NielsenIQ: 60 proc. polskich konsumentów oszczędza na żywności

Udostępnij artykuł

Najnowszy Consumer Outlook ukazuje, w jaki sposób zmieniły priorytety konsumentów i ich nawyki zakupowe w kontekście zakłóceń inflacyjnych. 41 proc. Polaków dokonało przewartościowania wielu aspektów życia, co może wpływać na ich zachowania zakupowe. Z kolei 25 proc. całkowicie zmieniło priorytety życiowe od 2019 roku.

stat graph AdobeStock

Konsekwencje inflacji

Inflacja w ciągu ostatnich kilku miesięcy wzrosła do niespotykanych dawno poziomów (16,1 proc. w sierpniu 2022 r.). Natomiast wojna na Ukrainie to bardzo poważne zmartwienie dla wielu Polaków (49 proc., pierwsza połowa 2022 r.). Nie jest więc zaskoczeniem, że 32 proc. polskich konsumentów uważa, że zakłócenia związane z inflacją i drożyzną będą utrzymywać się długo po 2023 r.

Wyniki te pojawiły się w śródrocznej edycji badania Consumer Outlook, które koncentruje się na tym, jak presja inflacyjna zmienia sposób, w jaki konsumenci planują swoje wydatki. Zwraca także uwagę w jaki sposób polscy konsumenci (41 proc.) przewartościowali wiele spraw w swoim życiu, co może mieć wpływ lub będzie wpływać na ich zachowania zakupowe w przyszłości:

  • 40 proc. kupuje niedrogie lub tańsze produkty
  • 60 proc. twierdzi, że zaoszczędzi na jedzeniu
  • 38 proc. kupuje dowolną markę będącą aktualnie w promocji
  • 23 proc. twierdzi, że kupuje więcej marek własnych

Analiza NielsenIQ

– Wielu konsumentów całkowicie zmieniło swoje priorytety w porównaniu z tym, co uważano za ważne w 2019 roku, 37 proc. przewartościowało ważne życiowo sprawy, a to wszystko wpływa na decyzje zakupowe obecnie i w przyszłości.25 proc. polskich konsumentów całkowicie zmieniło swoje priorytety życiowe i inaczej teraz patrzą na to co w życiu naprawdę ważne.
– mówi Karolina Zajdel, dyrektor zarządzający NielsenIQ w Polsce.

Wcześniejsze analizy wykazały, że konsumenci przyszłości w dużej mierze poszukują firm, które wysoko na swojej agendzie pozycjonują zrównoważony rozwój społeczny i kwestie zdrowotne. Badanie wykazało, że najwyższe miejsca zajmują innowacje produktowe i inwestycje dostosowane właśnie do kwestii zrównoważonego rozwoju i dobrego samopoczucia. 54 proc. polskich konsumentów twierdzi, że dobre samopoczucie fizyczne jest bardzo ważnym elementem ich życia. Jednocześnie mają obawy finansowe i są ostrożni w codziennych wydatkach. 49 proc. czuje się niepewnie, jeśli chodzi o pokrycie codziennych potrzeb finansowych i decyduje się na zakup tańszych przedmiotów.

Źródło: NielsenIQ

STACJA BENZYNOWA & CONVENIENCE STORE
– MAJ-CZERWIEC 2022 –
> kliknij, aby się zapoznać się z pełnym wydaniem <

Stacja Benzynowa & Convenience Store maj-czerwiec 2022

© BROG B2B Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp.k.
Dalsze rozpowszechnianie powyższego materiału zabronione.

Opublikowano: 14.09.2022
Aktualizacja: 14.09.2022