CMR: w marcu wzrosła liczba transakcji w sklepach

Udostępnij artykuł

Jak wynika z danych CMR, w marcu 2022 r. wartość sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 mkw. była o 10 proc. wyższa. Natomiast liczba transakcji wzrosła o 7,7 proc. w porównaniu z marcem 2021 r.

CMR

Dane CMR

W marcu 2022 r. liczba transakcji w sklepach małoformatowych była znacznie wyższa niż rok wcześniej. Stało się tak m.in. za sprawą większej mobilności. Rok wcześniej w marcu zamknięte były m.in. kina, siłownie i restauracje, przez część miesiąca obowiązywała też nauka zdalna. A także wskutek większych zakupów w pierwszych tygodniach po inwazji na Ukrainę. Lepsza niż przed rokiem sprzedaż to również zasługa ocieplenia odczuwalnego w drugiej połowie miesiąca.

W marcu 2022 r. klienci przychodzili do sklepów małoformatowych częściej niż w marcu 2021 r. Robili jednak mniejsze zakupy. W marcu br. w przeciętnym koszyku było średnio 3,8 produktów, czyli mniej niż przed rokiem i znacznie mniej niż dwa lata wcześniej. W momencie startu pandemii, kiedy do koszyka trafiało średnio 4,4 opakowania produktów, a co dwunasty klient kupował jednorazowo ponad 10 produktów. Średnia wartość koszyka wyniosła w marcu 2022 r. 19,53 zł – to o 2 proc. więcej niż przed rokiem i niemal tyle samo co w marcu 2020 r.

Wzrost wartości sprzedaży

Czynnikiem, który przyczynia się do wzrostu wartości sprzedaży w sklepach małoformatowych, są wciąż rosnące ceny wielu kategorii produktowych. Dotyczy to m.in. masła, oleju, mąki czy kawy, ale też ważnych dla tego formatu alkoholi. Średnia cena półlitrowej butelki wódki czystej topowych marek w marcu 2022 r. wynosiła już około 25,50 zł. Natomiast rok temu było to o 2-3 zł mniej. Wyższe ceny przełożyły się na spadek sprzedaży. W marcu 2022 r. klienci sklepów małoformatowych kupili o 5 proc. mniej wódki czystej w przeliczeniu na litry, choć wydali na tę kategorię o 6 proc. więcej niż przed rokiem.

Wyniki kategorii produktowych

Niewielki wzrost w ujęciu wolumenowym odnotowało natomiast piwo. Klienci sklepów małoformatowych kupili aż o 2,4 proc. litrów więcej tego rodzaju alkoholu niż przed rokiem. W ujęciu wartościowym wzrost sięgnął niemal 10 proc. Lepiej niż w marcu zeszłego roku sprzedawały się też lody. Liczba sprzedanych opakowań lodów impulsowych była aż o 30 proc. wyższa niż rok wcześniej. Przy czym 45 proc. sprzedaży przypadało na jeden najcieplejszy tydzień. Wzrosty zarówno w ujęciu wolumenowym, jak i wartościowym notowały też inne wrażliwe na temperatury kategorie, takie jak woda czy napoje gazowane.

W marcu 2022 r. klienci sklepów małoformatowych więcej niż przed rokiem wydali też na słodycze impulsowe i inne drobne przekąski. Kupowano je m.in. w ramach zbiórek żywności. Największe wzrosty, aż o kilkadziesiąt procent, odnotowały musy owocowe oraz batony funkcjonalne (w tym energetyzujące). Warto zwrócić uwagę, że znacznie lepiej niż przed rokiem sprzedawały się również batony czekoladowe, wafelki czy rogaliki. Wojna w Ukrainie przyczyniła się również do wzrostów sprzedaży produktów o długim terminie przydatności do spożycia. W marcu wartość sprzedaży konserw wzrosła rdr o 35 proc., a dań instant o 50 proc., a także żywności dla dzieci i podstawowych produktów higieniczno-kosmetycznych, jak np. szczoteczki, podpaski czy chusteczki nawilżane.

W porównaniu z lutym, który jest najkrótszym i najsłabszym sprzedażowo miesiącem, wartość sprzedaży w sklepach małoformatowych w marcu 2022 r. wzrosła o 25 proc. Liczba transakcji była o 20 proc. wyższa.

* Sklepy małoformatowe do 300 mkw. obejmują: małe sklepy spożywcze do 40 mkw., średnie sklepy spożywcze 41-100 mkw., duże sklepy spożywcze 101-300 mkw., specjalistyczne sklepy alkoholowe.

Źródło: CMR

LIDERZY RYNKU – DOSTAWCY DLA STACJI PALIW – RAPORT 2022
> kliknij, aby się zapoznać się z pełnym wydaniem <

LRDSP Raport okladka x

© BROG B2B Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp.k.
Dalsze rozpowszechnianie powyższego materiału jest zabronione.