Deloitte: Sklepy przystacyjne zwiększają sprzedaż

Udostępnij artykuł

– Również w ostatnich latach polskie koncerny zaczęły rozszerzać ofertę barów bistro na stacjach paliw, a koncerny zagraniczne tworzyć już złożone schematy współpracy z wiodącymi sieciami sprzedaży detalicznej – dodaje.

– W 2009 roku mogliśmy zaobserwować znaczny 12,5 procentowy wzrost sprzedaży przystacyjnych sklepów, które stały się jednym z najszybciej rosnących segmentów handlu detalicznego w Polsce- mówi Magdalena Jończak.

Chociaż zazwyczaj są to nadal niewielkie kioski, coraz częściej obserwujemy powstawanie pełnowymiarowych sklepów typu "convenience". Obecnie oferta pozapaliwowa generuje średnio około 25-30 proc. osiąganej marży z potencjałem wzrostu do 50 proc. (standard dla Europy Zachodniej).

W najbliższym czasie możemy stać się świadkami aliansów największych sieci handlowych i paliwowych. Ich liczba będzie jednak ograniczona liczbą koncernów paliwowych w Polsce. W najbliższym czasie również asortyment pozapaliwowy stacji będzie ulegał zmianie. Wskazują na to zwiększone oczekiwania polskich klientów oraz trendy płynące z USA i Europy Zachodniej, gdzie zaczynają powstawać pierwsze modele "zielonych" stacji paliw, oferujących owoce i pieczywo, jak również inne produkty zdrowej żywności.

W związku z coraz szerszą ofertą pozapaliwową, kluczowym czynnikiem sukcesu sieci staje się umiejętność optymalizacji łącznej marży, a więc powiązanie oferty paliwowej i pozapaliwowej poprzez – między innymi – wykorzystanie dźwigni popytowej pomiędzy kategoriami – mówi Magdalena Jończak.
 

Opublikowano: 15.06.2010
Aktualizacja: 15.06.2010