedaży były Żubrówka Biała i Żołądkowa Czysta de Luxe.

W przypadku whisky udział producentów był nieco bardziej rozdrobniony. Najwięksi pod względem udziałów wartościowych w sprzedaży tej podkategorii w tygodniu wielkanocnym byli Pernod Ricard z udziałem prawie 33 proc. z marką Ballantine’s, Brown Forman z udziałem 20 proc. z marką Jack Daniels i CEDC z udziałem 18 proc. z marką Grant’s.

Wśród likierów, kremów i bitterów królowało dwóch producentów. Największy udział w sprzedaży podkategorii odnotowało CEDC, z udziałami powyżej 40 proc. i marką Jagermeister a także Polmos Bielsko-Biała z udziałami powyżej 17 proc. i marką Advocaat.

Podsumowując, Polacy podczas Świąt Wielkiej Nocy jak i podczas reszty roku najczęściej spośród alkoholi mocnych decydują się na wódki czyste. Coraz częściej decydujemy się również postawić na stole jedną z popularnych whisky czy nawet likier. Spodziewamy się dalszej premiumizacji w tej kategorii i decydowania się podczas Świąt na szerszy asortyment poza najpopularniejszymi wódkami czystymi.

Autor: Michał Wiśniewski, Analityk CMR – www.cmr.com.pl

LIDERZY RYNKU – DOSTAWCY DLA STACJI PALIW – RAPORT 2022
> kliknij, aby się zapoznać się z pełnym wydaniem <

LRDSP Raport okladka x

© BROG B2B Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp.k.
Dalsze rozpowszechnianie powyższego materiału jest zabronione.

Opublikowano: 12.04.2022
Aktualizacja: 12.04.2022