Szef Krajowej Administracji Skarbowej: KAS kontroluje rynek paliw

Udostępnij artykuł

[TYLKO U NAS – RAPORT 2024] Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) konsekwentnie i skutecznie walczy z przestępczością zorganizowaną w sektorze paliwowym w Polsce. W ramach KAS wyznaczone komórki organizacyjne są odpowiedzialne za zwalczanie przestępczości ekonomicznej w zakresie wyrobów energetycznych, w tym poprzez monitorowanie przewozu w ramach ustawy o systemie monitorowania drogowego i kolejowego przewozu towarów oraz obrotu paliwami opałowymi – ustawy SENT – pisze specjalnie dla nas Marcin Łoboda, Szef Krajowej Administracji Skarbowej.

marcin loboda kas raport stacje paliw sprzedaz detaliczna

Komórki analityczne prowadzą działania w postaci gromadzenia, przetwarzania, oceny i analizy informacji na poziomie ogólnokrajowym wraz z bieżącą analizą stanu zagrożenia przestępczością. W konsekwencji, stosownie do poziomu oceny ryzyka, KAS reaguje poprzez monitorowanie zjawisk oraz działania kontrolne. Skupiamy się zarówno na działaniach prewencyjnych, jak i na celowanych działaniach kontrolnych. Kontrolujemy przewóz towarów, badamy również jakość paliw na stacjach i punktach dystrybucji. Współpracujemy z naszymi partnerami, którymi są m.in. Urząd Regulacji Energetyki, Urząd Dozoru Technicznego, Instytut Łączności – Państwowy Instytut Badawczy, Rządowa Agencja Rezerw Strategicznych oraz Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Wpływy z tytułu podatku akcyzowego od paliw silnikowych za pierwszych 6 miesięcy br. to ponad 17 mld złotych. Porównanie I-go półrocza 2024 r. z analogicznym okresem 2023 r. wskazuje na prawie 4,6% wzrost wpływów akcyzowych w tym obszarze – co jest zgodne z danymi zawartymi w ogólnodostępnych publikacjach dotyczących paliw płynnych. Porównując do analogicznego okresu 2019 roku (tj. roku przed wprowadzeniem na gospodarkę ograniczeń w związku z wystąpieniem pandemii COVID-19) zanotowano ponad 8,9% wzrost wpływów akcyzowych od paliw silnikowych.

Od początku 2021 roku zaznaczył się trend wzrostu nabyć wewnątrzwspólnotowych paliw w stosunku do roku 2020, jak i do roku 2019, tj. roku przed nałożeniem na gospodarkę restrykcji i ograniczeń w związku ze światową pandemią SARS-CoV-2. Od marca 2022 roku zanotowano kolejny wzrost wolumenu nabyć, co należałoby wiązać z dywersyfikacją źródeł paliw w kontekście nałożenia restrykcji na handel z Federacją Rosyjską oraz Białorusią.

W I półroczu 2024 roku podmioty gospodarcze dokonały łącznie 2 022 872 zgłoszeń przewozu towarów w systemie SENT, w porównaniu z 2 098 752 zgłoszeniami w I połowie 2023 roku, stanowi to spadek o około 3,6%. Dominującą rolę w zgłoszeniach stanowiły towary przyporządkowane pod pozycję CN 2710 m.in. wyroby paliwowe, kolejną grupą najczęściej zgłaszaną do systemu były wyroby o kodzie CN 2711 – gaz LPG. Trzecią najczęściej zgłaszaną grupą wyrobów były oleje opałowe o kodzie systemowym 0004. Grupy te stanowiły odpowiednio: 63,1%, 15% oraz 8,4% wszystkich zgłoszeń.

Jednym z zadań Krajowej Administracji Skarbowej jest wykonywanie kontroli parametrów jakościowych, fizyko-chemicznych oraz tożsamości i jakości paliw silnikowych w celu ustalenia właściwej stawki podatku akcyzowego oraz w zakresie realizacji obowiązku znakowania i barwienia wyrobów energetycznych – np. oleju opałowego.

Zadania te są wykonywane na bieżąco w ciągu całego roku. Mają na celu zarówno wykrywanie nieprawidłowości na rynku paliw, zmierzające do szacowania szarej strefy, mają również charakter prewencyjny. W ciągu roku jest wykonywanych kilkaset takich kontroli, w ramach których są pobierane próbki do badań laboratoryjnych. Należy wspomnieć, że Krajowa Administracja Skarbowa posiada zarówno mobilne laboratoria paliw ciekłych, jak i wyspecjalizowane laboratorium stacjonarne (akredytowane).

W 2023 r . wykonano 1114 kontroli celno-skarbowych na stacjach paliw z poborem próbki oleju napędowego do badań laboratoryjnych. Kontrole, podczas których zostały wykryte nieprawidłowości w zakresie jakości paliw stanowiły niewielki odsetek tych kontroli (42 kontrole z nieprawidłowością – ok. 3,77 %). Wyłącznie dwie kontrole (badania laboratoryjne) ujawniły substancje, które nie powinny znajdować się „handlowym oleju napędowym”. W stosunku do roku 2022 obecnie odnotowujemy niewielki trend spadkowy, jeśli chodzi o poziom nieprawidłowości.
W 2022 roku wdrożono mechanizm wspomagający zintegrowane funkcjonowanie laboratoriów paliw ciekłych w Krajowej Administracji Skarbowej. Powinno to przyczynić się do zwiększenia poziomu kontroli oraz wsparcia merytorycznego komórek kontrolnych przez analityków Mobilnych Laboratoriów Paliw Ciekłych.

Z uwagi na ryzyko zmiany przeznaczenia szczególnymi w grupie olejów i preparatów smarowych są oleje i preparaty smarowe niskolepkościowe. Z danych gromadzonych przez Krajową Administrację Skarbową wynika, że…*

* pełna treść artykułu autorstwa Szefa Krajowej Administracji Skarbowej Marcina Łobody do przeczytania w:

obraz

RAPORT 2024. Stacje Paliw – Sprzedaż Detaliczna
>> kliknij, aby zapoznać się z BEZPŁATNYM, pełnym wydaniem <<

Stacje Paliw Sprzedaż Detaliczna RAPORT petrolnet

© BROG B2B Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp.k.
Dalsze rozpowszechnianie powyższego materiału jest zabronione.