PKN Orlen podpisał porozumienie o strategicznej współpracy z firmą Alstom. Dotyczy ono dostawach bezemisyjnych, ekologicznych pociągów i paliwa wodorowego dla publicznego transportu kolejowego. Koncern, który konsekwentnie wdraża strategię ogłoszoną w tym roku strategię wodorową, zapewni infrastrukturę tankowania dla produkowanych przez Alstom pociągów. Pierwsze pojazdy wodorowe mają szansę wyjechać na linie regionalne w ciągu dwóch lat.
Współpraca PKN Orlen i Alstom
– Skutecznie wdrażamy strategię wodorową, która wspiera nasze dążenie do osiągniecia neutralności emisyjnej. Do 2030 roku zamierzamy przeznaczyć ok. 7,5 mld zł na inwestycje, dzięki którym blisko połowa produkowanego w Grupie Orlen wodoru będzie nisko- i zeroemisyjna. To z kolei przełoży się na zmniejszenie o 1,6 mln ton emisji CO2. Przede wszystkim wpłynie na wzrost bezpieczeństwa energetycznego Polski. Współpraca z firmą Alstom to kolejny ważny krok, który umocni naszą pozycję regionalnego lidera technologii wodorowych.
– mówi Daniel Obajtek, prezes zarządu PKN Orlen.
Zgodnie z zawartym porozumieniem, firma Alstom będzie współpracowała z PKN Orlen przy udziale w postępowaniach organizowanych przez operatorów publicznego transportu kolejowego. Alstom będzie odpowiedzialny za dostawy bezemisyjnych pociągów napędzanych wodorowymi ogniwami paliwowymi. Z kolei PKN Orlen będzie odpowiadał za dystrybucję, magazynowanie oraz dostawy paliwa wodorowego dla tych pociągów.
Komentarze
– Konsekwentnie rozwijamy alternatywne źródła energii, w tym wodór. To paliwo przyszłości, które długofalowo będzie napędzało transformację energetyczną. Mamy w tym obszarze duże kompetencje, poparte doświadczeniem. Nawiązanie współpracy z firmą Alstom umożliwi nam wdrażanie pilotażowych projektów wodorowych w publicznym transporcie kolejowym. Przełoży się na wzmocnienie naszej pozycji w Polsce i całym regionie Europy Środowej.
– mówi Józef Węgrecki, członek zarządu PKN Orlen ds. operacyjnych.
– Jednym z kluczowych elementów strategii Alstom jest pozytywny wpływ na klimat i środowisko. Technologii wodorowej w transporcie kolejowym używamy już od lat. Jesteśmy pierwszą firma na świecie, która uruchomiła komercyjny przewóz pasażerów pociągami wodorowymi. Są one całkowicie bezemisyjne i co ważne – częściowo produkowane w Polsce. Jako pierwsi wprowadziliśmy do Polski pociągi dużych prędkości – 20 składów Pendolino. Liczę, że Alstom również jako pierwszy wprowadzi do Polski pociągi wodorowe. Podpisanie dzisiejszej umowy z PKN Orlen to kolejny krok w kierunku transformacji polskiej kolei z wykorzystaniem najnowocześniejszych światowych technologii.
– mówi Sławomir Cyza, prezes i dyrektor zarządzający Alstom w Polsce, Ukrainie i Krajach Bałtyckich.
– Alstom jest pionierem w rozwijaniu technologii wodorowych w transporcie kolejowym. W 2018 roku jako pierwszy na świecie producent oddaliśmy do użytku komercyjnego pociąg wodorowy Coradia iLint. Współpraca z PKN Orlen pozwoli nam skuteczniej realizować ambicję lidera technologicznego w przewozach kolejowych, a także ambicję Polski, jako jednego z kluczowych krajów, gdzie opracowuje się i implementuje technologie wodorowe. Główną motywacją do pracy nad technologiami wodorowymi jest konieczność szukania bezemisyjnych źródeł energii, również w transporcie. Zwiększenie zeroemisyjnego ruchu na szynach oznacza mniej zanieczyszczeń oraz mniejsze emisje CO2.
– mówi Artur Fryczkowski, wiceprezes i dyrektor sprzedaży i rozwoju biznesu Alstom w Polsce, Ukrainie i Krajach Bałtyckich.
Strategia wodorowa
W odpowiedzi na wyzwania związane z transformacją energetyczną Grupa Orlen przygotowała strategię wodorową do 2030 roku, zintegrowaną ze strategią biznesową Orlen2030. Dokument definiuje cele koncernu do końca dekady oraz długoterminowe ambicje w czterech kluczowych obszarach: mobilność, rafineria i petrochemia, przemysł i energetyka oraz badania i rozwój.
Strategia wodorowa zakłada zagospodarowanie wodoru w miejskim transporcie publicznym i kolejowym. W tym celu PKN Orlen podpisał listy intencyjne o współpracy już z ponad 20 polskimi miastami oraz przedsiębiorstwami, będącymi potencjalnymi odbiorcami wodoru.
W 2021 w Trzebini oddane do użytku zostało laboratorium analityczne badania wodoru. Stworzono także pierwszy hub wodorowy, który obecnie produkuje szary wodór z przeznaczeniem dla transportu. Natomiast docelowo wytwarzany będzie w nim niskoemisyjny wodór, pochodzący z odnawialnych źródeł energii. Do końca tej dekady ma funkcjonować już 10 hubów wodorowych m.in. we Włocławku i w Płocku.
Natomiast do 2025 roku w Centrum Badawczo-Rozwojowym w Płocku powstanie pracownia wodorowa. Prowadzone będą w niej testy i badania na instalacjach w zakresie produkcji wodoru, jego jakości i oczyszczania, a także magazynowania i transportu.
PKN Orlen jest też liderem Mazowieckiej Doliny Wodorowej, w ramach której współpracuje z 36 podmiotami w zakresie produkcji, magazynowania i wykorzystania zero- i niskoemisyjnego wodoru, m.in. w transporcie, energetyce, gospodarce komunalnej i rolnictwie.
Źródło: PKN Orlen
STACJA BENZYNOWA & CONVENIENCE STORE
– MARZEC-KWIECIEŃ 2022 –
> kliknij, aby się zapoznać się z pełnym wydaniem <
© BROG B2B Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp.k.
Dalsze rozpowszechnianie powyższego materiału zabronione.