CMR: więcej transakcji i wyższa sprzedaż w kwietniu

Udostępnij artykuł

Jak wynika z danych CMR, w kwietniu 2022 roku wartość sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 mkw. była o 10,9 proc. wyższa. Natomiast liczba transakcji wzrosła o 5,4 proc. w porównaniu z kwietniem 2021 r.

CMR

Analiza CMR

W kwietniu 2022 r. liczba transakcji w sklepach małoformatowych była wyższa niż rok wcześniej. Działo się tak m.in. za sprawą większej mobilności. Należy pamiętać, że rok wcześniej w marcu zamknięte były szkoły, a także m.in. kina, siłownie i restauracje. Na wyniki wpłynął także czas przedświątecznych zakupów. Rok temu Wielkanoc była obchodzona na początku kwietnia, przez co część przygotowań miała miejsce jeszcze w marcu.

Warto zauważyć, że w kwietniu 2022 r. klienci przychodzili do sklepów małoformatowych częściej niż w kwietniu 2021 r. Jednak w tym roku robili mniejsze zakupy. W kwietniu br. w przeciętnym koszyku było średnio 3,9 produktów, czyli mniej niż przed rokiem i znacznie mniej niż dwa lata wcześniej. W pierwszych tygodniach pandemii, do koszyka trafiało średnio 5 opakowań produktów. Przy czym na 11 proc. paragonów pojawiało się ponad 10 produktów. Średnia liczba opakowań na paragonie zarejestrowana w kwietniu br. jest jednak wyższa niż w okresie przed pandemią. W kwietniu 2019 r. klienci kupowali średnio 3,7 produktów.

Kwiecień 2022 – wartość koszyka

Średnia wartość koszyka w kwietniu 2022 r. wyniosła 20,77 zł. To o ponad 5 proc. więcej niż przed rokiem. To także aż o 11 proc. mniej niż w czasie lockdownu w kwietniu 2020 r. Do wyższej niż przed rokiem wartości koszyka przyczynił się w dużej mierze wzrost cen. Znacznie droższe niż przed rokiem są podstawowe produkty spożywcze. Wśród nich: mleko (wzrost średniej ceny o ponad 20 proc.), cukier, olej, masło (o 40-50 proc.). Można do nich zaliczyć także produkty zbożowe, jak pieczywo mąka i makaron. Więcej niż przed rokiem klienci sklepów małoformatowych muszą też zapłacić za kawę oraz napoje alkoholowe.

Średnia cena za litr wódki czystej jest o 11 proc. wyższa niż przed rokiem. Fakt ten przełożył się na spadek wolumenu sprzedaży o 6 proc. W tym czasie sprzedaż piwa utrzymała się niemal na tym samym poziomie co przed rokiem. Natomiast alkohole określane jako wódki smakowe odnotowały nawet niewielki wzrost sprzedaży w porównaniu z kwietniem 2021 r. Pamiętajmy, że w tego typu produktach zawartość alkoholu jest systematycznie obniżana. W związku z tym wzrost cen jest łagodniejszy niż w przypadku wódek czystych.

Kategorie z wyższą sprzedażą

W kwietniu 2022 r. z uwagi na przedświąteczne zakupy więcej niż przed rokiem sprzedało się m.in. majonezu, dodatków do ciast czy serów twarogowych. Obniżyła się jednak sprzedaż kategorii, które odnotowują duże wzrosty cen. Dotyczyło to m.in. mleka, masła czy mąki. Klienci wolą poszukać atrakcyjniejszych ofert w innych formatach sklepów. Znacznie lepiej niż przed rokiem sprzedawały się natomiast słodycze impulsowe i inne drobne przekąski. Zaliczają się do nich np. musy owocowe czy rogaliki, a także gumy do żucia. W kwietniu br. sprzedano o 25 proc. opakowań gum do żucia więcej niż rok wcześniej. Warto jednak dodać, że poziom ich sprzedaży wciąż jest znacznie niższy niż przed pandemią.

W porównaniu z marcem 2022, wartość sprzedaży w sklepach małoformatowych w kwietniu wzrosła o 1,5 proc., a liczba transakcji była o 4,5 proc. niższa.

* Sklepy małoformatowe do 300 mkw. obejmują: małe sklepy spożywcze do 40 mkw., średnie sklepy spożywcze 41-100 mkw., duże sklepy spożywcze 101-300 mkw., specjalistyczne sklepy alkoholowe.

Źródło: CMR

STACJA BENZYNOWA & CONVENIENCE STORE
– MARZEC-KWIECIEŃ 2022 –
> kliknij, aby się zapoznać się z pełnym wydaniem <

Stacja Benzynowa & Convenience Store

© BROG B2B Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp.k.
Dalsze rozpowszechnianie powyższego materiału zabronione.