Inquiry: Porównanie profili klientów stacji przymarketowych i stacji sieciowych

Udostępnij artykuł

[TYLKO U NAS] Stacje benzynowe są nieodłącznym elementem krajobrazu motoryzacyjnego, a wybór miejsca tankowania może wiele mówić o preferencjach, stylu życia i wartościach wyznawanych przez kierowców. W Polsce, jak i w wielu innych krajach, stacje benzynowe można dzielić na wiele różnych sposobów – pisze Maciej Grzybowski, Business Development Manager, Inquiry.

maciej grzybowski inquiry raport stacje paliw sprzedaz detaliczna

Jednym z możliwych spo­sobów podziału jest ten na stacje przy marketach, ta­kich jak Auchan, Carrefour czy Intermarche oraz stacje siecio­we, takie jak BP, Shell, Orlen czy MOL. Mimo że obie grupy stacji spełniają te same podstawowe funkcje – oferują paliwo do sa­mochodów – klienci korzystają­cy z tych dwóch rodzajów stacji różnią się od siebie pod wielo­ma względami. Niniejszy artykuł przybliża charakterystykę obu grup, rzucając światło na ich na­wyki, preferencje i styl życia. Wy­korzystane w artykule dane zo­stały opracowane przez agencję badawczą Inquiry na podstawie narzędzia YouGov Profiles.

Rzadziej, ale z większą świadomością

Zacznijmy od podstawowej róż­nicy. Osoby tankujące na stacjach benzynowych przy marketach rzadziej korzystają z samocho­dów w celach rekreacyjnych. Aż 20% z nich deklaruje, że podró­żuje w ten sposób rzadziej niż raz w miesiącu. W przeciwieństwie do nich, klienci stacji sieciowych częściej wybierają się na wyjazdy rekreacyjne, co może sugerować, że są bardziej przywiązani do mo­bilnego trybu życia.

Co więcej, osoby wybierają­ce stacje przy marketach ogólnie rzadziej korzystają z samochodu. Większość z nich jeździ 3-4 dni w tygodniu, a nie codziennie. To może wynikać z różnych przy­czyn, takich jak styl życia, dostęp­ność alternatywnych środków transportu czy bliskość pracy i in­nych codziennych celów podróży. Warto zwrócić uwagę, że osoby te częściej preferują alternatywne formy transportu, co może mieć związek z ich większą świadomo­ścią ekologiczną, o której będzie mowa później. Jednocześnie są to w dalszym ciągu klienci atrak­cyjni, którzy samochodem poko­nują znaczącą liczbę kilometrów w skali roku.

Profil demograficzny – starsi i zamożniejsi

Profil demograficzny użytkowni­ków stacji przy marketach różni się znacząco od klientów stacji sie­ciowych. Przede wszystkim, są to osoby starsze – większość z nich ma powyżej 45 lat. W tej grupie dominują także osoby w cyklu ży­cia określanym jako puste gniazdo – których dzieci już wyprowadzi­ły się z domu. Może to oznaczać, że są to osoby, które osiągnęły stabilizację życiową. Brak dzieci w domu może również tłumaczyć, dlaczego osoby te rzadziej ko­rzystają z samochodu – nie mają potrzeby codziennego dowożenia najmłodszych członków rodziny do szkoły, na zajęcia pozalekcyjne czy inne formy aktywności.

Jednym z najbardziej znaczą­cych czynników różnicujących te dwie grupy jest poziom do­chodów. Osoby tankujące przy marketach są zazwyczaj zamoż­niejsze – aż 34% z nich ma do­chód powyżej 200% mediany wynagrodzeń w społeczeństwie. To wskazuje, że wybór stacji przy marketach nie jest podyktowany wyłącznie chęcią oszczędności, ale raczej jest świadomą decyzją opartą na innych czynnikach.

Samodzielność i świadomość ekologiczna

Kolejną cechą wyróżniającą użyt­kowników stacji przy marketach jest ich większa samodzielność w kwestii obsługi samochodu. Aż 55% z nich deklaruje, że potrafi i samodzielnie naprawia swój sa­mochód, co jest znacznie wyższym wskaźnikiem niż w przypadku klientów stacji sieciowych, gdzie odsetek ten wynosi 40%. Taka sa­modzielność może być wynikiem większej wiedzy technicznej, ale także chęci oszczędności i unikania kosztownych wizyt w warsztatach samochodowych.

Osoby te są również bardziej świadome ekologicznie; co czwar­ta z nich deklaruje, że dba o swój ślad węglowy i jest to dla nich istotne także przy wyborze stacji benzynowej. To wyższy wskaźnik niż wśród klientów stacji siecio­wych, gdzie tylko 18% osób przy­wiązuje wagę do ekologii w kon­tekście tankowania.

Wyposażenie samochodów i aktywność społeczna

Osoby tankujące na stacjach przy marketach częściej decydują się na…*

* pełna treść artykułu dostępna w:

RAPORT 2024. Stacje Paliw – Sprzedaż Detaliczna
>> kliknij, aby zapoznać się z BEZPŁATNYM, pełnym wydaniem <<

Stacje Paliw Sprzedaż Detaliczna RAPORT petrolnet

© BROG B2B Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp.k.
Dalsze rozpowszechnianie powyższego materiału jest zabronione.