CMR: więcej transakcji w styczniu 2022

Udostępnij artykuł

Jak wynika z danych PIH i CMR Panel, w styczniu 2022 r. wartość sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 mkw. była o 4,7 proc. wyższa. Natomiast liczba transakcji wzrosła o prawie 2 proc. w porównaniu ze styczniem 2021 r. Warto pamiętać, że o tej samej porze rok temu obowiązywały obostrzenia zawiązane z drugą falą pandemii.

CMR
CMR

Dane CMR – styczeń 2022

Najwięcej transakcji odnotowano w tygodniu rozpoczynającym się 10 stycznia, czyli w momencie powrotu dzieci i młodzieży do szkół. Rok temu od razu po przerwie świąteczno-noworocznej nastąpiły ferie.

Pogoda (tegoroczny styczeń był znacznie cieplejszy od ubiegłorocznego) i brak ograniczeń związanych z pandemią sprzyjały wychodzeniu z domu. A co za tym idzie wstępowania przy okazji do pobliskich sklepów po impulsowe zakupy. W ostatnim miesiącu klienci przychodzili do sklepów małoformatowych częściej niż w styczniu 2021 r. Robili mniejsze zakupy (więcej było transakcji dotyczących zakupu 1-2 produktów). W styczniu 2022 r. w przeciętnym koszyku były średnio 4 produkty. To nieco mniej niż przed rokiem, ale więcej niż dwa lata wcześniej, czyli jeszcze przed pandemią. Jak wynika z danych CMR, w styczniu 2022 r. klienci sklepów małoformatowych wydawali na zakupy średnio 20,13 zł. To około 3 proc. więcej niż rok wcześniej i aż o 25 proc. więcej niż w styczniu 2020 r.

Przyczyny wzrostów

Duży wpływ na wzrost obrotów w styczniu 2022 r. miały rosnące ceny. Wysokie wzrosty w ujęciu wartościowym odnotowały kategorie, które znacząco zdrożały w porównaniu z poprzednim rokiem. Należą do nich olej (średnia cena za litr była o około 50 proc. wyższa niż przed rokiem), masło (wzrost ceny średnio o 46 proc.), mąka (wzrost o 25 proc.) czy cukier. Drożejące kategorie odnotowały jednak duże spadki w ujęciu wolumenowym. Wydatki na olej były w styczniu o 18 proc., a na masło o 11 proc. wyższe niż przed rokiem, ale w przeliczeniu na kilogramy klienci kupili ich o ponad 20 proc. mniej niż przed rokiem. Wzrosty wartości sprzedaży z jednoczesnym spadkiem wolumenowym dotyczyły również wielu innych kategorii kulinarnych. Spośród nich m.in. produktów mlecznych, tłuszczów i produktów zbożowych.

W styczniu 2022 r. klienci sklepów małoformatowych częściej niż przed rokiem kupowali m.in. napoje energetyzujące (wzrost liczby sprzedanych opakowań o 16 proc.), wody czystej (liczba sprzedanych butelek była o 10 proc. wyższa niż przed rokiem), a także słodyczy impulsowych. Lepiej niż przed rokiem sprzedawały się również dania gotowe. Rzadziej na paragonach pojawiały się natomiast alkohole, z wódkami czystymi na czele. Sprzedaż tej kategorii w przeliczeniu na litry spadała o ponad 10 proc. w porównaniu ze styczniem 2021. Kilkuprocentowe spadki odnotowały również piwa i wódki smakowe.

W porównaniu z grudniem 2021 r. łączne obroty sklepów małoformatowych w styczniu spadły o 14,4 proc., a liczba transakcji była o 7,6 proc. niższa niż rok wcześniej.

* Sklepy małoformatowe do 300 mkw. obejmują: małe sklepy spożywcze do 40 mkw., średnie sklepy spożywcze 41-100 mkw., duże sklepy spożywcze 101-300 mkw., specjalistyczne sklepy alkoholowe.

Źródło: CMR

© BROG B2B Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp.k.
Dalsze rozpowszechnianie powyższego materiału jest zabronione.

Opublikowano: 24.02.2022
Aktualizacja: 24.02.2022