Badanie Nielsen: Wege warte miliony

Udostępnij artykuł
Mleka roślinne, dania gotowe i pasty kanapkowe to najczęściej kupowane przez Polaków roślinne zamienniki produktów zwierzęcych. Roczna wartość ich sprzedaży wyniosła w sierpniu br. 441 mln zł. Równolegle rośnie zarówno sprzedaż mięsa, jak i liczba innowacyjnych produktów dla wegetarian. Korzystają na tym wszyscy konsumenci.

Nielsen zbadał po raz pierwszy polski rynek produktów dla wegetarian. Największą wartość osiągnęły mleka roślinne: 253 mln zł, dania gotowe typu wege burgery, czy falafele 107 mln zł oraz pasty kanapkowe 81 mln zł. Wszystkie wskazane produkty odnotowują dwucyfrowe wzrosty wynoszące odpowiednio: 30 proc., 16 proc. i 23 proc. Taki trend jest widoczny już od kilku lat. Wpływają na to postawy konsumentów o coraz zasobniejszych portfelach, gotowych wydawać więcej na zakupy spożywcze, poszukujący zdrowych produktów – mówi Bożena Rudaś, Business Development Senior Consultant w Nielsen Connect.

Okazuje się również, że produkty wegetariańskie niekoniecznie stanowią konkurencję dla mięsa.

– Po produkty wegetariańskie coraz częściej sięgają również flexitarianie i mięsożercy ciekawi nowych smaków. Jednocześnie wzrost sprzedaży produktów wegańskich nie wpływa na sprzedaż mięsa, stanowiącego jedną z największych kategorii FMCG. Mięso i wędliny paczkowane odnotowały w sierpniu br. 11 proc. wzrosty. Na sprzedaż mięsa mogą wpływać te same czynniki, jakie obserwujemy w przypadku produktów wegetariańskich, czyli coraz bogatsza oferta w sklepach, przystępne ceny, popularyzacja kuchni innych krajów, otwartość na innowacje – analizuje Aldona Padula, Associate Manager w Nielsen Connect.

Innowacyjne produkty wegetariańskie zajmują coraz więcej miejsca na sklepowych półkach. Raport Nielsena „Breakthrough Innovation Poland” przyznał tytuł najbardziej przełomowej innowacji m.in. produktom kulinarnym marki Łowicz: „Kaszotto” oraz „Risotto”. To dania gotowe adresujące potrzeby związane z szybkim przygotowaniem zdrowych posiłków, posiadające tzw. czystą etykietę. Innowacja dotyczyła nie tylko składu i formuły produktu, ale również jego opakowania.

Ciekawym przykładem są także wprowadzone już kilka lat temu pasty warzywne „Wawrzyniec” produkowane przez ZT Kruszwica. Producent zainspirowany warzywną rewolucją obserwowaną na innych rynkach z sukcesem zaangażował konsumentów do procesu tworzenia nowego produktu. Pasty warzywne wsparte niestandardową kampanią marketingową osiągnęły spektakularne trzycyfrowe efekty sprzedażowe.

STACJE PALIW – SPRZEDAŻ DETALICZNA – RAPORT 2020
>> kliknij, aby się zapoznać się z pełnym wydaniem <<

© BROG B2B Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp.k.
Dalsze rozpowszechnianie powyższego materiału jest zabronione.

Opublikowano: 13.10.2020
Aktualizacja: 13.10.2020