CMR: w maju wzrosła liczba transakcji

Jak wynika z danych CMR, w maju 2020 r. łączna wartość sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 m kw. była o 5,7 proc. wyższa niż w maju 2019 r., natomiast liczba transakcji obniżyła się w tym czasie o 20 proc. W maju 2020 r. klienci odwiedzali pobliskie placówki rzadziej niż przed rokiem, ale robili większe zakupy – średnia wartość transakcji w maju 2020 r. wyniosła 19,6 zł, czyli o 30 proc. więcej niż rok wcześniej i o 16 proc. więcej niż w kwietniu 2020 r.

W maju przestała obowiązywać większość wprowadzonych wcześniej obostrzeń, a sprzedaż w sklepach małoformatowych z każdym tygodniem wracała do stanu sprzed epidemii – wzrostowi liczby transakcji towarzyszyło obniżenie średniej wartości koszyka. W porównaniu z kwietniem 2020 r. obroty sklepów małoformatowych obniżyły się o około 1 proc., mimo iż liczba transakcji zwiększyła się o 17 proc.

Klienci sklepów małoformatowych coraz częściej wpadali do pobliskich placówek po małe, impulsowe zakupy – w maju 2020 r. 46 proc. transakcji w sklepach małoformatowych dotyczyło tylko jednego lub dwóch opakowań produktów (w maju 2019 r. takie transakcje stanowiły nieco ponad 50 proc. zakupów), a wartość 4 na 10 paragonów nie przekraczała 10 zł. Jednocześnie spadała liczba klientów, którzy w sklepach małoformatowych robili większe zakupy na kilka dni – w maju 2020 r. tylko na co dwunastym paragonie można było znaleźć ponad 10 opakowań, choć w tygodniach z największymi obostrzeniami tyle produktów wkładał do koszyka co ósmy klient.

Jak wynika z danych CMR, w maju 2020 r. wartość sprzedaży spirytusu, mydeł w płynie czy drożdży, które na krótko przed i w pierwszych tygodniach po wybuchu epidemii błyskawicznie znikały z półek była znacznie (o 70-80 proc.) wyższa niż przed rokiem, jednak już w porównaniu z kwietniem 2020 r. każda z tych kategorii odnotowała spadki o około 50 proc. W ostatnich miesiącach klienci sklepów małoformatowych mniej niż przed rokiem i mniej niż w kwietniu wydali natomiast na kupowane wcześniej masowo za zapas produkty suche (jak ryż, kasze czy makaron), a także papier toaletowy.

W porównaniu z majem 2019 r. lepiej niż przed rokiem sprzedawały się w sklepach małoformatowych różnego rodzaju produkty do gotowania i przygotowania domowych posiłków – np. wydatki na przyprawy były o około 20 proc. wyższe niż przed rokiem, wartość sprzedaży mrożonek warzywno-owocowych zwiększyła się o 30 proc., a oleju o 10 proc. O kilkanaście procent wzrosła też w maju 2020 r. wartość sprzedaży keczupu i musztardy, wykorzystywanych często do potraw z grilla.

W maju 2020 r. wartość sprzedaży najważniejszych dla tego formatu sklepów grupy produktów – produktów tytoniowych i alkoholu wzrosła łącznie o ponad 10 proc., w dużej mierze jednak stały za tym wyższe (m.in. za sprawą akcyzy) niż przed rokiem ceny. Szczególnie duże wzrosty odnotowały wódki czyste – wydatki na nie były o 16 proc. większe niż w przed rokiem (w ujęciu wolumenowym ten wzrost był znacznie niższy). W tym samym czasie wartość sprzedaży wódek smakowych zwiększyła się tylko o 6 proc. Do słabszego wyniku tej kategorii przyczynił się spadek popytu na najmniejsze pojemności (90 i 100 ml) – w maju 2020 r. klienci sklepów małoformatowych kupili o 7 proc. mniej takich butelek wódek kolorowych niż rok wcześniej.

W porównaniu z majem 2019 r. gorzej w sklepach małoformatowych sprzedawały się napoje (tu też głównie za sprawą mniejszych pojemności) oraz słodycze (tu za spadki odpowiadały głównie produkty impulsowe batony, wafelki, rogaliki czy gumy do żucia).

© BROG B2B Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp.k.
Dalsze rozpowszechnianie powyższego materiału jest zabronione.