Święta tuż tuż, półki pełne bożonarodzeniowych towarów, czekoladek w kształcie Mikołajów i bombek. Jednak czy to słodycze będą świątecznym hitem i zapewnią właścicielom stacji dodatkowy dochód? Z pewnością przygotowując sklep na ten szczególny okres nie można zapomnieć o okazjonalnych łakociach, jednak kategorią co najmniej tak samo istotną jak słodkości będą soki i napoje. Jak co roku setki zapominalskich, gdy zabłyśnie pierwsza gwiazdka udadzą się na najbliższą stację po swój ulubiony, bezalkoholowy trunek.
Specyfika stacji
– Stacje benzynowe w Polsce generują prawie 5 proc. obrotu kategoriami FMCG. Oprócz paliw, klienci stacji benzynowych najczęściej kupują alkohole, napoje oraz słodycze i gumy do żucia. Wśród napojów konsumenci najwięcej pieniędzy wydają na napoje gazowane, napoje energetyczne i soki – mówi Maciej Rzentarzewski, analityk z firmy badawczej Nielsen.
Jego zdaniem, stacje benzynowe są kanałem, w którym struktura znacząco się różni do pozostałych kanałów w Polsce.
Najlepiej różnice widać w przypadku napojów gazowanych oraz soków. Podczas, gdy w napojach gazowanych w całej Polsce dominują opakowania dwulitrowe (prawie 50 proc. obrotów wartościowych) to na stacjach benzynowych przeważają opakowania 0,5 l i 1 l – wynika z badań Nielsen.
– Podobną sytuację można zaobserwować w sokach, napojach i nektarach. W tej kategorii dużo większe znaczenie mają opakowania małe tj. do 330 ml, które stanowią prawie 40 proc. wartości sprzedaży – dodaje ekspert.
Zima kontra lato
– Podobnie jak w przypadku innych kanałów dystrybucji, sprzedaż napojów na stacjach benzynowych jest sezonowa i jest największa w okresie letnim (w miesiącach od kwietnia do września). W trakcie ciepłego okresu w roku rośnie sprzedaż wszystkich rodzajów napojów, a więc nie tylko soków czy napojów gazowanych, ale także napojów energetycznych, wody mineralnej oraz herbaty i kawy mrożonej – mówi Maciej Rzentarzewski.
Rekordowa gwiazdka
Jednak w zimowej sprzedaży napojów na stacjach widać kilka dni gwałtownego ocieplenia – jest to okres świąt Bożego Narodzenia.
– Silna sezonowość w okresie letnim sprawia, iż w okresie Świąt sprzedaż napojów na stacjach sięga jedynie 80 proc. średniej z całego roku. Niemniej jednak bez trudu można wskazać cechy charakterystyczne dla sprzedaży napojów w miesiącach grudzień-styczeń – uważa analityk z firmy Nielsen.
– W okresie tym znacznie wzrasta znaczenie napojów gazowanych oraz soków, napojów i nektarów w generowaniu wartości sprzedaży (wzrost udziału w sprzedaży o 2 p.p. w przypadku napojów gazowanych i 1,5 p.p. w przypadku soków w stosunku do średniej z całego roku) – mówi Maciej Rzentarzewski.
Jak dodaje, podobne trendy można zaobserwować w przypadku gramatury sprzedawanych opakowań.
– W okresie świąt Bożego Narodzenie na stacjach benzynowych rośnie znaczenie opakowań dwulitrowych (wzrost udziału w sprzedaży o 4,5 p.p.).
– Konsumenci kupujący napoje na stacjach w okresie świątecznym nieco zmieniają swoje preferencje odnośnie typu napoju czy gramatury, ale nie zmieniają swoich przyzwyczajeń w odniesieniu do smaku napoju. W omawianym okresie nie ma widocznych wzrostów znaczenia, któregokolwiek z dostępnych smaków napojów – podsumowuje ekpert.
– Analiza okresu świątecznego oparta na danych dwumiesięcznych (grudzień-styczeń) wykazuje charakterystyczne cechy w sprzedaży napojów jak zwiększona gramatura czy większy udział napojów gazowanych i soków – mówi przedstawiciel Nielsena.
– Nie mniej jednak dla stacji benzynowej najważniejszym okresem są same dni świąteczne a więc takie, w których konkurencja innych sklepów jest bardzo ograniczona ze względu na zakaz handlu – wskazuje analityk.
– Stacje benzynowe w tygodniach, które zawierają dni świąteczne znacznie zwiększają sprzedaż wszystkich produktów FMCG. Najszybciej jednak rośnie sprzedaż FMCG w okresie Bożego Narodzenia, kiedy to stacje benzynowe sprzedają średnio ponad 50 proc. więcej niż w zwykłym okresie. Podobne trendy można także zaobserwować w przypadku kategorii napojowych, ale jedyne zmiany, jakie zachodzą w strukturze handlu wydają się być ograniczone do typu napoju i gramatury kupowanych opakowań – wynika z badań.
– Okres świąteczny nie przynosi dużych wzrostów sprzedaży napojów ale pokazuje, iż konsument szuka innych produktów niż zwykle. Z tego względu stacje benzynowe wychodząc na przeciw wymaganiom swoich klientów muszą dostosowywać asortyment do potrzeb kupującego, szczególnie w dniach kiedy inne sklepy są zamknięte – podsumowuje ekspert.
Świąteczne promocje
Firmy produkujące napoje podchodzą szczególnie do okresu świąt Bożego Narodzenia – starają się go wykorzystać jako ostatnią w roku okazję do zwiększenia zysków. Mimo mniejszego zapotrzebowania na ich artykuły, podyktowanego porą roku, starają się zachęcić klientów do swoich produktów. W tym celu organizowane są liczne promocje mające na celu zwiększyć utarg przy okazji Świąt.
– Tegoroczna sprzedaż świąteczna będzie wspierana zintegrowaną kampanią marketingową, w ramach której konsumenci będą mogli wziąć udział w specjalnej promocji, a całoroczny program lojalnościowy Zapunktowani.pl wzbogacony zostanie o świąteczny katalog – mówi Iwona Jacaszek, dyrektor ds. korporacyjnych w firmie Coca-Cola HBC Polska.
– W telewizji i prasie będzie można zobaczyć świąteczne reklamy, a dla partnerów handlowych nasza firma przygotowała promocje z wartością dodaną, jak również atrakcyjne materiały ekspozycyjne utrzymane w klimacie świąt Bożego Narodzenia – dodaje przedstawicielka Coca-Coli.
Jednym z elementów świątecznej promocji są specjalne, świąteczne opakowania napojów, dostępne w poszczególnych kanałach dystrybucji.
– Limitowana seria butelek Coca-Cola jest dostępna w ofercie naszej firmy również dla stacji benzynowych – mówi Iwona Jacaszek.