Kwietniowy odczyt wskaźników nastroju w handlu tradycyjnym (NHT) przyniósł niewielkie wzrosty. Ocena kwietnia wyniosła 48,4 pkt. i była wyższa od marcowej o 1,7 pkt. Jednocześnie była niższa o 8,7 pkt. od prognozy – wynika z badania M/platform, przeprowadzonego na przełomie kwietnia i maja. Wartość oczekiwana na maj wyniosła 60,5 pkt. Była wyższa od kwietniowej o 3,4 pkt. ale niższa od ubiegłorocznej o 7,1 pkt. W dalszym ciągu największy wpływ na odczyty wskaźników mają wysoka inflacja i wojna w Ukrainie.
Większe obroty w kwietniu
W kwietniu 2022 wartość zakupów w handlu tradycyjnym wzrosła o 12 proc. W porównaniu do kwietnia 2021 i jest to najwyższy wzrost w tym roku. Większe obroty wynikają ze zwiększonej liczby wizyt o 2,4 proc. Przede wszystkim jednak stoją za nimi podwyżki cen najważniejszych kategorii w handlu tradycyjnym.
W samym koszyku było mniej produktów niż rok wcześniej (średnio 4,9 produktu w porównaniu do 5,1 w marcu 2021). Natomiast w czasie wizyt płaciliśmy +9,4 proc., co przekłada się na 2,12 zł wydawane w sklepie więcej. Średnia miesięczna wartość wizyty osiągnęła poziom 24,76 zł. Powyżej tej średniej były zakupy w tygodniu przed Wielkanocą, w piątek przekraczając nawet poziom 32,80 zł w trakcie wizyty.
Kategorie FMCG
Wzrost wartości widać na kluczowych dla handlu tradycyjnego kategoriach, tj. wyrobach tytoniowych (+3,2 proc.), piwie (+3,7 proc.), napojach bezalkoholowych (+3,2 proc.), nabiale (+8,7 proc.), alkoholach mocnych jak whisky, rum, likiery i gin (+11,2 proc.), kawie/herbacie i kakao (+12,1 proc.) czy wyrobach piekarniczych i cukierniczych (+21 proc.). Wśród kategorii, których obroty wzrosły dwucyfrowo, prowadzą oleje i oliwy (+58,6 proc.), żywność sucha (+18,8 proc.) oraz sosy i przyprawy (+17,6 proc.).
Spośród alkoholi, obroty wódki wzrosły tylko 0,2 proc., choć wartość tej kategorii na paragonach wzrosła o 11,5 proc. To oznacza, że utrzymuje się trend spadającego wolumenu tej kategorii przy jednoczesnym wzroście jej ceny.
Największe spadki obrotów, bo aż -22,4 proc. zanotowała grupa produktowa mrożonki, w której dużą część sprzedaży stanowi kategoria lody.
– Ubiegłoroczny kwiecień był co prawda ekstremalnie chłodny wg analizy Instytutu Meteorologii i Gospodarki Wodnej, ale trend pogodowy został wtedy pokonany przez lody Ekipa, które bardzo głośną premierę miały w kwietniu, zaskakując rynek bardzo wysokimi sprzedażami. W tym roku trudno było bez tak spektakularnej premiery osiągnąć nawet zbliżone wyniki w całej kategorii.
– podsumowała badanie Ewa Rybołowicz, dyrektor ds. analiz rynkowych w M/analytics.
Badania M/platform
Analitycy M/platform, cyfrowej platformy usług, wspierającej tradycyjne punkty handlowe, na początku każdego miesiąca analizują nastroje wśród właścicieli i kierowników tradycyjnych sklepów. Wyniki badania pozwalają określić ogólne nastroje w handlu detalicznym, a także prognozy na kolejne miesiące. Najnowsze badanie przeprowadzono na przełomie kwietnia i maja br. na reprezentatywnej próbie sklepów N= 3395 wybranych spośród ponad 12 tys. sklepów handlu tradycyjnego z M/platform.
Metodologia NHT: Wskaźniki mogą przyjmować wartość od 0 do 100. Wynik powyżej 50 świadczy o nastrojach optymistycznych, a poniżej o przewadze opinii negatywnych. Oba wskaźniki są publikowane na początku każdego miesiąca.
Źródło: Comp
© BROG B2B Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp.k.
Dalsze rozpowszechnianie powyższego materiału zabronione.