Komenda Główna Państwowej Straży Pożarnej (KG PSP) oraz Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA) rozpoczynają współpracę na rzecz bezpieczeństwa przeciwpożarowego pojazdów elektrycznych. Efektem ma być wypracowanie odpowiednich standardów, budowa kompetencji i wzrost świadomości w zakresie eksploatacji samochodów zeroemisyjnych oraz infrastruktury do ich ładowania.
Bezpieczeństwo pożarowe aut i stacji ładowania
W ubiegłym roku w Polsce doszło do 7827 pożarów samochodów osobowych. Żaden z tych przypadków nie dotyczył pojazdów elektrycznych. Mimo to cyklicznie pojawiają się nieprawdziwe informacje na temat użytkowania pojazdów zeroemisyjnych w kontekście zagrożenia pożarowego. Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA) nawiązało współpracę z Komendą Główną Państwowej Straży Pożarnej (KC PSP), aby ten stan zmienić. Strony podpisały właśnie List Intencyjny. Ma on doprowadzić do wypracowania standardów oraz wiążących wytycznych w zakresie bezpieczeństwa pożarowego, zarówno pojazdów elektrycznych, jak również stacji ładowania.
– Liczba samochodów z napędem elektrycznym na polskich drogach w latach 2019-2022 zwiększyła się o ponad 42 tysiące sztuk. Wg prognoz PSPA, park EV do 2025 r. może liczyć 300 tysięcy sztuk. Współpraca z Komendą Główną Państwowej Straży Pożarnej jest ważnym krokiem w kierunku rozwoju elektromobilnosci w Polsce, a podpisany List Intencyjny pozwoli na w budowę jakościowego rynku. Opracowanie odpowiednich procedur oraz standardów zagwarantuje w przyszłości skuteczne działania związane z pojazdami elektrycznymi, które co warto nieustannie podkreślać, są bezpieczniejsze niż spalinowe odpowiedniki. – powiedział Maciej Mazur, dyrektor zarządzający Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych (PSPA).
Współpraca merytoryczna PSPA i PSP
Partnerstwo PSPA i KG PSP obejmie kilka obszarów. W tym współpracę merytoryczną w zakresie opracowania zasad postępowania podczas zdarzeń z pojazdami elektrycznymi. Równocześnie dotyczy obszaru wymagań przeciwpożarowych dla infrastruktury służącej do ładowania pojazdów elektrycznych oraz garażowania tego typu samochodów w obiektach budowlanych. Współpraca obejmie także wydawanie raportów nt. bezpieczeństwa przeciwpożarowego pojazdów elektrycznych, szkolenia oraz wspólną organizację seminariów w przedmiotowym zakresie.
– Samochody elektryczne są o wiele lepiej zabezpieczone niż jakiekolwiek auta wyposażone w silniki konwencjonalne. Poza akumulatorem trakcyjnym, który nadal jest udoskonalany, posiadają wysokonapięciową instalację. Z tego względu w pojeździe pojawiły się takie elementy jak nadzorowany proces ładowania, zaawansowane protokoły nadzoru napięcia i temperatury ogniw w akumulatorze, jak też procedury bezpieczeństwa rozłączające przepływ prądu w skrajnych przypadkach. Ponadto wykorzystywane są niepalne materiały stanowiące podstawę produkcji akumulatorów, a stosowana chemia ma coraz większy zakres temperaturowy, dzięki czemu nawet podczas wypadku nie dochodzi do zapłonu. Dodatkowo samochody elektryczne podlegają stałemu monitoringowi jakości produktu, a komponenty EV oraz akumulatory dodatkowej kontroli jakości podczas przeglądów.
– powiedział Maciej Gis, Kierownik Biura Komunikacji PSPA.
Służby w gotowości
Nieliczne przypadki samozapłonu BEV można dzisiaj śmiało zakwalifikować jako incydentalne, spowodowane na dodatek czynnikami zewnętrznymi, niezależnymi od zastosowanej technologii w autach, czyli np. wypadkami, czy wadliwą instalacją elektryczną w obiektach.
Mniejsza awaryjność nie zwalnia jednak z odpowiedzialności. Służby ratunkowe muszą być przygotowane na wszelkie scenariusze. Dotyczy to też potencjalnego pożaru pojazdu elektrycznego, zarówno na drodze, jak i w garażu. Wysoko wyspecjalizowane technologie zeroemisyjne, wyposażone w systemy baterii litowo-jonowych z wielopoziomowymi systemami zabezpieczeń przeciwpożarowych oraz wykwalifikowane służby pożarnicze, a także nowoczesne metody gaszenia pożarów w garażach podziemnych, stanowią odpowiedź na kontrowersje związane z bezpieczeństwem użytkowania pojazdów elektrycznych.
Pierwsze efekty współpracy pomiędzy PSPA i PSP zostaną zaprezentowane podczas tegorocznego Kongresu Nowej Mobilności, który będzie miał miejsce już 12-14 września w Łodzi (EC1 Łódź – Miasto Kultury). Podczas wydarzenia zostanie m.in. zaprezentowany raport, w którym obszernie omówiono kwestie bezpieczeństwa samochodów elektrycznych i postęp technologiczny, który się dokonał w tym zakresie na przestrzeni ostatnich lat.
Źródło: Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA)
© BROG B2B Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp.k.
Dalsze rozpowszechnianie powyższego materiału zabronione.