Jak wynika z danych CMR, w sierpniu 2021 roku łączna wartość sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 m kw. była o 5,3 proc. niższa niż przed rokiem, a liczba transakcji spadła w tym czasie o 7,9 proc.
W porównaniu z upalnym lipcem br. zarówno obroty, jak i łączna liczba klientów odwiedzających sklepy małoformatowe do 300 m kw. obniżyły się o prawie 7 proc. Największe spadki odnotowała kategoria najbardziej wrażliwa na wahania temperatur, czyli lody. W sierpniu 2021 r. klienci sklepów małoformatowych kupili o 30 proc. mniej opakowań lodów niż rok temu i o 40 proc. mniej niż w lipcu br.
Chłodny sierpień przyniósł także duże spadki w innych kategoriach wrażliwych na pogodę – w analizowanym okresie w sklepach małoformatowych sprzedało się o 23 proc. litrów wody butelkowanej i aż o 33 proc. litrów napojów gazowanych mniej niż w sierpniu 2020 r., co przełożyło się na spadki w ujęciu wartościowym odpowiednio o 20,5 proc. i o 5 proc. (w przypadku napojów gazowanych spadek wartości sprzedaży został ograniczony przez wzrosty cen związane z opłatą cukrową). Piwo, czyli kategoria, która 2021 r. nie może zaliczyć do udanych, w sierpniu znów musiało się zmierzyć ze spadki sprzedaży – klienci sklepów małoformatowych kupili o 19 proc. mniej opakowań piwa niż przed rokiem i wydali na nie o 17 proc. mniej. W ujęciu rdr niewielki spadek w ujęciu wolumenowym dotknął nawet najdynamiczniej rosnącą część rynku piwa, czyli warianty bezalkoholowe. Wydatki na ten rodzaj piwa w porównaniu z sierpniem 2020 r. wzrosły jednak o 7 proc., do czego przyczyniły się w dużej mierze wyższe ceny piw smakowych, objętych podobnie jak inne słodzone napoje opłatą cukrową.
Sierpień 2021 r. nie był udany również dla mocniejszych alkoholi – sprzedaż wódek w ujęciu wolumenowym spadła o 12 proc. w porównaniu z sierpniem 2020 r., co przełożyło się na spadek wartości sprzedaży o 4 proc. Wydatki na whisky utrzymały wprawdzie się na poziomie sprzed roku, jednak wina stołowe odnotowały spadek o 10 proc.
Lepiej niż przed rokiem w sklepach małoformatowych sprzedawały się natomiast m.in. słodycze, szczególnie impulsowe (wydatki na batony czekoladowe wzrosły o 14 proc. w porównaniu z sierpniem 2020 r.), dania gotowe oraz żywność dla zwierząt (wartość sprzedaży w ujęciu rdr urosła o niemal 5 proc.).
W sierpniu 2021 r. klienci sklepów małoformatowych wydawali na zakupy średnio 18,18 zł, o 3 proc. więcej niż w sierpniu 2020 r. i aż o 19 proc. więcej niż dwa lata wcześniej.
* Sklepy małoformatowe do 300 m kw. obejmują: małe sklepy spożywcze do 40 m kw., średnie sklepy spożywcze 41-100 m kw., duże sklepy spożywcze 101-300 m kw., specjalistyczne sklepy alkoholowe.
STACJA BENZYNOWA & CONVENIENCE STORE
– CZERWIEC-LIPIEC 2021 –
> kliknij, aby się zapoznać się z pełnym wydaniem <
© BROG B2B Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp.k.
Dalsze rozpowszechnianie powyższego materiału jest zabronione.