[SPECJALNIE DLA NAS! RAPORT 2020!] Komentarz, którego autorem jest Wojciech Muszyński, dyrektor wykonawczy ds. sprzedaży detalicznej PKN Orlen, ukazał się na łamach publikacji STACJE PALIW – SPRZEDAŻ DETALICZNA – RAPORT 2020
Ostatni rok stanowił dla PKN Orlen okres dużych zmian i intensywnego, wielokierunkowego rozwoju. Podejmowane przez nas działania wpisują się w strategię budowania pozycji koncernu jako lidera w Europie Środkowo-Wschodniej. Dlatego tak dynamicznie rozwijamy naszą sieć – zarówno w Polsce, jak również na Słowacji, Litwie, w Niemczech i Czechach.
Tylko w pierwszym półroczu 2020 r. PKN Orlen osiągnął zysk operacyjny na poziomie 1,4 mld zł. Intensywnie rozwijamy nasze stacje paliw. Jednym z istotnych elementów tego procesu był zakończony niedawno proces co-brandingu zagranicznych sieci, którego start ogłosiliśmy podczas ubiegłorocznego Kongresu 590. Zadanie to wpisało się w strategię umacniania pozycji i marki PKN Orlen na arenie międzynarodowej. Istotną rolę w działaniach marketingowych wspierających proces odegrał Robert Kubica, który otworzył nowy rozdział w historii marki i budowania jej wizerunku w kontekście marketingu sportowego. Robert, polska legenda torów wyścigowych, kierowca Formuły 1, dzięki swojej międzynarodowej rozpoznawalności istotnie wsparł proces co-brandingu. Do 2023 roku zamierzamy przeprowadzić pełen rebranding na rynkach czeskim, słowackim i niemieckim.
W tym roku na Litwie otworzyliśmy również dwie nowe stacje paliw Orlen, pierwsze od 12 lat. Tamtejsi kierowcy mogą teraz korzystać z bogatej oferty PKN Orlen na stacjach w Poniewieżu oraz Wilnie, przy rondzie w dzielnicy Żirmunai. Krok ten był następstwem rekordowych wyników sprzedaży na litewskich stacjach koncernu, które zostały wypracowane w 2019 r. Dodatkowo, do końca roku do użytku zostaną oddane kolejne stacje – przy drodze E67, tzw. Via Baltica, która połączy Finlandię z Europą Zachodnią (Timejas) oraz autostradzie A1 z Wilna do Kłajpedy (Elektrenai). Prowadzimy jednocześnie zaawansowany proces modernizacji naszej sieci detalicznej w tym kraju.
Działania realizowane w regionie skupiają się również na rynku słowackim, na którym otworzyliśmy 10 nowych stacji pod szyldem Orlen-Benzina. Badania przeprowadzone wśród słowackich kierowców pokazują, że prawie 70 proc. z nich jest zainteresowanych ofertą tej marki. Najnowsza stacja została otwarta w słowackim Ružomberku. Do końca roku planujemy podwoić liczbę naszych punktów na Słowacji.
Intensywnie działamy również na rynku niemieckim. Za naszą zachodnią granicą obok zlokalizowanej pod Berlinem pierwszej stacji pod marką Orlen, posiadamy blisko 600 obiektów pod szyldem Orlen-star. Są one zlokalizowane już we wszystkich landach, co plasuje nas jako siódmą sieć stacji paliw na tym bardzo dużym rynku. W Niemczech posiadamy także dwie stacje do tankowania wodoru.
Ułatwiające życie klientom zmiany obejmują również stacje paliw w Polsce. Warto tu wspomnieć o pierwszych, pilotażowych stacjach PKN Orlen w formacie drive thru umożliwiającym tankowanie paliwa, a także dokonywanie zakupów oraz płatności bez konieczności wysiadania z samochodu. Do stacji uruchomionej w Michałowicach dołączyła niedawno kolejna, zlokalizowana przy trasie ekspresowej S5 na odcinku Wrocław-Poznań. Zachęceni sukcesem tego projektu, planujemy otwarcie kolejnych punktów tego typu w Warszawie i Wrocławiu. Tym samym odpowiadamy na oczekiwania naszych klientów co do szybkiej i sprawnej obsługi oraz napędzamy wzrost zainteresowania innowacyjnymi rozwiązaniami na stacjach paliw.
Z uwagą przyglądamy się megatrendom związanym z rozwojem paliw alternatywnych. Zdajemy sobie sprawę, że ich udział będzie w kolejnych latach ulegał stopniowemu zwiększeniu, dlatego już teraz prowadzimy inwestycje i działania w tym obszarze. Wpisują się one w szerszy kontekst rozwijania nisko- i zeroemisyjnych źródeł energii. W ubiegłym roku rozpoczęliśmy wdrażanie systemów przygotowujących nasze stacje pod kątem dostępności paliw alternatywnych. W maju tego roku do istniejącej już sieci zostały właśnie włączone 4 nowe, szybkie stacje ładowania samochodów elektrycznych. W połowie roku ładowarki funkcjonowały na 86 stacjach, w tym: 58 w Polsce, 21 w Czechach i 7 w Niemczech. Z myślą o kierowcach samochodów elektrycznych w maju udostępniliśmy bezpłatną aplikację mobilną Orlen Charge, która pozwala m.in. szybko zlokalizować najbliższą stację ładowania, zdalnie monitorować poziom i moc ładowania oraz sprawdzać dodatkowe usługi i udogodnienia znajdujące się w pobliżu.
STACJE PALIW – SPRZEDAŻ DETALICZNA – RAPORT 2020
>> kliknij, aby się zapoznać się z pełnym wydaniem <<
Prowadzimy również szereg inwestycji mających na celu rozwój sektora paliw wodorowych. Dostrzegamy jego duży potencjał, w pierwszej kolejności w transporcie ciężkim oraz publicznym. Podpisaliśmy już trzy listy intencyjne o współpracy na rzecz rozwoju transportu publicznego zasilanego wodorem z Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolią, Krakowskim Holdingiem Komunalnym i Miejskim Przedsiębiorstwem Komunikacyjnym w Krakowie oraz Miastem Płock. Porozumienia z kolejnymi samorządami są trakcie uzgodnień. Mamy też list intencyjny z PESA Bydgoszcz na budowę lokomotywy zasilanej wodorem, która będzie wykorzystywana na potrzeby logistyczne PKN Orlen.
W związku z sytuacją spowodowaną pandemią koronawirusa, w ramach wsparcia dla kierowców obniżyliśmy ceny paliw na naszych stacjach w całej Polsce. Było to możliwe nie tylko dzięki taniejącej ropie naftowej, ale także dzięki szeregowi działań optymalizujących koszty produkcji. Uruchomiliśmy również akcję #TanieTankowanie, skierowaną przede wszystkim do pracowników służb państwowych – strażaków, policjantów, lekarzy i kierowców karetek, a także osób, które musiały wykonywać swoje obowiązki służbowe w trakcie pierwszych miesięcy pandemii – kurierów, pracowników firm przesyłkowych czy zawodowych kierowców.
Istotnym elementem wspierającym polską gospodarkę w trudnym okresie jest stały rozwój współpracy z krajowymi dostawcami. W tej chwili aż 85 proc. produktów dostępnych na polskich stacjach PKN Orlen zostało wytworzonych w Polsce. Promujemy również polskie produkty na stacjach paliw Koncernu za granicą – ich udział w sprzedaży pozapaliwowej sięga nawet 30 proc. Współpracujemy z ponad 170 polskimi dostawcami. Wiele z nich to rodzinne firmy, którym dzięki kooperacji z PKN Orlen udało się w czasie kryzysu uchronić miejsca pracy.
Pojawienie się kolejnych stacji PKN Orlen za granicą, modernizacja istniejącej infrastruktury, dynamiczny rozwój sektora paliw oraz rozwijanie innowacyjnych formatów stacji benzynowych to główne kierunki dalszego rozwoju naszego koncernu, dzięki którym wzmocnimy naszą przewagę konkurencyjną w regionie i na świecie.
© BROG B2B Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp.k.
Dalsze rozpowszechnianie powyższego materiału jest zabronione.