[TYLKO U NAS] W obliczu dynamicznych zmian w globalnym łańcuchu dostaw oraz rosnących wymagań ekologicznych, Komisja Europejska wprowadziła dość przełomowe jak i kontrowersyjne rozwiązanie, które zmienia zasady gry w handlu międzynarodowym – pisze specjalnie dla nas Anna Żurawiecka, Head Of Growth, Green Reporting.
CBAM: kluczowe założenia
Zacznijmy od podstaw. CBAM, wprowadzony przez Unię Europejską 1 października 2023 roku w ramach pakietu „Fit for 55”, to pierwszy na świecie podatek węglowy mający na celu wyrównanie konkurencyjności między producentami działającymi na terenie UE, którzy od lat ponoszą koszty emisji w ramach Europejskiego Systemu Handlu Emisjami (EU ETS), a producentami z krajów trzecich o mniej rygorystycznych regulacjach klimatycznych. CBAM stanowi odpowiedź na zjawisko tzw. „ucieczki emisji” (carbon leakage), czyli przenoszenia produkcji z Unii do krajów spoza UE o łagodniejszych normach środowiskowych, co bezpośrednio zagraża realizacji ambitnych celów klimatycznych Unii.
CBAM objął swoim zakresem sześć sektorów o wysokim ryzyku emisji, tj. cement, żelazo i stal, aluminium, nawozy, elektryczność oraz wodór. To jednak dopiero początek, ponieważ do 2030 roku Komisja Europejska planuje rozszerzyć zakres CBAM na kolejne sektory, co oznacza, że wpływ regulacji będzie coraz szerszy.
Aktualnie jesteśmy w okresie przejściowym obowiązywania rozporządzenia, który jest etapem przygotowania przedsiębiorstw jak i samej Unii Europejskiej do wdrożenia ostatecznej wersji podatku węglowego. Zakończy się on jednak 31.12.2025 roku. W tym czasie importerzy towarów wysokoemisyjnych zobowiązani są do monitorowania swojego importu jak i deklarowania towarów wysokoemisyjnych wraz z ich wbudowanymi emisjami CO2 (pośrednimi jak i bezpośrednimi) w kwartalnych sprawozdaniach CBAM. Wydawałoby się, że jest to proste zadanie, aczkolwiek samo sprawozdanie jest dość kompleksowe i wymaga zaraportowania wielu detalicznych danych na temat produktu, metodologii jego produkcji, emisji, czy parametrów użytych do produkcji tzw. towaru CBAM.
OBEJRZYJ RELACJĘ VIDEO Z XXIV FORUM RYNKU STACJI PALIW PETROTREND® 2025
Okres docelowy obowiązywania rozporządzenia CBAM
Od 01.02.2026 roku importerzy produktów wysokoemisyjnych będą musieli kupować certyfikaty CBAM, których cena będzie zależeć od średniej tygodniowej ceny aukcji pozwoleń EU ETS (obecnie między 60-85 euro za tonę CO2). Jeśli w kraju pochodzenia towarów zapłacono już podatek węglowy, będzie można go odliczyć od wysokości podatku w Unii Europejskiej, co niejako możemy traktować jako sprawiedliwe rozwiązanie. Niemniej jednak, jeśli przedsiębiorstwo importuje towary objęte CBAM, to od 2026 roku czeka je nowy koszt operacyjny. Brak odpowiedniego przygotowania może skutkować utratą konkurencyjności, otrzymaniem kar finansowych, a nawet ograniczeniem importu na rynek UE. Z drugiej strony, proaktywne podejście do CBAM otwiera drzwi do przewagi rynkowej – szczególnie jeśli postawi się na zrównoważone rozwiązania.
Pakiet Omnibus, czyli uproszczenia w CBAM
W lutym 2025 roku Komisja Europejska zaprezentowała pakiet Omnibus, który ma przynieść istotne zmiany w CBAM. Te aktualizacje to odpowiedź…*
© BROG B2B Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp.k.
Dalsze rozpowszechnianie powyższego materiału jest zabronione.