Paliwo i silnik cyfrowego wzrostu

Udostępnij artykuł
Grupa Lotos i Microsoft podpisały porozumienie, na mocy którego będą inicjowały wspólne projekty i wdrażały rozwiązania z wykorzystaniem sztucznej inteligencji oraz najnowszych technologii informatycznych.

Współpraca pomiędzy firmami rozpoczyna się od stworzenia Centrum Kompetencyjnego Sztucznej Inteligencji, Cyfrowej Innowacji oraz Zaawansowanej Analizy Danych. Szacunkowe już zidentyfikowane korzyści wynikające z synergii najnowszych rozwiązań technologicznych wyniosą powyżej 10 mln EUR.

– Termin Przemysł 4.0 nie uosabia dla Grupy Lotos kolejnej „rewolucji przemysłowej”, a jest raczej dla naszej firmy paliwem na drodze świadomej ewolucji cyfrowej gdańskiego przedsiębiorstwa. Osiągnięcia Przemysłowego Internetu Rzeczy (IIOT) to technologie i rozwiązania, które są stosowane w rafineriach od przynajmniej kilkunastu lat – mówi Jarosław Kawula, wiceprezes zarządu Grupy Lotos. – Natomiast w najbliższej przyszłości w szczególności interesują nas projekty związane z zaawansowaną analizą danych, w tym analizą dużych zbiorów danych w chmurach obliczeniowych. Przyglądamy się uważnie również innym obszarom cyfryzacji związanym z robotyzacją, głębszą automatyzacją i autonomizacją, cyfryzacją procesów wytwórczych, integracją infrastruktury i danych w zarządzaniu produkcją, sztuczną inteligencją, wirtualną czy rozszerzoną rzeczywistością – dodaje J. Kawula.

Jednym z pięciu filarów strategii biznesowej Grupy Lotos do roku 2022 jest gotowość do rozwoju i wdrażania innowacji, również cyfrowych. Grupa Lotos od ponad dekady zaliczana jest do grona przedsiębiorstw posiadających najnowocześniejsze i najbardziej innowacyjne rafinerie w Europie. Z tego właśnie powodu przykłada szczególną wagę do procesu wdrażania nowych rozwiązań i usług, które mogą w najbliższej przyszłości dodatkowo wzmocnić pozycję konkurencyjną firmy, a dla klienta zewnętrznego skutkować najwyższą jakością produktów i usług.

STACJA BENZYNOWA & CONVENIENCE STORE
– WRZESIEŃ-PAŹDZIERNIK 2018 –
> kliknij, aby się zapoznać się z pełnym wydaniem <

– Dzięki istnieniu Centrum Kompetencyjnego ds. Sztucznej Inteligencji, Cyfrowej Innowacji oraz Zaawansowanej Analizy Danych Lotos uzyska realną szansę wygenerowania znaczących oszczędności finansowych, poprzez wykorzystanie już dostępnych w organizacji zasobów osobowych i narzędziowych. Dedykowani do tego pilotażowego programu pracownicy w pierwszej kolejności zrealizują szereg szkoleń i warsztatów, tak aby relatywnie szybko i w pełnej skali wykorzystywać potencjał AI do optymalizacji procesów produkcyjnych, a w szczególności do dalszego zwiększenia opłacalności przerobu ropy naftowej na wskazanych instalacjach produkcyjnych oraz do podniesienia efektywności całości łańcucha dostaw czy głębszej personalizacji usług dla klienta. Szacunkowe już zidentyfikowane korzyści wynikające z synergii najnowszych rozwiązań technologicznych oraz wiedzy pracowników Grupy Lotos wyniosą powyżej 10 mln EUR oraz uwolnią około 20 tys. roboczogodzin – podkreśla Marcin Hynek, kierownik Projektu Centrum Kompetencyjnego AI w Grupie Lotos.

Realizacja wspólnych inicjatyw i projektów ma główny cel, jakim jest cyfrowa transformacja Grupy Lotos i jej lepsze dostosowanie do dynamiki obecnego otoczenia biznesowego. Porozumienie służyć ma wypracowaniu rozwiązań i usprawnień w oparciu o najnowsze możliwości technologii Przemysłowego Internetu Rzeczy (ang. skrót IIoT), dużych zbiorów danych (ang. Big Data), zaawansowanych metod analitycznych, uczenia maszynowego czy sztucznej inteligencji (ang. skrót AI) w konkretnych scenariuszach i projektach dostosowanych do wymagań specyfiki branży paliwowej.

– Wsparcie firm na ich drodze do cyfrowej transformacji w tak specjalistycznych branżach, jak chociażby przemysł paliwowy, wymaga nie tylko określonej wiedzy. Kluczem do sukcesu jest odpowiedni poziom współpracy i partnerstwa oraz wynikający z nich plan działań – dodaje Magda Taczanowska, członek zarządu w polskim oddziale Microsoft odpowiedzialna za segment Enterprise. – Dzięki swojemu podejściu do adopcji najnowszych trendów i technologii Grupa Lotos wyznacza niejako kierunek dla całej branży nie tylko w Polsce, ale w całym regionie. Jestem przekonana, że dzięki temu efekty cyfrowej transformacji będą szybko zauważalne i odczuwalne w konkretnych obszarach funkcjonowania organizacji, a implementowane usprawnienia i rozwiązania ukształtują nową kulturę cyfrową firmy – podkreśla M. Taczanowska.

© BROG B2B Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp.k. Dalsze rozpowszechnianie powyższego materiału jest zabronione.

Opublikowano: 13.12.2018
Aktualizacja: 13.12.2018