AdBlue z pompy i zbiornika

Udostępnij artykuł

Zdaniem przedstawicieli branży w 2009 roku sprzedano w Polsce ok. 40 tys. ton 32,5 proc. AdBlue. Obecnie, po dwóch kwartałach 2010 r. wiadomo, że sprzedaż będzie wyższa. Na razie ostrożnie szacowana jest na ok. 50 tys. ton preparatu. Stacje paliw, mimo wzrostów sprzedaży, wciąż mają niewielki udział w sprzedaży AdBlue. Firmy transportowe wolą tankować AdBlue w bazie, gdyż na pełnym baku pojazd może zrobić nawet 1200 km.
Sprzedaż AdBlue z dystrybutora prowadzona jest w Polsce na ponad 100 stacjach. Ponad 60 zaopatrywanych jest wspólnie przez spółkę Yara oraz Brenntag, ponad 30 stacji przez Greenchem, 20 obiektów przez Kruse, a kolejne kilkanaście przez Zakłady Azotowe "Puławy".
– Warto również zwrócić uwagę na wielkość zbiorników na danej stacji. Z punktu widzenia właścicieli bardzo ważne jest aby zbiornik magazynujący był na tyle duży, żeby była ciągłość w sprzedaży płynu – mówi Justyna Ellens. – GreenChem inwestuje w większe zbiorniki, aby zapewnić stacjom tę ciągłość –dodaje prezes zarządu firmy.
-Oczywiście GreenChem finansuje inwestycje na stacjach paliw i wiąże się ze swoimi partnerami długoterminowymi umowami, gdyż wartość inwestycji w przypadku urządzeń do wydawania i magazynowania AdBlue, jest tak duża, że potrzeba kilku lat na jej spłatę– wyjaśnia Justyna Ellens.
Stacje sieci należącej do PKN Orlen, Shell, Statoil i BP są zaopatrywane głównie przez firmę Yara, stacje Grupy Lotos i As24 przez ZA "Puławy", w strukturze odbiorców GreenChem i Kruse przeważają natomiast stacje niezależne.
25 czerwca ogłoszono wyniki przetargu (z grudnia 2009 r.) na budowę instalacji i długoterminowe dostawy AdBlue dla sześciu stacji BP oraz dwóch obiektów autostradowych, tzw. MOP (Miejsce Obsługi Podróżnych). Przetarg wygrała firma Yara International, która dostarcza preparat do niemal wszystkich stacji BP w Europie.
– Yara wygrała przetarg na instalacje oraz dostawy produktu AdBlue luzem – wyjaśnia Wojciech Węcławek – Oznacza to, że Yara sfinansuje całość inwestycji – montaż na sześciu obiektach naziemnych zbiorników zintegrowanych z odmierzaczami. Każdy zbiornik pomieści 4 tysiące litrów preparatu – dodaje.
Dodatkowo na dwóch stacjach autostradowych firma zbuduje instalacje ze zbiornikami podziemnymi. Sprzedaż na obu stacjach będzie prowadzona odpowiednio z 4 i 5 dystrybutorów.
– Porozumienie zakłada wieloletnią współpracę z BP – podsumowuje Wojciech Węcławek.
BP jest liderem sprzedaży AdBlue na stacjach paliw w Polsce. Kilkadziesiąt stacji własnych koncernu, na które AdBlue dostarcza GreenChem, oferuje sprzedaż konfekcjonowaną. Z dystrybutora preparat jest sprzedawany na 18 obiektach partnerskich. Z tej grupy Yara International zaopatruje 14 franczyzowych stacji BP.
– Większość instalacji została przez nas sfinansowana – mówi Wojciech Węcławek. – Po zrealizowaniu umowy BP będzie mieć 26 instalacji do AdBlue i znacznie wyprzedzi Shell i Orlen, które posiadają na swoich stacjach 13 i 14 instalacji do sprzedaży płynu.
Wygrana przetargu zwiększyła do 70 procent udział firmy Yara w segmencie stacji paliw. Obecnie spółka zaopatruje w AdBlue stacje PKN Orlen (zarówno dystrybutory jak i produkt w opakowaniach), stacje Shell (dystrybutory), Statoil (opakowania) oraz Lukoil (produkt w opakowaniach ).
Yara International zaopatrywała stacje BP także w AdBlue w opakowaniach. Przegrała jednak przetarg z obecnym dostawcą – firmą GreenChem.
– Sprzedaż AdBlue w kanistrach rośnie wprost proporcjonalnie do wzrostu rynku AdBlue. Udział sprzedaży jest dużo mniejszy niż AdBlue z dystrybutora, niemniej liczba stacji, na których sprzedawane jest AdBlue w kanistrach jest kilkadziesiąt razy większa od tych, na których można wlać AdBlue z pompy – mówi Justyna Ellens.
– Jesteśmy bardzo zadowoleni z wartości sprzedaży AdBlue w opakowaniach, a nasza w pełni zautomatyzowana linia produkcyjna często pracuje 24 godziny na dobę- dodaje prezes GreenChem.

AdBlue w kontenerach

– AdBlue sprzedawane w kontenerach 1000 litrowych to przejściowa sytuacja na każdym z rozwijających się rynków. Wszyscy producenci AdBlue obserwują wzrost, niemniej jest on malejący i w efekcie końcowym, za 2-3 lata, sprzedaż płynu z kontenerów IBC będzie na poziomie 20 proc. rynku – wyjaśnia Justyna Ellens. – Najwięcej płynu będzie się sprzedawać w bazach transportowych, ze zbiorników o pojemności od 3 do 5 tys. litrów, do których dostarczać płyn będzie cysterna – przewiduje prezes Greenchem.
Nadal jednak, jedynie niewielka część krajowej sprzedaży preparatu jest dystrybuowana poprzez stacje paliw. – Według naszych szacunków sprzedaż na stacjach z dystrybutorów stanowiła nie więcej niż 20 proc. tej wielkości – mówi Grzegorz Kulik, rzecznik prasowy ZA Puławy.
AdBlue wyprodukowane w Zakładach Azotowych Puławy jest dystrybuowane przez warszawską firmę Blue Solution, która należy do ZA Puławy. – Sprzedaż preparatu AdBlue w II kwartale 2010 roku jest zdecydowanie wyższa niż w I kwartale – mówi Monika Stańczyk, prezes zarządu Blue Solution Sp. z o. o. – Okres zimowy, a szczególnie tegoroczny bardzo negatywnie wpływa na branżę transportową, co za tym idzie na sprzedaż AdBlue.
W II kwartale firmy odnotowały znaczny wzrost. – Rynek na konfekcjonowany płyn, sprzedawany w opakowaniach i kontenerach IBC o pojemności 1000 l rozwija się szybciej niż rynek nowych zbiorników do baz transportowych – wyjaśnia Monika Stańczyk. – Jest to także uwarunkowane specyfiką tego segmentu, gdzie liczba firm mających odpowiednio duży tabor do tankowania ze zbiornika nie rośnie w Polsce lawinowo. Za to coraz więcej stacji paliw, hurtowni motoryzacyjnych chce mieć w swojej ofercie AdBlue. W przypadku niektórych stacji, ich lokalizacja nie daje możliwości zamontowania zbiornika. Sprzedaż preparatu w opakowaniach jest możliwa w każdym miejscu.
Jak przekonuje prezes Blue Solution, w II kwartale rośnie zarówno liczba stacji, które wprowadziły do sprzedaży konfekcjonowany preparat, jak również wolumeny sprzedaży w poszczególnych lokalizacjach rosną.
Zdecydowanie największe zainteresowanie sprzedażą AdBlue jest notowane w zachodniej części Polski. Druga w kolejności jest południowa część kraju. Najlepsze wyniki osiągają stacje w pobliżu przejść granicznych, które obsługują transport samochodów ciężarowych.
Jak szacuje Blue Solution w dalszym ciągu najwięcej AdBlue trafia na rynek w 1000 litrowych kontenerach IBC instalowanych w bazach transportowych. To ok. 45 proc. ogólnej sprzedaży. Drugim co do efektywności, kanałem sprzedaży są dystrybutory na stacjach paliw, przez które sprzedawanych jest ok. 40 proc. AdBlue. Ok. 15 proc. stanowi sprzedaż w opakowaniach- kanistrach o pojemności 10, 18 lub 30 litrów.