Koronawirus zmienił wiele aspektów naszego codziennego życia. Jak potwierdza badanie Mindshare Polska epidemia wpłynęła także na zwyczaje zakupowe Polaków. Największe spadki obecnie odnotowuje się w kategoriach produktów nieżywnościowych, m.in. odzieży, obuwia i paliwa. Z kolei w sektorze FMCG obserwuje się zwiększone zapotrzebowanie na artykuły, będące podstawą codziennych posiłków, a zmniejszone na tzw. „produkty przyjemnościowe”.
Wyniki badania napawają jednak nadzieją, że w najbliższej przyszłości większość kategorii produktów i usług nie powinna odnotowywać znaczących strat, pomimo że obecnie aż 58 proc. Polaków ocenia swoją sytuację finansową jako gorszą niż przed wybuchem epidemii.
Koronawirus a sytuacja finansowa gospodarstw domowych
Można znaleźć wiele opracowań o wpływie koronawirusa na nasze życie – zarówno z perspektywy marketerów, jak i konsumentów. Wynika z nich, podobnie jak z badania Mindshare, że wybuch epidemii zmienił nie tylko nasz styl życia, ale także obniżył poczucie bezpieczeństwa finansowego wielu Polaków.
Wg badania zrealizowanego przez Mindshare, obecnie 58 proc. z nas ocenia swoją sytuację materialną jako gorszą, niż przed pandemią, z czego 11 proc. mówi o znaczącym pogorszeniu. Jednocześnie aż 72 proc. badanych obawia się pogorszenia swojej sytuacji materialnej w przyszłości. Aktualnie tylko 26 proc. Polaków uważa, że ich dochody wystarczają na wszystkie wydatki – to mniej o 10 p.p. niż przed wybuchem epidemii. Pogorszenie sytuacji materialnej gospodarstw domowych dotyczy właściwie wszystkich Polaków, bez względu na cechy demograficzne.
Polacy kupują rzadziej, ale więcej
Poczucie bezpieczeństwa finansowego to ważny czynnik w zakupowej codzienności Polaków, podobnie jak rozluźniany właśnie lockdown. I tak, 52 proc. badanych deklaruje, że obecnie robi zakupy rzadziej. Jednocześnie 47 proc. ankietowanych podczas jednorazowej wizyty w sklepie (stacjonarnym lub internetowym) kupuje większą liczbę produktów. To potwierdza, że rzadsze wizyty w sklepach są do pewnego stopnia rekompensowane przez wartość koszyka.
Zmiana zwyczajów zakupowych w sektorze FMCG
W sektorze FMCG możemy obecnie zaobserwować zwiększone zapotrzebowanie na artykuły będące podstawą codziennych posiłków. Stosunek osób kupujących więcej takich produktów niż przed epidemią (indeks) do tych, którzy obecnie kupują ich mniej pokazuje, że największe wzrosty odnotowały produkty do wypieków własnych oraz sypkie, takie jak: ryż, mąka, kasze, itp. Jednocześnie ankietowani deklarowali rzadsze kupowanie dań gotowych – instant oraz „mokrych”. Wyniki te odzwierciedlają zmianę trybu życia Polaków i większą ilość czasu spędzanego w domu.
Natomiast wg deklaracji ankietowanych najbardziej zagrożone zmniejszonym popytem są aktualnie tzw. produkty „przyjemnościowe”, takie jak słodycze i alkohol. Spośród kategorii wybranych do badania największe spadki odnotowały: żelki, lody (impulsowe i w opakowaniach familijnych), praliny i cukierki czekoladowe, a także alkohol (wysokoprocentowy i niskoprocentowy).
Produkty nieżywnościowe na minusie
W przypadku produktów nieżywnościowych aktualnie większość kategorii odnotowuje spadki. Największe z nich dotyczą odzieży (indeks -42 p.p.) i obuwia (indeks -40 p.p.), mimo że przed wybuchem epidemii aż 59 proc. badanych planowało zakup odzieży, a 53 proc. obuwia w ciągu najbliższych kilku miesięcy.
Mniejsze zainteresowanie zakupem odzieży i obuwia z jednej strony może wynikać z braku możliwości realizacji doświadczenia „touch & feel”, które jest bardzo istotne w przypadku tego rodzaju produktów. Natomiast z drugiej – w związku z tym, że ludzie rzadziej przebywają poza domem, mogą nie odczuwać dużej potrzeby odświeżenia garderoby. Zmiany w zwyczajach zakupowych, które pokazuje badanie Mindshare, mogą również wskazywać na trend, w ramach którego konsumenci zaczęli rozważniej podchodzić do zakupów i analizować swoją konsumpcję pod względem rzeczywistych potrzeb.
Duży spadek odnotowuje również kategoria paliw – zakupy benzyny czy ropy w czasie pandemii deklaruje 36 proc. badanych (indeks -27 p.p.), co jest bezpośrednim wynikiem wprowadzenia ograniczeń dotyczących przemieszczania się, zmianą trybu pracy na zdalny, a także zamknięciem obiektów kulturalnych, sportowych i centrów handlowych.
Wśród produktów nieżywnościowych są jednak kategorie, które odnotowują indeks dodatni pod względem zakupów. Należą do nich przede wszystkim: środki czystości do domu (indeks +10 p.p.) oraz kosmetyki do mycia ciała (indeks +10 p.p.). Wzrosło również zainteresowanie materiałami wideo na żądanie (indeks +6 p.p.).
© BROG B2B Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp.k.
Dalsze rozpowszechnianie powyższego materiału jest zabronione.