Jak wynika z danych Centrum Monitorowania Rynku (CMR), w maju 2021 r. łączna wartość sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 m kw. była o 2,1 proc. niższa niż w maju 2020 r., mimo iż liczba transakcji wzrosła a tym czasie o 4,4 proc.
W porównaniu z kwietniem 2021 r. liczba klientów odwiedzających sklepy małego formatu była aż o 12 proc. wyższa niż w maju, a wartość sprzedaży wzrosła o 5,6 proc. Duży wzrost zarówno wartości sprzedaży, jak i liczby transakcji odnotowano w bardzo ciepłym tygodniu (rozpoczynającym się 10 maja). W ujęciu mdm wzrosty odnotowały kategorie, których sprzedaż rośnie wraz z nadejściem cieplejszych dni z lodami na czele – w maju wydatki na tę kategorię były o 80 proc. wyższe niż w kwietniu. W maju lepiej niż w kwietniu sprzedawało się również piwo (wzrost wartości sprzedaży o 13 proc.), jednak w porównaniu z majem 2019 r. kategoria ta odnotowała spore spadki (w ujęciu wartościowym aż o 8 proc.).
Gorzej niż przed rokiem radziły sobie również wódki. Wzrost cen „małpek” przełożył się na duże spadki wolumenu – w maju 2021 r. klienci sklepów małoformatowych kupili o 11 proc. mniej wódek smakowych (w przeliczeniu na litry), ale ich wydatki na tę kategorię utrzymały się na poziomie sprzed roku. Sprzedaż wódek czystych spadła w ujęciu wolumenowym aż o 14 proc., dodatkowo zamiast małpek często konsumenci kupowali wódki czyste w większych opakowaniach z najniższej półki cenowej (relatywnie znacznie tańsze), dlatego ta kategoria odnotowała spadek rok do roku również w ujęciu wartościowym – wydatki na wódki czyste w maju 2021 r. były o 8 proc. niższe niż rok wcześniej.
Napoje gazowane i woda smakowa, czyli kategorie, w które najmocniej uderzyła opłata cukrowa, w maju odnotowały duże spadki sprzedaży w ujęciu wolumenowym, jednak za sprawą dużego wzrostu cen wydatki na te kategorie były znacznie wyższe niż rok wcześniej (odpowiednio o 14 proc. i 23 proc.). Lepiej niż przed rokiem sprzedawała się natomiast woda czysta – w maju 2021 r. klienci sklepów małoformatowych kupili o 15 proc. więcej wody czystej w przeliczeniu na litry, a ich wydatki na tę kategorię wzrosły o 25 proc. Dodatkowo w porównaniu z majem 2020 r. wzrosło znaczenie wody w mniejszych opakowaniach (0,5-1 l) kosztem większych butelek.
W maju 2021 r. w sklepach małoformatowych lepiej niż przed rokiem sprzedawały się również produkty tytoniowe, głównie za sprawą innowacyjnych produktów, takich jak wkłady do podgrzewaczy tytoniu (wydatki na nie wzrosły w porównaniu z majem 2020 r. o ponad 90 proc.) czy pody do elektronicznych papierosów. Klienci sklepów małoformatowych więcej niż przed rokiem wydali również m.in. na produkty sojowe, ryżowe i inne roślinne produkty dla wegetarian, chłodzone dania gotowe, napoje energetyzujące (wzrost wartości rdr o 33 proc.) i izotoniczne (wzrost o 40 proc.), a także batony, (w tym szczególnie funkcjonalne, zbożowe i chłodzone) czy gumy do żucia. Spadki wartości sprzedaży odnotowały natomiast m.in. mąki (wydatki na nie były o 17 proc. niższe niż w maju 2020 r.), mleko, jogurty i śmietany (spadek o 16 proc.), napoje gorące, a także przyprawy i dodatki kulinarne, takie jak keczupy czy musztardy.
W maju 2021 r. klienci sklepów małoformatowych wydawali na zakupy średnio 18,39 zł, czyli aż o 6 proc. mniej niż w rok wcześniej.
*Sklepy małoformatowe do 300 m kw. obejmują: małe sklepy spożywcze do 40 m kw., średnie sklepy spożywcze 41-100 m kw., duże sklepy spożywcze 101-300 m kw. oraz specjalistyczne sklepy alkoholowe.
STACJA BENZYNOWA & CONVENIENCE STORE
– KWIECIEŃ-MAJ 2021 –
> kliknij, aby się zapoznać się z pełnym wydaniem <
© BROG B2B Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp.k.
Dalsze rozpowszechnianie powyższego materiału jest zabronione.