Green Reporting: Podatek węglowy w Europie, czyli rozporządzenie CBAM

Udostępnij artykuł

[TYLKO U NAS] W obliczu dynamicznych zmian w globalnym łańcuchu dostaw oraz rosnących wymagań ekologicznych, Komisja Europejska wprowadziła dość przełomowe jak i kontrowersyjne rozwiązanie, które zmienia zasady gry w handlu międzynarodowym – pisze specjalnie dla nas Anna Żurawiecka, Head Of Growth, Green Reporting.

anna żurawiecka green reporting petrolnet

CBAM: kluczowe założenia

Zacznijmy od podstaw. CBAM, wprowadzony przez Unię Eu­ropejską 1 października 2023 roku w ramach pakietu „Fit for 55”, to pierwszy na świecie po­datek węglowy mający na celu wyrównanie konkurencyjności między producentami działa­jącymi na terenie UE, którzy od lat ponoszą koszty emisji w ramach Europejskiego Syste­mu Handlu Emisjami (EU ETS), a producentami z krajów trze­cich o mniej rygorystycznych regulacjach klimatycznych. CBAM stanowi odpowiedź na zjawisko tzw. „ucieczki emisji” (carbon leakage), czyli przeno­szenia produkcji z Unii do kra­jów spoza UE o łagodniejszych normach środowiskowych, co bezpośrednio zagraża realizacji ambitnych celów klimatycz­nych Unii.

CBAM objął swoim zakre­sem sześć sektorów o wysokim ryzyku emisji, tj. cement, żela­zo i stal, aluminium, nawozy, elektryczność oraz wodór. To jednak dopiero początek, po­nieważ do 2030 roku Komisja Europejska planuje rozszerzyć zakres CBAM na kolejne sekto­ry, co oznacza, że wpływ regu­lacji będzie coraz szerszy.

Aktualnie jesteśmy w okre­sie przejściowym obowiązywa­nia rozporządzenia, który jest etapem przygotowania przed­siębiorstw jak i samej Unii Eu­ropejskiej do wdrożenia osta­tecznej wersji podatku węglo­wego. Zakończy się on jednak 31.12.2025 roku. W tym czasie importerzy towarów wysoko­emisyjnych zobowiązani są do monitorowania swojego im­portu jak i deklarowania towa­rów wysokoemisyjnych wraz z ich wbudowanymi emisjami CO2 (pośrednimi jak i bez­pośrednimi) w kwartalnych sprawozdaniach CBAM. Wy­dawałoby się, że jest to proste zadanie, aczkolwiek samo spra­wozdanie jest dość komplekso­we i wymaga zaraportowania wielu detalicznych danych na temat produktu, metodologii jego produkcji, emisji, czy pa­rametrów użytych do produkcji tzw. towaru CBAM.

Okres docelowy obowiązywania rozporządzenia CBAM

Od 01.02.2026 roku importe­rzy produktów wysokoemisyj­nych będą musieli kupować certyfikaty CBAM, których cena będzie zależeć od średniej tygodniowej ceny aukcji po­zwoleń EU ETS (obecnie mię­dzy 60-85 euro za tonę CO2). Jeśli w kraju pochodzenia to­warów zapłacono już podatek węglowy, będzie można go odliczyć od wysokości podat­ku w Unii Europejskiej, co nie­jako możemy traktować jako sprawiedliwe rozwiązanie. Nie­mniej jednak, jeśli przedsiębior­stwo importuje towary objęte CBAM, to od 2026 roku czeka je nowy koszt operacyjny. Brak odpowiedniego przygotowania może skutkować utratą konku­rencyjności, otrzymaniem kar finansowych, a nawet ograni­czeniem importu na rynek UE. Z drugiej strony, proaktywne podejście do CBAM otwiera drzwi do przewagi rynkowej – szczególnie jeśli postawi się na zrównoważone rozwiązania.

Pakiet Omnibus, czyli uproszczenia w CBAM

W lutym 2025 roku Komisja Europejska zaprezentowała pakiet Omnibus, który ma przy­nieść istotne zmiany w CBAM. Te aktualizacje to odpowiedź…*

* Darmowy dostęp do pełnej treści artykułu autorstwa Anny Żurawieckiej, Head Of Growth, Green Reporting: kliknij w okładkę.

SB CS okladka
NEWSLETTER PETROLNET ZAPISZ SIE

© BROG B2B Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp.k.
Dalsze rozpowszechnianie powyższego materiału jest zabronione.