Jak wynika z danych CMR, we wrześniu 2022 roku wartość sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 m.kw. była o 11,6 proc. wyższa. Natomiast liczba transakcji spadła o 1,5 proc. w porównaniu z wrześniem 2021 r.
Analiza CMR
Wrzesień 2022 r. był znacznie chłodniejszy niż przed rokiem. W sklepach małoformatowych przełożyło się to na spadek liczby transakcji w porównaniu z wrześniem 2021 r. Przy czym największe spadki odnotowano w drugiej połowie miesiąca. Niższe temperatury przełożyły się na spadek lodów impulsowych (kupiło je o 17 proc. mniej klientów niż przed rokiem). Spadła także sprzedaż wody czy piwa (liczba paragonów na którym znajdował się ten alkohol była o 5 proc. niższa niż we wrześniu 2021 r.).
We wrześniu 2022 r. klienci przychodzili do sklepów małoformatowych nieco rzadziej niż przed rokiem i wkładali do koszyków mniej produktów. Za sprawą wzrostu wielu produktów średnia kwota na paragonie była jednak znacznie wyższa. Wartość przeciętnego koszyka we wrześniu wyniosła 20,20 zł, czyli aż o 13,4 proc. więcej niż rok wcześniej.
Podwyżki cen
Za wysokimi wzrostami wydatków konsumentów na zakupy w sklepach małoformatowych stoją wyłącznie podwyżki cen. We wrześniu wzrosła wartość sprzedaży niemal wszystkich kategorii. Wiele z nich jednak (szczególnie te o największym wzrośnie cen – m.in. masło, olej, mąka czy kawa) odnotowały spadki w ujęciu wolumenowym. Klienci ograniczają zakupy tych produktów, szukają zamienników lub korzystniejszych cen w innych formatach sklepów. We wrześniu 2022 r. liczba paragonów z mlekiem, makaronami czy kawą mieloną w sklepach małoformatowych spadła o 10 proc. Mimo to łączna wartość ich sprzedaży wzrosła o ponad 20 proc. W przypadku mąki i masła, których cena w ciągu roku wzrosła o ponad 50 proc., spadek liczby klientów zaopatrujących się w te produkty w małych sklepach jest jeszcze wyższy i sięga 20 proc.
Kategoria alkoholi
Spadki sprzedaży już kolejny miesiąc z rzędu notują też wódki czyste. We wrześniu klienci sklepów małoformatowych kupili o 7 proc. mniej litrów wódki niż przed rokiem. Mimo wszystko wydatki na tę kategorię zwiększyły się o około 7 proc. Wzrosło natomiast zainteresowanie „wódkami smakowymi”. Za sprawą mniejszej zawartości alkoholu, nie drożały one tak mocno, jak warianty czyste. We wrześniu 2022 r. w sklepach małoformatowych do 300 m.kw. sprzedało się o 4 proc. litrów wódek kolorowych więcej niż rok wcześniej.
* Sklepy małoformatowe do 300 m.kw. obejmują: małe sklepy spożywcze do 40 m.kw., średnie sklepy spożywcze 41-100 m.kw., duże sklepy spożywcze 101-300 m.kw., specjalistyczne sklepy alkoholowe.
Źródło: CMR
STACJE PALIW – SPRZEDAŻ DETALICZNA – RAPORT 2022
>> kliknij, aby się zapoznać się z pełnym wydaniem <<
© BROG B2B Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp.k.