Kamil Kobylański: Jak efektywnie zarządzać sprzedażą?

Udostępnij artykuł

[SPECJALNIE DLA NAS] Wszyscy wiemy, że celem zarządzania sprzedażą jest maksymalizacja wyników przy optymalizacji kosztów. Jak zatem zorganizować system zarządzania sprzedażą w środowisku jakim jest stacja paliw. Mam nadzieję, że artykuł poniższy przybliży tą tematykę, zwróci uwagę na istotne elementy będące fundamentem efektywnego zarządzania sprzedażą w środowisku stacji paliw – pisze specjalnie dla nas niezależny ekspert rynku stacji paliw Kamil Kobylański.

kamil kobylanski stacja benzynowa tylko u nas petrolnet

Aby za bardzo nie skom­plikować omawianego zagadnienia jako punkt wyjścia przyjmijmy, że skutecz­ny i sprawny system zarządzania sprzedażą opiera się na czerech filarach zamieszczonych na wy­kresie obok.

Z racji faktu, że zdecydowa­na większość stacji paliw w Pol­sce działa w systemie ajenckim, skoncentruję się na omówieniu aspektu zarządczego w tym sta­nie faktycznym.

1. Prognozowanie i planowanie

Ten niezwykle istotny element zarządzania sprzedażą jest jej fundamentem. Stanowi bowiem punkt wyjścia do wszelkich ko­lejnych działań jakie muszą zo­stać podjęte. Plany powinny być zaprognozowane przez centralę koncernu paliwowego i być czę­ścią jego długofalowej strategii sprzedażowej. W modelu opty­malnym planowanie powinno być oparte o tak zwaną regułę SMART, która oznacza, że zało­żone cele muszą być konkretne (specific) mierzalne (mesurable) osiągalne (achievable) realne (re­alistic) i ograniczone w czasie (ti­me-bound). Planowanie powinno być nałożone per lokalizacja z uwzględnieniem wszelkich da­jących się przewidzieć aspektów mających wpływ na sprzedaż. Dlatego proces planowania po­winien być poprzedzony głęboką analizą wykonaną głównie przez managera sprzedaży/kierowni­ka operacyjnego, który na bazie swojej znajomości lokalizacji oraz mikrorynku na jakim działa stacja, powinien być w stanie dokładnie oszacować prognozowaną sprze­daż. Nie może być tak, że plana­mi zajmuje się „wszechwiedząca” pani z centrali (niestety w nie­których sieciach tak jest), która nakłada plany według własnego, niczym niepopartego uznania. Do klasyka gatunku przechodzą opowieści krążące wśród ajentów jednego z większych koncernów, że najważniejsze to żyć dobrze z panią od planów – jak żyjesz dobrze masz realne plany i pre­mię, jak słabo to wiadomo. Kon­kretny, osiągalny i realny cel daje możliwość osobie zarządzającej stacją odpowiednio zorganizo­wać pracę zespołu, odpowiednio go zmotywować oraz co najważ­niejsze przynieść oczekiwane zy­ski koncernowi. Plany i prognozy powinny być określone w cza­sie, zdaniem autora, optymalne planowanie to takie zakładające półroczne prognozy. Oczywiście w każdym planie musi być miej­sce na korektę, uwzględniającą trudne do przewidzenia okolicz­ności takie jak zamknięcie drogi prowadzącej do stacji paliw (ob­niżenie planu) lub opóźnienie w otwarciu punktu konkurencyj­nego (podwyższenie planu). Pla­ny należy wdrożyć aneksem do umowy, a jego podpisanie powin­no być poprzedzone szczegóło­wym omówieniem przez tereno­wego pracownika operacyjnego z ajentem, na którego punkt plan jest nałożony. Prawidłowo prze­kazana informacja nie tylko służy celom motywacyjnym, ale także powinna rozwiewać wątpliwości i obiekcje osób, na które plan jest nałożony. Elementem nieodzow­nym jest…*

* pełną treść artykułu Kamila Kobylańskiego publikujemy w:

Stacja Benzynowa & Convenience Store
>> kliknij, aby zapoznać się z BEZPŁATNYM pełnym wydaniem <<

SB CS okladka
NEWSLETTER PETROLNET ZAPISZ SIE

© BROG B2B Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp.k.
Dalsze rozpowszechnianie powyższego materiału jest zabronione.