Branża elektromobilności rozpoczyna współpracę z Państwową Strażą Pożarną

Udostępnij artykuł

Komenda Główna Państwowej Straży Pożarnej (KG PSP) oraz Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA) rozpoczynają współpracę na rzecz bezpieczeństwa przeciwpożarowego pojazdów elektrycznych. Efektem ma być wypracowanie odpowiednich standardów, budowa kompetencji i wzrost świadomości w zakresie eksploatacji samochodów zeroemisyjnych oraz infrastruktury do ich ładowania.

List Intencyjny PSPA PSP

Bezpieczeństwo pożarowe aut i stacji ładowania

W ubiegłym roku w Polsce doszło do 7827 pożarów samochodów osobowych. Żaden z tych przypadków nie dotyczył pojazdów elektrycznych. Mimo to cyklicznie pojawiają się nieprawdziwe informacje na temat użytkowania pojazdów zeroemisyjnych w kontekście zagrożenia pożarowego. Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA) nawiązało współpracę z Komendą Główną Państwowej Straży Pożarnej (KC PSP), aby ten stan zmienić. Strony podpisały właśnie List Intencyjny. Ma on doprowadzić do wypracowania standardów oraz wiążących wytycznych w zakresie bezpieczeństwa pożarowego, zarówno pojazdów elektrycznych, jak również stacji ładowania.

– Liczba samochodów z napędem elektrycznym na polskich drogach w latach 2019-2022 zwiększyła się o ponad 42 tysiące sztuk. Wg prognoz PSPA, park EV do 2025 r. może liczyć 300 tysięcy sztuk. Współpraca z Komendą Główną Państwowej Straży Pożarnej jest ważnym krokiem w kierunku rozwoju elektromobilnosci w Polsce, a podpisany List Intencyjny pozwoli na w budowę jakościowego rynku. Opracowanie odpowiednich procedur oraz standardów zagwarantuje w przyszłości skuteczne działania związane z pojazdami elektrycznymi, które co warto nieustannie podkreślać, są bezpieczniejsze niż spalinowe odpowiedniki. – powiedział Maciej Mazur, dyrektor zarządzający Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych (PSPA).

Współpraca merytoryczna PSPA i PSP

Partnerstwo PSPA i KG PSP obejmie kilka obszarów. W tym współpracę merytoryczną w zakresie opracowania zasad postępowania podczas zdarzeń z pojazdami elektrycznymi. Równocześnie dotyczy obszaru wymagań przeciwpożarowych dla infrastruktury służącej do ładowania pojazdów elektrycznych oraz garażowania tego typu samochodów w obiektach budowlanych. Współpraca obejmie także wydawanie raportów nt. bezpieczeństwa przeciwpożarowego pojazdów elektrycznych, szkolenia oraz wspólną organizację seminariów w przedmiotowym zakresie.

– Samochody elektryczne są o wiele lepiej zabezpieczone niż jakiekolwiek auta wyposażone w silniki konwencjonalne. Poza akumulatorem trakcyjnym, który nadal jest udoskonalany, posiadają wysokonapięciową instalację. Z tego względu w pojeździe pojawiły się takie elementy jak nadzorowany proces ładowania, zaawansowane protokoły nadzoru napięcia i temperatury ogniw w akumulatorze, jak też procedury bezpieczeństwa rozłączające przepływ prądu w skrajnych przypadkach. Ponadto wykorzystywane są niepalne materiały stanowiące podstawę produkcji akumulatorów, a stosowana chemia ma coraz większy zakres temperaturowy, dzięki czemu nawet podczas wypadku nie dochodzi do zapłonu. Dodatkowo samochody elektryczne podlegają stałemu monitoringowi jakości produktu, a komponenty EV oraz akumulatory dodatkowej kontroli jakości podczas przeglądów.
– powiedział Maciej Gis, Kierownik Biura Komunikacji PSPA.

Służby w gotowości

Nieliczne przypadki samozapłonu BEV można dzisiaj śmiało zakwalifikować jako incydentalne, spowodowane na dodatek czynnikami zewnętrznymi, niezależnymi od zastosowanej technologii w autach, czyli np. wypadkami, czy wadliwą instalacją elektryczną w obiektach.

Mniejsza awaryjność nie zwalnia jednak z odpowiedzialności. Służby ratunkowe muszą być przygotowane na wszelkie scenariusze. Dotyczy to też potencjalnego pożaru pojazdu elektrycznego, zarówno na drodze, jak i w garażu. Wysoko wyspecjalizowane technologie zeroemisyjne, wyposażone w systemy baterii litowo-jonowych z wielopoziomowymi systemami zabezpieczeń przeciwpożarowych oraz wykwalifikowane służby pożarnicze, a także nowoczesne metody gaszenia pożarów w garażach podziemnych, stanowią odpowiedź na kontrowersje związane z bezpieczeństwem użytkowania pojazdów elektrycznych.

Pierwsze efekty współpracy pomiędzy PSPA i PSP zostaną zaprezentowane podczas tegorocznego Kongresu Nowej Mobilności, który będzie miał miejsce już 12-14 września w Łodzi (EC1 Łódź – Miasto Kultury). Podczas wydarzenia zostanie m.in. zaprezentowany raport, w którym obszernie omówiono kwestie bezpieczeństwa samochodów elektrycznych i postęp technologiczny, który się dokonał w tym zakresie na przestrzeni ostatnich lat.

Źródło: Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA)

STACJA BENZYNOWA & CONVENIENCE STORE
– MAJ-CZERWIEC 2022 –
> kliknij, aby się zapoznać się z pełnym wydaniem <

Stacja Benzynowa & Convenience Store maj-czerwiec 2022

© BROG B2B Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp.k.
Dalsze rozpowszechnianie powyższego materiału zabronione.