Badanie: Bardziej świadome wybory Polaków przed Świętami

Udostępnij artykuł
81 proc. respondentów deklaruje, że przy okazji Bożego Narodzenia stara się nie marnować żywności. 72 proc. respondentów dokonuje w tym czasie bardziej świadomych zakupów. Takich wyników dostarcza zrealizowane przez Sokołów badanie na temat bożonarodzeniowych zwyczajów zakupowych oraz kulinarnych Polaków.

Pandemia wywarła ogromny wpływ na zachowania konsumentów, wzmacniając wiele z wcześniejszych trendów, a także wywołując zupełnie nowe. Nadchodzące Boże Narodzenie będzie już kolejnym, któremu towarzyszyć będą te szczególne uwarunkowania. Co dziś wyróżnia przedświąteczne przygotowania – jakie są zwyczaje zakupowe w przypadku produktów spożywczych, jaki poziom wydatków planują Polacy i czy aktualne trendy żywieniowe są mocno osadzone również w kulinarnych zwyczajach świątecznych? Badanie, jakie przeprowadziła firma Sokołów, pozwala udzielić odpowiedzi na te pytania.

W zgodzie z trendami

Trend „zero waste”, coraz szerzej obecny w świadomości konsumentów, wpływa również na świąteczne przygotowania. Zdecydowana większość respondentów (81 proc.) deklaruje, że przy okazji świąt stara się nie marnować żywności. Blisko 3 na 4 osoby dokonują w tym czasie bardziej świadomych zakupów, zwracając uwagę na skład wybieranych produktów, a dla prawie 60 proc. istotne jest to, czy marka jest polska. Polacy są też otwarci na nowe doświadczenia kulinarne – częściej niż co druga osoba (52 proc.) w czasie świąt próbuje nowych dań. Znaczna część konsumentów chce ułatwić sobie przygotowania kulinarne – 46 proc. osób deklaruje, że ceni sobie wygodę i wybiera produkty łatwiejsze w przygotowaniu, jak np. mięsa gotowe do zapieczenia.

Mniejsze zakupy, ograniczenie wydatków

Badani odpowiedzieli także na pytanie: „Czy i w jakim stopniu pandemia wpłynęła na przygotowania i sposób świętowania Bożego Narodzenia?”. W głównej mierze przyczyniła się ona do ograniczenia ilości kupowanych produktów (61 proc. badanych) oraz do spędzania świąt w węższym gronie (60 proc. badanych). Częściej niż co druga osoba zgodziła się ze stwierdzeniem, że te święta pod względem kulinarnym będą skromniejsze – na stole pojawi się mniej potraw, a dania będą mniej wystawne niż wcześniej. Nieco mniejszy odsetek respondentów (46 proc.) w trakcie pandemii zmienił sposób dokonywania zakupów świątecznych, np. poprzez rzadsze wizyty w sklepach czy dokonywanie zakupów online.

Aktualna sytuacja skłoniła zdecydowaną większość respondentów do ograniczenia wydatków na świąteczne zakupy spożywcze. Częściej niż co druga osoba (56 proc.) postara się nieco ograniczyć wydatki, a jedna na cztery deklaruje, że ograniczy je radykalnie. Najwięcej osób spośród badanych (42 proc.) planuje podczas tegorocznych świąt przeznaczyć na produkty spożywcze od 200 zł do 500 zł. Prawie co czwarta osoba wyda na ten cel kwotę w granicach 500-700 zł, a co dziesiąta kwotę wyższą. Rzadziej niż co dziesiąty respondent wyda na jedzenie nie więcej niż 200 zł.

Źródło danych: badanie przeprowadzone przez SW Research na zlecenie Sokołów S.A., w dniach 07 – 08.12.2021, metoda CAWI, próba 1011 respondentów (reprezentatywna grupa Polek i Polaków).

Opublikowano: 21.12.2021
Aktualizacja: 21.12.2021