CMR: wyższa sprzedaż w lutym

Udostępnij artykuł

W lutym 2022 r. wartość sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 mkw. była o 5,7 proc. wyższa. Natomiast liczba transakcji wzrosła o 1,4 proc. w porównaniu ze lutym 2021 r. – wynika z danych CMR.

CMR
CMR

Dane CMR

Wysokie, jak na luty, temperatury, szczególnie w połowie miesiąca, a także brak obostrzeń związanych z pandemią sprzyjały wychodzeniu z domu. Klienci chętniej robili zakupy w pobliskich sklepach. Dlatego liczba transakcji dokonywanych w sklepach małego formatu była wyższa niż przed rokiem.

Wyraźne wzrosty sprzedaży odnotowano w ostatnim tygodniu lutego. Wtedy klienci zaniepokojeni doniesieniami z Ukrainy zaczęli robić zakupy w celu uzupełnienia domowych zapasów. Później także by wziąć udział w zbiórkach żywności i pomóc uchodźcom. W ostatnim tygodniu lutego wartość sprzedaży w sklepach małoformatowych wzrosła z tygodnia na tydzień o ponad 3 proc. Największe wzrosty odnotowano w województwach graniczących z Ukrainą. Łącznie wartość sprzedaż w sklepach małego formatu w województwach lubelskim i podkarpackim wzrosła w porównaniu z przedostatnim tygodniem lutego o prawie 7 proc. W tym czasie znacząco zwiększyła się sprzedaż żywności o długim terminie przydatności do spożycia. Dotyczyło to takich produktów, jak np. kasze, ryż, makaron, konserwy, środków higieny. A także objęło produkty dla dzieci m.in. pieluchy i mleka w proszku.

Czynniki wzrostów

Czynnikiem, który mocno przyczynia się do wzrostu wartości sprzedaży w sklepach małoformatowych, są wciąż rosnące ceny wielu kategorii produktowych. Wraz z początkiem lutego na szereg produktów wprowadzona została zerowa stawka VAT. Przyczyniło się do chwilowego spadku cen w porównaniu ze styczniem br. Jednak już pod koniec lutego ceny wielu produktów wróciły do poziomu z grudnia czy stycznia. W ujęciu rdr ceny za litr oleju wzrosły o 46 proc. w porównaniu z analogicznym okresem rok wcześniej. Za kostkę masła klienci sklepów małoformatowych w lutym 2022 r. musieli zapłacić o 45 proc. więcej. Natomiast ceny za kg cukru wzrosły o 23 proc. Znacznie wyższe niż przed rokiem ceny odnotowano też dla produktów mlecznych, zbożowych (jak np. mąki i kasze), a także kawy mielonej. Wszystkie te kategorie odnotowały wzrosty w ujęciu wartościowym. Jednak w przeliczeniu na liczbę opakowań lub litry czy kilogramy ich sprzedaż w sklepach małoformatowych była niższa niż przed rokiem.

Wyższa akcyza

Podwyżka akcyzy na produkty alkoholowe przełożyła się również na wzrost cen m.in. wódek i piwa. Butelka wódki czystej kosztuje obecnie o ponad 10 proc. więcej niż przed rokiem. Wolumen piwa utrzymał się na poziomie sprzed roku. Jednak wartość sprzedaży tej kategorii zwiększyła się o prawie 7 proc. Wartość sprzedaży wódek czystych w lutym 2022 r. była o niespełna 2 proc. wyższa niż rok wcześniej. Natomiast w przeliczeniu na litry odnotowano spadek o 7 proc.

W lutym 2022 r. klienci sklepów małoformatowych częściej niż przed rokiem kupowali m.in. napoje energetyzujące (wzrost liczby sprzedanych opakowań o 20 proc.). Częściej do ich koszyków trafiały: woda czysta (liczba sprzedanych butelek była o 5 proc. wyższa niż przed rokiem. Również częściej kupowali whisky, wino i słodycze impulsowe.

W lutym 2022 r. klienci sklepów małoformatowych kupowali średnio 4 opakowania produktów (o 5 proc. mniej niż przed rokiem) i płacili za nie średnio 20,31 zł. W porównaniu z lutym 2021 wartość średniego paragonu wzrosła o około 4 proc.

Ze względu na mniejszą liczbę dni w lutym wartość sprzedaży w sklepach małoformatowych porównaniu ze styczniem 2022 r. spadła o nieco ponad 2 proc. Liczba transakcji była o 1,6 proc. niższa.

* Sklepy małoformatowe do 300 mkw. obejmują: małe sklepy spożywcze do 40 mkw., średnie sklepy spożywcze 41-100 mkw., duże sklepy spożywcze 101-300 mkw., specjalistyczne sklepy alkoholowe.

Źródło: CMR

© BROG B2B Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp.k.
Dalsze rozpowszechnianie powyższego materiału jest zabronione.