Stacja dobrze oświetlona

Udostępnij artykuł

Jak podkreślają eksperci oświetlenie stacji benzynowej powinno spełniać trzy podstawowe funkcje. Po pierwsze powinno stwarzać możliwość odpowiedniej funkcjonalności, tak aby każdy klient stacji mógł swobodnie użytkować infrastrukturę budynku oraz przynależnych do niego części. Po drugie stacja powinna być widoczna z daleka, dzięki czemu będzie można skutecznie przyciągnąć klienta na stację. Ostatni cel to bezpieczeństwo – Oświetlenie powinno umożliwiać funkcjonowanie kamer bez żadnych zakłóceń, beż "mgły świetlnej". Wszelkie szczegóły takie jak sylwetki osób czy samochody powinny być wychwytywane przez system monitoringu – mówi Paweł Czuk, współwłaściciel firmy Building Solution.
– Właściwe oświetlenie poprawia wizerunek stacji, np. wzmacnia wrażenie, że stacja działa i jest "gotowa" do przejęcia i obsługi klientów oraz jest lepiej widoczna (szczególnie w nocy), Wyższa ilość świtał wpływa na mniejszą ilość błędów, np. przy obsłudze dystrybutora, i generalnie poprawia orientację klientów – mówi Tomasz Waszkiewicz, ekspert z firmy Philips Lighting Poland. – Dobre oświetlenie obiektu może również wpływać na poczucie bezpieczeństwa i komfortu. Badania socjologiczne wykazują np. że kobiety obawiają się tankować w nocy w momencie np. kiedy nie widzą twarzy osób tankujących obok – uzupełnia ekspert.
– Ważnym elementem każdej stacji benzynowej są otoki oraz elementy reklamy świetlnej. Stosowane rozwiązania powinny umożliwiać szeroki kąt świecenia, powtarzalność barwy, wysoki współczynnik oddawania barw Ra, powinny mieć również długą żywotność pozwalającą na efektywne oświetlenie otoków, cennika oraz innych elementów reklamowych znajdujących się na stacji benzynowej – podkreśla Wojciech Królak, dyrektor handlowy w firmie Narva.
Czego należy unikać
Według ekspertów najczęściej popełnianym błędem jest niewłaściwe oświetlenie dystrybutorów – Pod dystrybutorem powinno być jasno i poziom 500 lx na wysokości roboczej (0.8-1.0 m) powinien być traktowany jako minimalny. Na chwilę obecną spotykając się z wieloma klientami dotykamy dość złożonego problemu. W większość przypadków poziom oświetlenia dystrybutorów nie przekracza 200 – 300 lx. Klienci stosują oświetlenie w postaci lamp metalohalogenkowych o mocy 150 W, które niestety, nie zapewniają takiego poziomu oświetlenia, jaki powinien być spełniony.
Są również inne często występujące niedociągnięcia. – Podstawowymi błędami jest stosowanie produktów LED, które nie gwarantują utrzymania barwy białej. Możemy wówczas zaobserwować różne odcienie białego koloru na obiekcie (różowe, fioetowe, niebieskie). Warto stosować takie rozwiązania, które gwarantują utrzymanie jednolitej barwy – podkreśla Wojciech Królak z Narvy.
50 proc. oszczędności
Nowoczesne oświetlenie to oprócz wyżej wspomnianych korzyści również oszczędność pieniędzy, i to bardzo duża. – Jeżeli potraktujemy oszczędność jako sumę kosztów użytkowania (zużycie energii) oraz niższe koszty konserwacji (rzadsza wymiana źródeł), to oszczędności możemy szacować na 30-50 proc. – ocenia Tomasz Waszkiewicz z Philips Lighting Poland.
Można stosować różne techniki oświetlenia i uzyskiwać tym samym oszczędności. Jednak na chwilę obecną jedynym typem oświetlenia, który zapewni oszczędności energii elektrycznej jest oświetlenie LED. – Proszę zwrócić uwagę, iż niewiele osób orientuje się, iż 60-70 proc. energii elektrycznej zużywanej przez stację to oświetlenie. Zastosowanie oświetlenia LED przyczynia się do obniżenia kosztów energii elektrycznej przeznaczonej na oświetlenie do 60 proc., a zatem całkowite koszty zużycia energii elektrycznej na stacji mogą spaść o połowę – wylicza Paweł Czuk z Building Solution.
LED – lider w dziedzinie oświetlenia

Bez wątpienia liderem pod względem oświetlenia jest oświetlenie LED ( light-emitting diode, dioda elektroluminescencyjna). Nowoczesne rozwiązania oparte na tej technologii pozwalają uzyskać wszelkie walory dobrego oświetlenia, przy jednoczesnym uzyskaniu wysokich oszczędności finansowych. Właśnie takie rozwiązania polecają firmy specjalizujące się w oświetleniu stacji. Eksperci z firmy Narva polecają, LED Talexx Tridonic, a Buliding Solutions przekonuje do marki Blitzmann. Philips natomiast promuje oprawę Mini 300, która według zapewnień producenta pozwala ograniczyć zużycie energii o 35 proc.

Wewnętrzne światło
Oświetlenie stacji na zewnątrz jest bardzo istotne. Niemniej ważne jest jednak, aby stacja była dobrze oświetlona w środku – w części sklepowej oraz gastronomicznej, jeśli taka znajduje się na stacji. Dobrze oświetlony sklep to klucz do większych obrotów – Obok asortymentu oraz ceny właśnie oświetlenie ma największe znaczenie w sprzedaży produktów pozapaliwowych na stacji – podkreśla Tomasz Waszkiewicz z Philips Lighting Poland.
– Sklep powinien być podzielony na pewne strefy oświetlenia: kasy; produkty, punkt gastronomiczny, jeżeli taki istnieje. Jeżeli chodzi o kasy musimy spełnić odpowiednie normy, tak aby w razie kontroli PIP nie zarzucono nam, iż pracownicy pracują w niedostatecznych warunkach – przestrzega Paweł Czuk z Building Solution.
– Produkty, na których zależy nam najbardziej powinny być najbardziej oświetlone. Takie oświetlenie można uzyskać za pomocą specjalnych naświetlaczy. Jeżeli z kolei chodzi o punkt gastronomiczny to powinien on zapewniać pewną ochronę od zgiełku stacji i powinien być nieco stonowany. Nie zawsze da się spełnić wszystkie te trzy warunki, gdyż każdy sklep przynależący do stacji jest inny nawet pod kątem sprzedawanych produktów. Dlatego też projekt oświetlenia powinien być powierzony fachowcom, którzy uwzględnią wszelkie aspekty funkcjonowania budynku, a jednocześnie przeliczą koszty takiego funkcjonowania biorąc pod uwagę możliwość zastosowania energooszczędnego oświetlenia LED – świetlówki LED, downlight’y LED, etc. – tłumaczy ekspert z Building Solution.
Najczęściej popełniane błędy w oświetleniu sklepu na stacji paliw to oświetlenie podłogi a nie produktów, brak eksponowania produktów wysoko-marżowych, niedopasowanie rodzaju źródła światła do oświetlanego produktu, zły dobór temperatury barwowej oraz doprowadzenie do tzw. "olśnienia czyli efektu oślepienia klienta.
Eksperci wytykają również inne niedociągnięcia. – Błędem jest oszczędzanie na początkowej wartości inwestycji, podczas gdy do 80 proc. kosztów związanych z oświetleniem w czasie życia produktu przypada na okres eksploatacji; powinniśmy liczyć koszty oświetlenia wraz z eksploatacją w okresie inwestycyjnym, a nie tylko w koszcie zakupu – mówi Tomasz Waszkiewicz z Philips Lighting Poland.
Większe bezpieczeństwo ruchu
Dobra jakość światła pozwala nie tylko wzmocnić wizerunek firmy. Jednakowa barwa światła w strefach wjazdowych i wyjazdowych oraz pod wiatą poprawia widoczność i bezpieczeństwo klientów. Szczególnie jest to odczuwalne, gdy rozwiązanie oświetleniowe zapewnia stopniową adaptację wzroku kierowcy przybywającego ze strefy żółtego światła drogowego. Średni poziom natężenia oświetlenia drogi powinien stanowić od 10 do 12 proc. natężenia na terenie stacji
Źródło: Philips Lighting
Bardziej zapraszająca atmosfera
Badania marketingowe pokazują, że ponad 95 proc. kobiet czuje się niepewnie na stacji paliw po zapadnięciu zmroku, postrzegając je jako niezbyt bezpieczne miejsce. Oświetlając stację światłem bardziej naturalnym możemy te negatywne odczucia zdecydowanie ograniczyć osiągając większą lojalność klientów.
Źródło: Philips Lighting

 

Opublikowano: 02.06.2010
Aktualizacja: 02.06.2010